Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Maserati 3200 GTA (2001)

To turboer, åtte sylindre, nydelig design og Ferrari-eierskap. Er dette en oppskrift på autofil eufori, eller nært forestående finansiell katastrofe?

Maserati er et merke med mye historie. Det er nesten dobbelt så gammelt som Ferrari, og har gått gjennom mange eierskifter og tilsvarende mange designepoker. Åtti-og nittitallet bestod stort sett av tungt motoriserte sportskupeer med firkantet og konservativt design.

LES OGSÅ:

Da 3200 GT ble lansert i 1998 som den første modellen under Ferrari-eierskap, forandret mye seg. Her kom en bil som tydelig viste slektskap til Modena-merket, og satte umiddelbart Maserati tilbake på designkartet takket være de fantastiske boomerang-baklysene (verdens første serieproduserte LED-lys for øvrig) og de lekre linjene. På veien skuffet den heller ikke. Sylskarp styring og lynrask akselerasjon takket være en 3,2-liters biturbo V8 var mer enn nok for å overbevise et kresent publikum.

Foto: Autofil Vis mer

Når jeg setter meg bak rattet og drar av gårde i en 3200 GTA, merkes det at den er over ti år gammel. Likevel er det lite slark, og alt føles riktig. Bortsett fra girkassen. Hvis du er interessert i 3200, anbefaler vi å styre unna versjoner med automat. Med sine fire trinn og treige respons tar den bort mye av kjøregleden. Det blir som å spise verdens beste gourmetmåltid dynket i Thousand Island. Men for en lyd! Motoren brummer herlig på tomgang og lavt turtall, og når du trykker pedalen i bånn overdøves alt av turboenes hvesing. Det er som om en scudmissil fyres av foran torpedoveggen.

Men å smake på Maseratiens fantastiske fartsressurser kan bli dyrt, og da tenker jeg ikke bare på fotobokser. Forbruket kryper fort over 2 liter på mila hvis høyrebeinet er i vigør. Men hvem kjører en Maserati for å spare penger?

Foto: Autofil Vis mer

Interiør

Har du sett et bedre interiør i noen som helst bil er du enten blind, full, miljøskadet eller en kombinasjon av alle tre. Substantiver: Ut. Superlativer: Velkommen. Svulstig Connolly-skinn, lekre kurver, seter som omfavner deg på akkurat riktig måte og lettleselige, elegante instrumenter. Og midt i det nydelige, skinntrukne dashbordet finner du en analog klokke av det dyre slaget.

Følelsen av å sitte her og fyre opp en italiensk V8, er en av de tingene som gjør livet verdt å leve. I tillegg har baksetene faktisk plass til Homo Sapiens Sapiens, og ikke nært beslektede Homo Sapiens Torso Amputati, som baksetene i de fleste konkurrerende biltyper. Det eneste jeg mangler her, er cruisekontroll. Det bør en hver Gran Turismo-bil være utstyrt med, spør du meg. Jo, og Statoil-kort med fri kreditt. Det hadde vært midt i blinken.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering

Ferrari F40 har V8 og dobbelturbo. Det har Maserati 3200 GT også. Trenger vi å si mer? Dette er GØY. Det går vanvittig bra, den lager de riktige lydene og motoren er ikke så skjør som mange skal ha det til. Likevel finnes det noen ting som en skal være obs på. Registerreimene bør byttes hver 25-30 000 kilometer, og dette er svært viktig. Hvis dette ikke følges slavisk er det bare et tidsspørsmål før noe ryker, og det betyr i prinsippet ny motor.

Foto: Autofil Vis mer

Ellers er det meldt en del problemer med Skyhook-systemet (elektronisk demperstyring). Sjekk at dette fungerer som det skal. Automatkassen har vist seg å være veldig pålitelig til tross for sin treghet. De manuelle utgavene er derimot beryktet for å spise kløtsjer, men selve kassen er solid. Elektronikk er generelt et tema på eksotiske italienere, gå nøye over alle systemer og sjekk at ting funker som det skal. Finner du et ryddig eksemplar, er det slett ikke umulig at du får mange herlige kjøreturer i ekte, italiensk turborus...

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Maserati 3200 (2001)

Elegant italiener med heftig motor

Komplett udugelig automatkasse