Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Mazda RX-8 (2004)

Med fire seter og plass til familien er RX-8 det ultimate kompromisset mellom familie- og sportsbil. Ny koster den over 600 000 kroner, men brukt gjør du et røverkjøp til godt under halv pris!

”Men wankelmotoren var ikke død…”, tenkte nostalgikerne da Mazda lanserte RX-8 i 2003. Følelsene var blandet - for ikke alle hadde god erfaring med holdbarheten på motorene. Dette var rettet opp i, lovet Mazda. Som etterfølger av RX-7, tok RX-8 opp arven etter en lang rekke med sportslige RX’er med Wankels rotasjonsmotor.

LES OGSÅ:

Fire seter og fire dører, hvorav de bakerste er såkalte skjulte selvmordsdører som åpner ”feil” vei, var fasiten. Japaneren var klar til å erobre sportsbilverden. Innstegsmodellen hadde 1,3-liters motor på 192-hester, som bidro til 0-100 på 7,2 sekunder og toppfart på 223 km/t. Det er ett ord som oppsummerer RX-8 godt: Gøyal! Wankelmotoren surrer som ei hissig humle der fremme, og den elsker turtall. Det trenger den også for å yte noe særlig, og ting begynner først å skje etter 4000 omdreininger. Da varer moroa helt opp mot 8000. Momentkurven er et bevis på det og maks dreiemoment på 220 Nm oppnås først ved 5000 o/min. Den skal altså jages!

Uforståelig nok har 231-hesteren 9 Nm lavere dreiemoment ved 5500 o/min… Forbruket har hele tiden vært det store ankepunktet, og wankelmotoren ikke beskyldes for å være effektiv. Ved landeveiskjøring slurper den i seg 0,81 l/mil, mens det ved bykjøring spretter opp i 1,49 l/mil.
Mazdaen er leken, og bakhjulstrekket bidrar til ordentlige sportslige kjøreegenskaper. Men du skal vite hva du gjør, for rumpa kan fort komme dansende om du går av gassen i svinger. Giroverføringen er noe tung, ellers er det lite å bemerke. Med snaut 90 000 km bak seg virker denne bilen fortsatt svært solid sammenskrudd. Det er ikke slark i drivverket eller skumle ulyder av noen art.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Mange har nok ikke oppfattet at denne bilen har fire seter. Det ser jo ikke slik ut fra utsiden. Bakdørene som vender feil vei, gir grei adkomst til baksetet, og der har de fleste faktisk ganske ok med plass. ISOFIX er også på plass, så du får enkelt festet barnesetet. Bagasjerommet åpner også for muligheten til weekendtur. 290 liter er omtrent som på en Golf. Wankeldetaljene går igjen i interiøret. Både i nakkestøttene og på girspaken finner du igjen den karakteristiske trekanten.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
Vi kan vel ikke akkurat si at Mazda kuppet markedet. Til det ble den dessverre for dyr til tross for at den kun har 1,3-liters motor. I utgangspunktet genialt for det gamle avgiftssystemet, men politikerne visste råd. De forsto at denne var langt hissigere enn andre 1,3-litere, derfor doblet de like godt det tallet. Det endte med at RX-8 ble avgiftslagt som en 2,6-liter.
Typisk norsk! Resultatet var at vår bil kostet 460 000 kroner som ny i 2004.

Foto: Autofil Vis mer

Skulle du ha 231-hesteren, måtte du vennligst hoste opp 90 000 kroner mer. Siden avgiftene nå er dreiet over mot CO2, og RX-8 har høyt utslipp, er modellen uselgelig. Ny kostet 192-hesteren 623 100 kroner. 231-hesteren flådde deg for avsindige 763 500 kroner!
Da er det deilig å vite at modellen er tilgjengelig på bruktmarkedet. Fra rundt 200 000 kroner og oppover får du et bra eksemplar av Mazda RX-8 med mindre enn 100 000 km på tellerverket.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Mazda RX-8 (2004)

Sportsbil med plass til familien til relativt lav pris

Høyt forbruk, lite miljøvennlig