Maserati med mer kubikk

Også italienske sportsbilprodusenter er nødt til å forholde seg til stadig strengere avgasskrav, ikke minst i USA. Amerikanske utslippskrav er blant årsakene til at Maserati har utviklet en ny motor.

Maserati med mer kubikk
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Dagens Maserati-motor, den som er å finne under panseret i 3200 GT, har et slagvolum på 3,2 liter. Likevel leverer motoren respektable 370 hestekrefter. Forklaringen er å finne i turboladerne og ladeluftkjølerne, som presser store mengder kald luft inn i de åtte sylindrene.

390 hestekrefter

Den nye Maserati-motoren får ikke hjelp av eksosdrevne turbiner. Til gjengjeld får den nye motoren 4,2 liter slagvolum. Dermed klarer motoren å produsere 390 hestekrefter uten bistand fra turboer. Samtidig har Maserati oppnådd å redusere de miljøskadelige utslippene.

Nytt navn: Coupé

Men det er ikke bare motoren som blir skiftet ut. Maserati har også gjort enkelte utseendemessige forandringer på 3200 GT, som nå bytter navn til "Coupé". Blant annet er de tøffe luftinntakene på panseret fjernet og de spesielle baklysene skiftet ut med en mer ordinær type. Med andre ord - Maserati Coupé er ikke like oppsiktsvekkende som sin forgjenger (se bilder av både 3200 GT og Coupé i fotoalbumet). Vi vet ikke hvorfor Maserati har valgt å gjøre bilen kjedeligere, men regner med at endringene blant annet er gjort for å tilfredsstille amerikanske kunder.

Toppløs Spyder

Maserati med mer kubikk

Til gjengjeld introduserer Maserati nå en toppløs utgave av bilen. Denne får navnet Spider og er 22 centimeter kortere enn Coupé. Spyder har i motsetning til Coupé kun plass til to personer, og blir dermed en ekte roadster.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Autokløtsj

Dagens 3200 GT er tilgjengelig med både manuell og automatisk girkasse. Maserati erstatter nå automatkassen med en manuell girkasse som sjaltes ved hjelp av en elektrohydraulisk kløtsj. Denne kan kjøres som en manuell girkasse via spaker bak rattet, men kan også kjøres i automatmodus.

Vi har i løpet av det siste året testet flere slike girkasser, blant annet i BMW M3, Mercedes-Benz C 200 Kompressor Sportcoupé og Toyota MR2 SMT. Denne nye teknologien er spennende og underholdende, selv om vi må innrømme at vi ikke er udelt begeistret for auto-kløtsj-kassene (se lenker nederst i artikkelen).

Ny fjæringsteknologi

Maserati Coupé og Spyder blir også tilgjengelig med ny og spennende fjæringsteknologi. Systemet baserer seg på en rekke sensorer som til enhver tid registrerer fjærenes bevegelser. På grunnlag av disse dataene justeres dempere og fjærer underveis, noe som ifølge Maserati skal gi svært gode kjøreegenskaper. Føreren får også mulighet til å velge mellom to ulike fjæringsoppsett - komfort og sport. Denne fjæringsteknologien, som kalles Skyhook, er imidlertid ekstrautstyr.

0-100 på 4,9

Maserati med mer kubikk

Vi har allerede fortalt at den nye motoren yter 390 hestekrefter, 20 hester mer enn den turbomatede forgjengeren. Maksimalt dreiemoment har ikke økt i det hele tatt, men har tvert i mot blitt redusert fra 491 Nm til 451 Nm ved 4.500 o/min. Likevel skal Coupé klare 0-100 på 4,9 sekunder - 0,2 sekunder raskere enn 3200 GT. Også Spyder er svært rask, og skal klare øvelsen på 5 blank. Dermed blir Spyder en av verdens raskeste toppløse biler.

Dyr moro

3200 GT koster i dag 1.265.000 kroner med manuell girkasse. Coupé har både større slagvolum og 20 ekstra hester. Dermed påløper rundt 100.000 kroner bare i økte avgifter. Coupé vil derfor ligge i leiet mellom 1,3 og 1,4 millioner kroner.

Den første Spyderen ankommer Norge i løpet av de nærmeste dagene, mens Coupé skal være på plass på norsk jord i løpet av våren.

Relaterte artikler:

  • Her finner du flere Maserati-nyheter
  • Her finner du våre Maserati-tester
  • Test av MB C 200 Kompressor Sportcoupé med automatkløtsj.
  • Test av Toyota MR2 med automatkløtsj.
  • Test BMW M3 med automatkløtsj.