Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Mazda 6 (2007)

Mazdas 6'er framstår som et litt sprekere alternativ til Toyota Avensis. For de som vil ha litt mer kjøreglede uten å miste kvalitetsryktet og driftsikkerheten, kan dette være midt i blinken.

I 1967 begynte importen av Mazda til Norge og i 1972 kom modellen 616. Gjennom 80- og 90-tallet kjenner vi den bedre som 626. Modellen solgte som hakka møkk før vi i 2002 fikk nytt navnskifte til Mazda6. Gjennom årtier hadde Mazda bygget seg opp et enormt kvalitetsrykte som etter hvert må sies å ha gått utover design, stil og image.

LES OGSÅ:

626 var på slutten nemlig noe av det trøtteste du kunne sette tenningsnøkkelen i av mellomklassebiler. 6’ern var et vendepunkt med frisk design, sporty kjøreegenskaper og god Mazda-kvalitet. Eller i hvert fall nesten. Noe rust og barnesykdommer preget de første årgangene.

Foto: Autofil Vis mer

Mer positivt overraskende var det hvor kjøreglad Mazdaen var blitt. Den tenderte i sporty retning og fikk tommel opp fra de fleste biljournalister. Mazda6 fikk du i versjonene sedan, kombi og stasjonsvogn. Sistnevnte er desidert den mest solgte og etterspurte varianten i Norge. Motorutvalget besto av 1,8, 2,0 og 2,3 bensin. Firehjulstrekk var også tilgjengelig.

I 2006 kom den sjeldne topputgaven MPS med 4x4, turbo og 260 hester. I tillegg fikk du Mazda6 fra starten av med en 2-liter dieselmotor på 121 hk og senere også med 143 hester. Førstnevnte er bilen vi benytter til denne testen. Som vanlig på Mazda-modeller gikk det i enkle utstyrsvarianter fra Comfort til Exclusive og Sport.

Foto: Autofil Vis mer

Vår bil yter brukbare 320 Nm ved 2000 omdreininger. Den gjør 0-100 km/t på 10,9 sekunder og har toppfart på 190 km/t. Forbruket matcher ikke helt dagens dieselforbruk når snittforbruket ligger på 0,61 liter på mila. Mazda støtte på noen barnesykdommer med 6’eren og blant annet var rust en gjenganger på mange biler. Det ble bedre etter en facelift som kom til i 2005. I 2008 kom en helt ny generasjon Mazda6.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Størrelsesmessig er 6’ern langt fra den største bilen i sin klasse. Den er 4,7 meter lang og kun 1,78 meter bred. Dermed slås den på romslighet av biler som Ford Mondeo og VW Passat. Men dette passer greit nok til småbarnsfamilier med opptil to barn. Interiøret er også brushet bra opp kontra tidligere triste 626-utgaver.

Foto: Autofil Vis mer

Det er funksjonelt og moderne, men også enkelt og kanskje ikke mest påkostet med en del hard plast. Setevarme-knappen er også av typen ”åpenbart ettermontert”, og vi savner flere trinn. Setene er for øvrig greie å sitte i, men jeg kunne tenke meg enda bedre støtte. Bagasjerommet rommer 505 liter eller 1712 liter når du legger ned baksetene.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
Blant japanerne er Mazda6 en av de spenstigste bilene i sin klasse. Den ser bra ut, den kjører godt, den har greit nok med plass og den går sjeldnere i stykker enn hva tilfellet kan være med enkelte europeiske konkurrenter. Styr unna de første årgangene for å unngå barnesykdommene. Da var det nemlig problemer med rust i skjermer og dører og småting som fukt i frontlysene var en gjenganger.

Foto: Autofil Vis mer

Noe hjulstøy er det, men dieselmotoren er smidig og sterk. Vi anbefaler at du går for 2005-modell eller nyere. Da får du med faceliften som blant annet betyr 6-trinns girkasse og bedre lydisolering.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Mazda6 2,0 DE Touring

God å kjøre, god kvalitet

Hardplast, hjulstøy på tidlige utgaver