Maybach:Kolossal Mercedes

Mercedes har lange tradisjoner for å bygge luksusbiler, og fabrikken har nå besluttet å ta skrittet helt ut ved å fortsette utviklingen av prototypen Maybach med tanke på fremtidig produksjon. Dette blir en luksusbil helt utenom det vanlige, og det er på det rene at konkurrentene heter Daimler og Rolls Royce.

Navnet "Maybach" er solid forankret i det tyske konsernet. Den nye toppmodellen henter navnet sitt fra designeren Wilhelm Maybach (1846 - 1929). Sammen med Gottlieb Daimler var Wilhelm Maybach mannen bak de første forbrenningsmotorene i Daimler Motorenwerke - forløperen til dagens Daimler-Benz konsern.

Maybachs sønn, Karl, brukte farens motordesign da han i 1921 startet egen bilproduksjon, og det var familieforetaket Maybach-Motoren GmbH som sto bak forløperen til dagens Maybach - en luksubil med samme navn som var 1930-tallets ultimate luksusbil. Daimler-Benz kjøpte opp Maybach-Motoren i 1961, og firmaet har siden den gang vært en del av konsernet.

Ingen konkurrent til dagens modeller


- Maybach skal bli et mesterverk innen bilteknologi, og skal sette nye standarder for lukusutstyr og ingeniørkunst", sier Jürgen Schrempp, styreformann i Daimler-Benz. Selv om Mercedes allerede har store og luksuriøse biler på modellprogrammet, er han ikke redd for at Maybach skal stjele kunder fra S-klassen.

- Som med Maybach Zeppelin på 30-tallet, og Mercedes-Benz 600 Pullmann inntil 1981, når dens produksjon opphørte, vil Mercedes Maybach bli bygget for hver enkelt kunde i en veldig liten og veldig ekslusiv serie, sier professor Jürgen Hubbert - ansvarlig for personbilproduksjon i konsernet - i en pressemelding fra styret for Daimler-Benz. Maybach vil bli bygget ved Mercedes' fabrikk i Sindelfingen.

Langt, og lengre enn langt


MB Maybach ble første gang vist ved den internasjonale bilutstillingen i Detroit i januar i år, og vakte berettiget oppsikt. For det første på grunn av de tekniske løsningene, men også dens utseende var høyst omdiskutert. Selv om denne redaksjonen mener å ha sett langt vakrere luksusbiler, er det tydelig at reaksjonene på bilen var såvidt positive at Mercedes likevel valgte å sette bilen i produksjon.

Bilen er 577 cm lang, og får en akselavstand på 354 cm. Bilen blir 155 cm høy og hele 195 cm bred. Det er betydelig mer enn dagens største fra Mercedes, nemlig MB S 600L. Den er 56 cm kortere, har 40 cm kortere akselavstand, er 6 cm lavere og smalere.

Maybach vil få en tolvsylindret bensinmotor som er en variant av den motoren som finnes i dagens 600-modeller. Med bilens yttermål sier det seg selv at Mercedes er nødt til å redusere vekt her og der, og motoren er et ypperlig objekt for slanking. Motoren vil bli laget med utstrakt bruk av aluminium og magnesium, og skal få tre ventiler pr sylinder. Under lav belastning og tomgangskjøring vil noen av sylindrene automatisk kutte ut, og bilen skal på denne måten få lave (les:akseptable) utslippsverdier.