Mazda: Tror fortsatt på wankel

Detroit (DinSide Bil): Wankelmotoren er ikke død skal vi tro Mazda. Som vi har blitt vant til viste de også denne gangen en rød konseptbil med wankelmotor.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

RX-8 heter den, Mazda sin siste kreasjon. En sportslig, fireseters personbil. Noe ikke minst 19 tommers hjul, korte overheng foran og bak og et lavt panser skal symbolisere.

Men det er likevel motoren som skiller RX-8 fra den gemene hop.

To rotorer

For under panseret sitter det en wankelmotor med to rotorer og et slagvolum på 2 ganger 654 ccm. Ytelsen er slett ikke verst, 250 hester utvikler motoren når rotorene snurrer som verst. Og de kan snurre. Helt opp til 9.000 omdreininger i minuttet.

Nytt av året er at ingeniørene hos Mazda har funnet ut av at forbruk, så vel som utslipp, kan reduseres betraktelig ved å flytte innsuget og eksosventilene, som før satt på siden av rotoren. På RX-8 er de flyttet til å sitte bak rotoren.

Perfekt vektfordeling

Men RX-8 er mer enn wankelmotor. Det er også en sportslig bil, noe ikke minst hjulopphenget bekrefter. Her vanker det nemlig uavhengig fjæring foran og bak - og med motoren plassert bak forakselen er vektfordelingen helt riktig. Nemlig 50/ 50.

Det som likevel overrasker oss er Mazda sin evne til å vise stadig nye konsepter med wankelmotor - uten at vi får se det i produksjonsmodellene fra bilfabrikanten. Nå er det vel bare RX-7 som har wankelmotor og som er i produksjon. Det er litt merkelig spør du oss.

  • Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen fra bilutstillingen i Detroit