Mastodont og arbeidsjern

Det er uvant å kjøre en såpass stor bil, men det er fullt mulig å venne seg til det. Vi regner med at det er de mest motiverte som går til anskaffelse av en slik kjempebil og dermed burde det også gå greit.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Mastodont og arbeidsjern

Store bilder

  1. Tekniske data
  2. Mastodont og arbeidsjern
image: Mastodont og arbeidsjern
image: Mastodont og arbeidsjern
image: Mastodont og arbeidsjern
image: Mastodont og arbeidsjern
image: Mastodont og arbeidsjern
image: Mastodont og arbeidsjern


Det er bare å bli klar over det med en gang at dette ikke er enoe småtteri. Vi har kjørt den korte utgaven og den måler 5,78 meter. Den lange modellen av Ram måler hele 6,34 meter i total lengde.

Det drar

Dodge Ram leveres ikke med V8 dieselmotor. I Ram blir du avspist med en rekkesekser på 5,9 liter. Den er ingen direkte slappfisk, men går greit. Toppeffekten er solide 305 hestekrefter og makismalt dreiemoment er 752 newtonmeter ved 1.400 omdreininger. Motoren er også utstyrt med fire ventiler per sylinder og dieselinnsprøytning fra felles reservoar (Common Rail). Stort sett så ligger turtelleren under 2.000 omdreininger og selv om maks effekt er plassert på 2.900 omdreininger er det ikke noe poeng i å presse turtallet så langt oppover. Til vanlig kjøring klarer du deg greit med normalt gasspådrag, men skulle det haste veldig kan du ta i bruk kick-down- funksjonen. Forbikjøringer er heller ingen stor heksekunst bare du beregner litt god plass i bredden.

Et snev av drivstofføkonomi.

Det er faktisk mulig å kjøre Ram på cirka en liter per mil hvis du holder en jevn fart på 80 kilometer i timen. Skulle du derimot finne på å bruke alle kreftene går det fort 1,7 liter per mil. Totalt regner vi med at Ram er litt mer drivstoffgjerrig enn V8-konkurrentene. Sammenligningsgrunnlaget begrenser seg til Ford F-250 med 7,3 liters V8-motor som vi kjørte i fjor, men den brukte mer. Denne motoren er nå erstattet med en 6 liters V8-motor i stedet. Dieseltanken på Ram rommer hele 128 liter så uansett er det ikke ofte du må inn til tanking.

Dette er den sterkste dieselmotoren som leveres til Ram og den leveres i Norge med en firetrinns automatisk girkasse hvorav høyeste gir et et overgir. Det hjelper veldig siden turtallet faller langt ned i normal motorveifart. Ellers ville dette blitt både støyende og drisvstoffkrevende. Girspaken sitter på høyresiden av rattet og uansett hvilke arbeidoppgaver du måtte ha, kan girspaken stå i ”Drive”. Girkassen fungerer bra og sjalter mykt og behagelig, også under kraftig gasspådrag. Det høyeste giret er en såkallt overdrive og styres med en knapp ytterst på girspaken.

Dårlig feste

I utgangspunktet er Ram bakhjulsdrevet. Det kan ofte oppleves som ustabilt, og på våt vei kan bakhjulene slippe uten forvarsel. På grusvei og våt asfalt kan firehjulsdriften med fordel brukes. Grusveier har ofte vaskebrett, særlig i stigninger og svinger. Fjæringen er overhodet ikke i stand til å takle slike ujevnheter og hvis fremdriften under slike forhold skal opprettholdes må firehjulsdriften benyttes. Til de aller tyngste oppgavene kan reduksjonsgiret benyttes. Alt dette kan styres med bryter på dashbordet.

Hump og sprett

Ram har stiv bakaksel med bladfjærer og individulet hjuloppheng med spiralfjærer foran. Ram tåler ganske mye vekt og det resulterer i steinhard fjæring. Selv om den er hard i fjæringen krenger den mye og er ikke så glad i svinger. Den er heller ikke retningstabil og har problemer med dumper og hull. Da får kroppen juling og det er svært gunstig å ta det litt med ro på slik steder. Ram er tung å håndtere og veigrep er det så som så med. Vi velger å legge litt skyld på dekkene som er av den såkallte året rundt typen. De fungerer ikke i Norge. Her trenger du både sommer- og vinterdekk hvis det skal bli optimalt.

Kan ikke utnyttes

Ram er en voldsomt kraftig bil som er beregnet for mye belastning. Den meste solide varianten tåler opp mot 5.400 kilo totalvekt samt tilhengervekt på over syv tonn. Da blir vi nesten forfjamset da vi ser vognkortet til vår bil. Maksimal tilhengervekt med brems på vår bil, 3.500 kilo. Maksimal nyttelast i følge vognkortet er 868 kilo.

C1E

Du kan ikke kjøre denne bilen hvis du kun har bokstaven B i førerkortet. Du må minst ha C1 for settet deg bak rattet her. C1 tillater også en tilhenger på inntil 750 kilo. Skal du utnytte total vogntogvekt trenger du C1E. Da kan du kjøre inntil 12 tonn inkludert bil og tilhenger. Total tillatt vogntogvekt på vår Ram var 7.583 kilo.

Greit utstyrt

Vår bil var utstyrt med utstyrspakken Laramie. Du får da klimaanlegg med to soner, skinnseter med varme, radio og CD-spiller og Infinity-høytalere, elektrisk innkobling av firehjulsdrift, aluminumsfelger og elektrisk justerbareseter. Skinnratt, fartsholder, elektrisk justering av pedaler, alarm, elektriske speil og sentrallås er standard fra SLT-modellen. De som ikke er så langbeinte som undertegnede savnet stigbrett og vi er enige i at det er langt fra bakken og opp.

God plass

Det er god plass til fem personer i Ram. Den er så bred at du får inn tre stykker foran og to bak. Alle betjeningsorganer er innenfor rekkevidde og er enkle i bruk. Setene har massevis med justeringmuligheter, men ingen som gjør de holder deg bedre på plass. Det må du klare selv sammen med sikkerhetsbeltet.

Grunnen til at vi har såpass mye bra å si om bilen er at den passer i et smutthull og ikke blir skattet ihjel. Hadde det vært avgifter på bilen hadde vi aldri vurdert å anbefale en Ram. Dette må likevel ikke tolkes dithen at dette er et fullverdig alternativ til den ordinære familiebilen. Størrelsen gjør at det til tider kan være et mareritt å komme seg frem på trange plasser, forbruket ligger godt over det som forventes av en personbil og bagasjeplassen inne i kupeen er svært begrenset med fem personer på plass. Ved en slik situasjon er du avhengig av en ”hytte” bak på lasteplanet som omgjør dette til et tett varerom. Støynivået fra dieselmotoren er i høysete laget og fjæringskomforten er ekstremt hard.

Tekniske data finner du her.