<strong><b>SHOWSTOPPER:</strong></b> Det fortelles om lange køer foran Mazda-standen på bilmessen i Tokyo da den spektakulære konseptbilen RX-Vision ble vist. Og kombinasjonen av den nå veletablerte Kodo-designen og en ny generasjon rotasjonsmotor vekker da også berettiget oppsikt. Foto: MAZDA
SHOWSTOPPER: Det fortelles om lange køer foran Mazda-standen på bilmessen i Tokyo da den spektakulære konseptbilen RX-Vision ble vist. Og kombinasjonen av den nå veletablerte Kodo-designen og en ny generasjon rotasjonsmotor vekker da også berettiget oppsikt. Foto: MAZDA Vis mer

Mazda RX-Vision Concept: Wankel-motoren gjenoppstår

Mazda er en bilprodusent som utmerker seg med annerledes løsninger.

Publisert
Sist oppdatert

Bilen vi ser på disse bildene heter Mazda RX-Vision og vises i disse dager på bilmessen i Tokyo. Sportsbilkonseptet er motorisert med neste-generasjon Skyactiv-R rotasjonsmotor og viser at Mazda fortsatt har troen på rotasjonsteknologien i sportsbiler.

De annonserer med denne konseptbilen en fornyelse av teknologien som i dag forbindes med de i dag utgåtte sportsbilene Mazda RX-7 og RX-8.

Vår etterretning var... etterrettelig

Den viser også at vi hadde rett i våre antakelser da vi skrev om den kommende sportsbilen for bare en drøy måned siden. Og det datagenererte bildet vi fikk fra Automedia viser seg nå å stemme besnærende godt med virkeligheten. RX-Vision er unektelig spektakulær i sin fremtoning og har vist seg å være en virkelig showstopper på Tokyo-messen.

Re-lanseringen av rotasjonsmotoren i en kommende sportsbil vil være resultatet av en svært lang prosess hos Mazda - faktisk startet den for nesten 50 år siden. Da hadde de overkommet en rekke tekniske vanskeligheter, og i 1967 kunne produsenten fra Hiroshima lansere sportsbilen Cosmo med wankelmotor.

Stilen på RX-Vision kommer i rett linje fra denne spektakulære konseptbilen fra 2010.

<strong>KODO-DESIGN:</strong> Mazda kjører stram linje med <em>bevegelsens sjel</em>, nå på sjette året. Foto: MAZDA
KODO-DESIGN: Mazda kjører stram linje med bevegelsens sjel, nå på sjette året. Foto: MAZDA Vis mer


Motoren kalles ofte wankelmotor da den baserer seg på teknologiske prinsipper som ble konkretisert i sin hittil mest utbredte form av den tyske ingeniøren Felix Wankel. Det dreier seg enkelt fortalt om en birotor-forbrenningsmotor basert på roterende stempel inne i et rundt kammer. Først ut med en slik motor var NSU Prinz i 1964. Kjente biler med en slik motor var NSU RO 80 og nevnte Mazda Cosmo, som begge ble lansert i 1967. Også Citroën flørtet en tid med teknologien.

Les også: Mazda RX-8: Enda mer sportslig

Le Mans-triumf

I 1991 vant Mazda det berømte 24-timersløpet i Le Mans med sin 787B. Det var første gang en bil drevet av rotasjonsmotor triumferte på den legendariske banen.

Etter Mazda Cosmo Sport i 1967 ble denne typen motoren senere brukt i en rekke andre modeller. Den mest suksessfulle av disse var Mazda RX-7, som ble den mest-selgende bil med rotasjonsmotor gjennom tidene med mer enn 800.000 produserte enheter mellom 1978 og 2002.

<strong><b>RX-7-ETTERFØLGER:</strong></b> Hva navnet på produksjonsbilen blir, vet vi ikke, men følger de logikken som har vært i bruk hittil, blir det Mazda RX-9. Foto: MAZDA
RX-7-ETTERFØLGER: Hva navnet på produksjonsbilen blir, vet vi ikke, men følger de logikken som har vært i bruk hittil, blir det Mazda RX-9. Foto: MAZDA Vis mer


Wankel pluss Skyactiv

Og selv om Mazda i dag ikke masseproduserer modeller med rotasjonsmotor, har de altså slett ikke avsluttet sine aktiviteter på området. Bilprodusenten forteller i sin ellers ordknappe pressemelding i anledning visningen av RX-Vision at de valgte å kalle neste generasjon rotasjonsmotor for Skyactiv-R for å understreke sin besluttsomhet om å fremdeles kunne levere utradisjonell teknologi - basert på Skyactiv-teknologiene.

Nå gleder vi oss til å se produksjonsbilen som utvilsomt vil komme i kjølvannet av denne oppsiktsvekkende konseptbilen.

Her kan du lese mer om hva Skyactiv går ut på.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer