seks sylindre og bakhjulstrekk

Mazda mot strømmen

Ønsker seg opp i luksussegmentet.

REKKESEKS OG BAKHJULSTREKK: Mens man må langt opp i modellrekkene hos luksusmerkene i dag for å finne sekssylindrede motorer, planlegger Mazda å tilby den nye mellomklassemodellen 6 med nettopp dette. Bildet er av konseptbilen Vision coupe, som vi forventer at nye 6 vil låne mange designelementer fra. Foto: Mazda
REKKESEKS OG BAKHJULSTREKK: Mens man må langt opp i modellrekkene hos luksusmerkene i dag for å finne sekssylindrede motorer, planlegger Mazda å tilby den nye mellomklassemodellen 6 med nettopp dette. Bildet er av konseptbilen Vision coupe, som vi forventer at nye 6 vil låne mange designelementer fra. Foto: Mazda Vis mer

Mazda har nærmest blitt annerledesmerket, uansett hvem man sammenligner med. Den lille fabrikanten er en av få som har svært lite samarbeid med andre.

De har en helt egen motorfilosofi med høykomprimerte bensinmotorer, delvis uten tenning.

De var dessuten sent ute med turbo, har beholdt store motorer og droppet bensingjerrige dobbeltclutchautomater.

Bilprodusenten er også den eneste i verden som virkelig har vært tro med det lille og kjøreglade roadster-konseptet (MX-5) og når de først kommer med en elbil, har den kort rekkevidde.

ANALOGT I VISION COUPE: Mazda tviholder på klassisk sportsbildesign i interiøret. Tre runde målere og et kult sportsratt synes å være deres DNA for tiden. Dessverre ser det ut til at man dropper hjulet for betjening av multimediaskjermen som de har nå. Foto: Mazda
ANALOGT I VISION COUPE: Mazda tviholder på klassisk sportsbildesign i interiøret. Tre runde målere og et kult sportsratt synes å være deres DNA for tiden. Dessverre ser det ut til at man dropper hjulet for betjening av multimediaskjermen som de har nå. Foto: Mazda Vis mer

Og nå hevder det amerikanske nettstedet Car and Driver at Mazda kommer til å endre fullstendig kurs på mellomklassebilen Mazda 6.

De ønsker seg opp i premium og bytter fra tverrstilt firesylindret motor og forhjulstrekk (finnes også med firehjulsdrift) til rekkesekser og bakhjulsdrift.

Det har lenge vært kjent at Mazda har utviklet en rekkesekser med den nye Skyactiv-X teknikken, som svært enkelt deler filosofien mellom en bensin og dieselmotor for å senke forbruket.

Den har en svært høy kompresjon og skaper detonasjon av drivstoffet ved hjelp av kompresjon, på samme måte som en dieselmotor. Man har allikevel tennplugger for å sikre best mulig virkningsgrad i alle situasjoner.

PLASS BAKI: På grunn av en svært tilbaketrukket cockpit, havner setene mellom bakhjulene og gir bare rom for fire seter. Vi renger med at produksjonemodellen får andre løsninger. Foto: Mazda
PLASS BAKI: På grunn av en svært tilbaketrukket cockpit, havner setene mellom bakhjulene og gir bare rom for fire seter. Vi renger med at produksjonemodellen får andre løsninger. Foto: Mazda Vis mer

Motoren vil jobbe sammen med et 48 volts mildhybridsystem og det er ventet en effekt på rundt 350 hester.

Mazda har frem til nå hatt en forsiktig tilnærming til elektrifisering og det er ingen opplysninger som gir signaler om en ren elektrisk versjon eller ladbar hybrid i planene for nye Mazda 6.

ENKEL MEN VIRKNINGSFULL: Som en av svært få, er det selve linjene og store hjul som skal stå for looken. Lykter, som er et svært viktig, og i enkelte tilfeller en av de bærende elementene i mange bildesign, har fått en mindre plass her. Man er heller ikke veldig mye annen ekstra vieuelle effekter som crome, store luftinntak og pynteelementer. Foto: Mazda
ENKEL MEN VIRKNINGSFULL: Som en av svært få, er det selve linjene og store hjul som skal stå for looken. Lykter, som er et svært viktig, og i enkelte tilfeller en av de bærende elementene i mange bildesign, har fått en mindre plass her. Man er heller ikke veldig mye annen ekstra vieuelle effekter som crome, store luftinntak og pynteelementer. Foto: Mazda Vis mer

Vi vet lite om utseendet på bilen, men Mazda har vært ekstremt opptatt av sporty design det siste tiåret, noe vi ser på alle deres modeller for øyeblikket. I flere tilfeller, går det på bekostning av plass i baksetet og i bagasjerommet.

Med tanke på den kompromissløse designen som har rullet ut fra Mazda de siste årene, bør det ikke overraske noen om den nye 6 blir sterkt basert på det svært linjelekre konseptet Vision Coupe.

Konsepet på bildene ble vist på bilmessa i Tokyo for to år siden, sammen med konseptet av Mazda 3. Selv det så drøyt ut da, men bilen er ikke veldig ulik den vi ser på veien i dag.

TØFF: Er det slik nye Mazda 6 blir seende ut i 2022?
TØFF: Er det slik nye Mazda 6 blir seende ut i 2022? Vis mer

Vision Coupe har en tydelig bakhjulstrukket design, med overdrevent stor avstand mellom forhjul og fordør og looken skriker om at man ønsker seg opp i premium-segmentet.

Spillet mellom konkave og konvekse flater skal gjøre at lysrefleksjonene flytter seg kontinuerlig under bevegelse og gir en dynamisk visuell opplevelse.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!