Pressemeldingen fra Hiroshima forteller oss ikke så veldig mye om nykommeren, annet enn at det er den første Mazda-modellen som fullt ut benytter det nye Nagare-designspråket som ble antydet både med Mazda 6, Mazda 2 og Mazda 3.
Flyt
Nagare betyr "flyt" på japansk og henspiller på de flytende linjene. Legg merke til "bølgen" langs siden på bilen.
Fortsatt fleksibel
Nye Mazda 5 vil, som forgjengeren, prioritere plass- og fleksibilitetshensyn og skyvedøren bak er på plass, likeledes syv-seter-løsningen med muligheten for å konvertere midtsetet på annen rad til lagringsrom, (en løsning Mazda kaller Karakuri). Bilen entrer markedet hvor sterke konkurrenter som Toyota Verso, Citroën Grand C4 Picasso, Peugeot 5008, nye Renault Grand Scénic og den aldrende VW Touran idag kjemper om kundenes gunst mens vi venter på syvseteren fra Ford, Grand C-Max, senere i år.
Lavere utslipp
Miljøhensyn krever selvsagt en ny innsats med hver nye modell og Mazda annonserer en reduksjon på cirka 15% av CO2-utslipp fra 2.0-bensinmotoren, som vil få i-stop-løsning (motoren stopper når bilen stopper og starter når den settes i gir igjen). En 1,8-liters bensinmotor blir også tilgjengelig. Vi regner med at dieseltilbudet vil bli opprettholdt, men Mazda nevner det ikke i denne omgang.
Sporty, men komfortabel
Derimot presiserer produsenten at nye Mazda 5 vil ha bedre kjørekomfort, men samtidig sportsligere kjøreegenskaper.
Nye Mazda 5 skal vises for publikum på bilutstillingen i Genève i mars, der vi vil få vite mer om bilen.
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.