Sjekk hvordan det har stylet CX-5!
Sjekk hvordan det har stylet CX-5!Vis mer

Mazda med festkledte CX-5

Slik ser man ikke Mazda hver dag. Og anledningen? Ettermarkedsshowet i Las Vegas, selvsagt.

Mazda har stått på de siste årene for å bli det kuleste japanske bilmerket. Det synes vi de langt på vei har lykkes med, ikke minst når det gjelder design.

LES OGSÅ:

Se bare på den nye Mazda 6.

Best i klassen

De har også greid det kunststykket å lage en attraktivt utseende kompakt-SUV i CX-5. Og det er ikke engang hovedårsaken til at vi ga den terningkast seks da vi testet den; Vi finner den klasseledende på flere områder og CX-5 er den folke-SUV-en vi mener er best å kjøre.

Spesialversjoner

Mazda er selv klar over at de her har et potensielt vinnerprodukt, og ingen kan bebreide dem for å gjøre det meste ut av det. Da er selvsagt ettermarkeds- og tuning-messen SEMA i Las Vegas en gylden anledning det ville vært dumt å la gå fra seg. Det har ikke Mazda gjort, og de er riktig aktive på årets SEMA, blant annet med de iøynefallende utgavene av nevnte CX-5 vi kan se på disse bildene. De tre temaene er de følgende:

CX-5 180

Sjekk hvordan det har stylet CX-5!

Her er temaet åpenbart friluftsliv, og av typen som foregår i Sør-California. Hvorav surfebrettet fra Rusty og det likeledes medhørende Burton Cheetah snøbrettet. Dere som driver med denslags vet sikkert hva det dreier seg om. Motorisering er ikke temaet her; vi går ut fra at det er SkyActiv-bensinmotoren som sitter i denne, en 2,0-liter på 160 hester som fungerer meget bra. Det er det ytre som er viktig her; i blått og svart og med 20-tommers felger i mørk krom går "180"-versjonen ikke upåaktet hen. Grafikken representerer populære utfartssteder i Sør-California, Big Bear Lake og Point Dume.

Artikkelen fortsetter under annonsen

CX-5 Dempsey

TØFF FOLKE-SUV: Mazda CX-5 betyr gode nyheter for både merket Mazda og for folke-SUV-segmentet generelt. Her en spesialstylet versjon for ettermarkedsmessen SEMA.

Denne er oppkalt etter Patrick Dempsey (ja, han TV-doktoren). Hvorfor? Jo, han kjører racing i Mazda. Han er altså en aktiv mann og atpå til sykkelentusiast, noe man kunne gjettet når man ser denne bilen. CX-5 Dempsey er for øvrig en utpreget norgesbil - ikke nok med Thule-takboksen og sykkelen, men denne har også noe såpass uvanlig i USA som en dieselmotor under panseret.

Det er den første SkyActiv 2.2 dieselmotoren fra produsenten i en amerikansk-spekket CX-5. Den yter 175 hestekrefter og har et solid dreiemoment på 420 newtonmeter. Girkassen er også ment for aktive brukere - det er en sekstrinns manuell kasse. Også CX-5 Dempsey er utstyrt med de spesielle 20-tommers felgene i mørk krom.

CX-5 Urban

Mer urban enn de to andre, som navnet ikke levner noen tvil om: CX-5 Urban har en meget spesiell type lakk med trekantmønster vevd inn i selve lakkflaten. Ganske kult - og det samme kan vi si om de utvidede hjulbuene som har fått plass til grandiose 22-toms hjul (295/30-20 på Ace Alloy Scorpio-felger i matt sort.

På grensen til harry? Ja, men - hallo! Dette er SEMA!