Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Mazda 323 GT-R (1993)

Turbo, firehjulstrekk og GT-R i navnet: Dette er en skikkelig underdog i alle bilmiljøer. Men finnes det noen som ikke er kjørt i hjel?

Hva ”sinnssykt morsomt” heter på japansk vet ikke vi. Men det kan godt være at ordene er GT-R eller Mazda 323 GT-R. Kjør meg – hvis du tør! Skriker den der den står. Det er nesten noe levende over de to store lyktene som stirrer intenst på oss. Den gapende stålrist-kjeften gliser rått! En kjapp titt er nok til å se at den ikke er noen lettkjørt bil.

LES OGSÅ:

En fantastisk lyd brumler i hodet – mer illsint og hissig enn grom. Vi står fortsatt bom stille, men selv med motorrusing i fri skjønner man hvor rå denne bilen vil være å kjøre. Kilden til den herlige lyden er 185 turbohester. En titt under panseret bekrefter våre mistanker: Dette er alvor!

Foto: Autofil Vis mer

Turboen gisper umiddelbart etter luft når vi skyter fart bortover asfalten. 1. gir – pang! 2. gir – pang! 3. gir – pang! – lenger kommer vi ikke før sletta er slutt. Siden det er får første prøvetur, bremser vi ned inn i svingen. Selv om Mazdaen uten tvil hadde tålt meget høy fart gjennom hårnålssvingen på testområdet. Kassa sitter som et skudd, og du kan praktisk talt høre viskose-4WD’en jobbe. Her er det ingen unnskyldninger. Det er piloten som setter begrensningene, ikke bilen.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Interiøret er preget av den samme sykdommen som andre japanske sportsbiler: sort plast, sort plast og sort plast. Og sportsseter. Setene sitter som limt rundt 84 kilo testsjåfør. Mer er det ikke å skrive hjem om her.

Oppsummering
Gateracer er ordet. Denne modellen har allerede blitt en klassiker, og kommer sannsynligvis til å stige i verdi – hvis den er original. Og her er problemet – omtrent ingen originale eksemplarer er å oppdrive. 323 GT-R lider av astma, og puster dårlig originalt. De fleste har fått ombygd intercooler og innsug, og derfra pleier det å balle på seg.

Foto: Autofil Vis mer

Resultatet er 300-400 hk i en bil hvis girkasse ikke tåler halvparten. Den er ikke like dårlig som på den ”snille” GTX-utgaven, som gjerne bruker to kasser i året. Men den liker ikke trimming særlig godt, og må helst forsterkes for å tåle påkjenningene. Det beste er å åpne pusteveiene, og la det være med det. Finner du mot all formodning et rimelig originalt eksemplar, har du funnet gull. Helt til du blir frakjørt av en Nissan Sunny GTI-R…

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Mazda 323 GT-R (1993)

Trimmevennlig gateracer med ikonstatus

De fleste er trimmet i hjel