Maverick omsider til Norge

De høye firehjulstrekkerne blir mer populære for hvert år. Nå skal Ford forsøke å ta andeler av små-SUV-salget.

Maverick omsider til Norge

Maverick omsider til Norge

  1. De høye firehjulstrekkerne
  2. Fotoalbum


I USA har Ford satset stort på ulike SUV-modeller, og biler som Explorer, Expedition og Excursion er populære fremkomstmidler blant amerikanske familier. Enkelte utgaver av disse modellene har også funnet veien til Norge, ikke minst Excursion, som en periode ble solgt som lastebil med fem seter.

Eurpeisk utgave av Escape

Men den norske Ford-importøren har manglet en SUV i 300.000-kronersklassen, en av de raskest voksende bilklassene i Norge. Dette har falt Ford-forhandlerne tungt for brystet og importøren har mottatt en rekke forespørsler om å ta inn Ford Maverick, den europeiske utgaven av Ford Escape.

Maverick, som er engelsk for fri og uavhengig, var i utgangspunktet kun beregnet for de tyske, britiske og sveitsiske markedene. Men nå har altså den norske Ford-importøren fått klarsignal for å hente Maverick hit til landet.

I familie med Tribute

Hva med deg?

Tror du Maverick har
noe å stille opp mot
RAV4, CR-V og X-Trail? (Avsluttet)
Nei(52%) 235
Ja(48%) 216
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Hva slags bil er Maverick? Jo, egentlig er Maverick den samme bilen som Mazda Tribute. Det betyr at Maverick er en firehjulsdrevet og relativt høy - 177 centimeter. Lengden er 442 centimeter og bredden 182. Inngangsmodellen er utrustet med en toliters rekkefirer som yter 124 hestekrefter og 175 Nm.

Kommer i juni/juli

Maverick vil bli lansert i det norske markedet i månedsskiftet juni/juli og er dermed rett rundt hjørnet. Er Maverick en bil du bør vurdere? Vel, noe positivt går det an å si om bilen. For det første er den velutstyrt. Både manuelt klimaanlegg, radio og alarm er standardutstyr, i tillegg til mer selvsagte elementer som elektriske vindusheiser og speilregulering, fire kollisjonsputer og fjernbetjent sentrallås.

Maverick omsider til Norge


Et annet argument for Maverick, er det faktum at bilen sannsynligvis ikke har noen barnesykdommer. Bilen ble nemlig introdusert allerede i 2000, og Ford har dermed hatt god tid på å utradere småproblemer.

For gammel?

Problemet er at nettopp alderen også er det viktigste argumentet mot Maverick. Det har skjedd en stor utvikling i denne bilklassen de siste to-tre årene, noe nykommere som Honda CR-V, Nissan X-Trail og Mitsubishi Outlander er synlige bevis på. Vi har enda ikke testet Maverick, men tviler sterkt på at den tre år gamle bilen kan skilte med like fleksible løsninger og like høy komfort som de beste i klassen.

Tregt for Tribute

Vi har allerede nevnt at Mazda Tribute er Mavericks søstermodell. Tribute selger usedvanlig dårlig, hittil i år har kun sju eksemplarer forlatt Mazda-forhandlerne. Det svake salget kan selvsagt skyldes mangelfull markedsføring og drøy prising. Men det tyder nok også på at Tribute ikke vekker de samme følelsene som for eksempel Toyota RAV-4 og Honda CR-V.

342.000 kroner

Maverick omsider til Norge


Vi tror Maverick kommer til å lide under de samme problemene som Tribute når det gjelder pris og sjarm. Mens de fleste konkurrenter tilbyr en inngangspris på 299.900 kroner, starter Maverick på 341.900 kroner. Selv om utstyrsnivået er relativt høyt, tror vi at denne prisen vil sette en effektiv stopper for at Maverick skal bli en salgssuksess.

Ikke spesielt frisk design

Selv om det alltid er dumt å uttale seg altfor bastant om bildesign, tør vi påstå at Maverick vil bli blant de kjedeligste i klassen når den ankommer om en snau måneds tid. Fraværet av klare lykteglass er et klart vitnesbyrd om at bilen begynner å trekke på årene, i likhet med den relativt anonyme formgivningen.

I motsetning til de fleste av konkurrentene har Ford vært sparsomme med lakken, noe som betyr store flater dekket av svart plast. Dette er selvsagt smart i terrenget, men i praksis er det ikke der denne typen biler vil oppholde seg.

I rettferdighetens navn skal vi imidlertid ikke helt avskrive Maverick før vi har testet bilen skikkelig.

Også med V6-motor

Maverick omsider til Norge


Maverick vil også bli tilgjengelig med en treliters V6-motor som yter 197 hestekrefter og 265 Nm. I motsetning til toliters-varianten leveres denne med automatgirkasse. V6-modellen leveres med soltak, skinnseter, fartsholder og CD-skifter, men koster 530.00 kroner, noe som i praksis vil gjøre bilen svært vanskelig å selge.

Firehjulstrekk-systemet er basert på silikonkløtsj-prinsippet og bilen trekkes dermed vanligvis av forhjulene. Bakhjulene kobles automatisk inn ved behov, hvis man ikke selv velger å koble dem inn manuelt, noe som også er mulig.

Store bilder finner du her.

Relaterte artikler:

  • STORTEST: Høye firehjulstrekkere
  • Her finner du våre Ford-tester
  • Her finner du flere Ford-nyheter
  • Her finner du våre Ford spionartikler
  • Her finner du våre Ford lanseringsartikler