BMW 635 CSi

Marta drømte lenge om en BMW ...

For henne er ikke diamanter kvinnens beste venn, men en gammel BMW 6-serie!

BMW 635 CSI: Marta Szulen har drømt om en BMW 6-serie lenge - spesielt den hun har nå! Foto: Alexander Wallem
BMW 635 CSI: Marta Szulen har drømt om en BMW 6-serie lenge - spesielt den hun har nå! Foto: Alexander Wallem Vis mer

Jeg har en av arten boende i huset mitt – en dame som ser ut som hun egentlig bare kan like Range Rover Evoque, drikke pen-kaffe og ha ekstremkontroll på siste versjon av sminkespeil.

Så feil kan man ta. Hun kjører Mini Cooper, har BMW E30 325i cabriolet i garasjen, og før hun begynte sitt arbeidsliv på Solstrand Hotel og Bad, kjørte hun bergingsbil.

Det er noe spesielt med det å se en dame - kvinne eller jente, kall det hva du vil - bak rattet på en biltype av entusiastkaliber. Som Marta. En knapt 26 år gammel blondine som har falt pladask for en 41 år gammel bil.

På gamlemåten

BMW E24 regnes i dag som en av de vakreste sportskupeene i verden. 6-serien var arvtageren til CS og CSL – som ble til da et forslag om å endre takhøyde på nevnte samleobjekter for å gjøre det enklere for kundene å stige inn i dem.

Bob Lutz, den gang visepresident for salg og markedsføring hos BMW, syntes den ideen var helt på kanten og satt seg til å tegne et utkast av det som kunne bli en helt ny modell. I 1976 gikk den i produksjon, som BMW 630CS og 633CSi.

KLASSISK OG SPARTANSK: Her finnes ingen DAB, ABS eller TC. Foto: Alexander Wallem
KLASSISK OG SPARTANSK: Her finnes ingen DAB, ABS eller TC. Foto: Alexander Wallem Vis mer
JPS: Dekoren er det som gjorde utslaget for Marta. Og vi forstår hvorfor. Foto: Alexander Wallem
JPS: Dekoren er det som gjorde utslaget for Marta. Og vi forstår hvorfor. Foto: Alexander Wallem Vis mer

I 1978 kom en litt sterkere utgave, i 635 CSi, da med 3,4-ettellerannet liters rekkesekser, med større boring og kortere slaglengde og 218 hestekrefter. Ny type 5-trinns Getrag-girkasse, en hekkspoiler og uten tåkelys i frontspoileren – de to elementene var små endringer gjort for å øke marktrykk. Faktisk reduserte endringene i hele 15 prosent mindre løft i forhold til de øvrige E24-modellene.

BMW 6-serie fra denne tidsepoken har blitt en yndet samlerbil, og sees her og der på utstillinger – men også i racing. Den gjorde det sterkt i Touringcar-klassen, og BMW produserte også en M635 CSi, som ytet 282 hester.

E24 er en klassiker, og ofte betyr det tung styring, at du må glemme navigasjon, antispinn og Spotify. Dette er en bil for dem som liker å kjøre bil på gamlemåten … og det gjør visstnok Marta.

RESPEKT-FORLANGENDE: 6-seriens snute er aggressiv og typisk BMW. Foto: Alexander Wallem
RESPEKT-FORLANGENDE: 6-seriens snute er aggressiv og typisk BMW. Foto: Alexander Wallem Vis mer

Variert interesseområde

Marta er fra Polen, men bor i Norge nå. Hun studerte juss, men bestemte seg for å peke livet sitt i en annen retning. Interessene hennes handler nemlig ikke så mye om å sitte på et kontor hele dagen – i alle fall ikke ennå.

Marta har for øyeblikket helt andre interesser. Male, tegne, turer på fjelltopper og reise er det som gjør henne glad – i tillegg til bilpleie. Og det er det hun driver med som yrke på Kokstad Bilpleie Service. Bil er en stor del av hennes liv – og har alltid vært det.

- Det er vanskelig å si hvor bilinteressen min begynte. Jeg vet jeg kjørte bil lenge før jeg fikk lappen i alle fall, ler Marta.

- Pappa har også alltid vært bilinteressert, og jeg husker vi kjørte rundt mye - meg, han og hunden vår i en lastebil - da jeg var veldig liten.

KLASSISK BMW: Det er ingenting feil med utsikten innefra heller. Foto: Alexander Wallem
KLASSISK BMW: Det er ingenting feil med utsikten innefra heller. Foto: Alexander Wallem Vis mer

Spleiselag

For oss som har funnet de første grå hårene i manken, er BMW-en til Marta et sikleobjekt. Ikke bare elsker vi disse bilene i utgangspunktet – men formene tillater små justeringer, for å få dem til å se absolutt helmaks ut. Det finnes breddekit og mer absurde kit til dem – men egentlig er det bare småtterier som skal til.

- Jeg har drømt lenge om denne bilen. Første gang var en salgsannonse jeg så i Polen. Den stod til salgs flere steder på nett, og mine kamerater dreiv og sendte meg annonselinker fra alle hold, forteler Marta og ler igjen.

- Men uansett hvor mange ganger jeg talte over pengene mine, hadde jeg ikke nok til å få kjøpt den.

Løsningen ble at en av disse kameratene, som plaget Marta med å sende lenker til annonsen, pent måtte kjøpe bilen sammen med henne. Videre skulle de selge bilen etter hvert i Norge - og dele pengene. Vel …

TØRST GLEDESPREDER: Få slår låten en gammel BMW sekser gir. Marta elsker låten den gir både på lave og høye turtall. Foto: Alexander Wallem
TØRST GLEDESPREDER: Få slår låten en gammel BMW sekser gir. Marta elsker låten den gir både på lave og høye turtall. Foto: Alexander Wallem Vis mer

Nesten katastrofe

En god plan er bare god hvis den gjennomføres. Marta og kameraten kjøpte riktignok bilen sammen, men da hun først fikk kjørt den litt ble hun så glad i den at hun ikke klarte tanken på å skilles fra den.

- Jeg jobbet overtid, betalte regninger og brukte ikke penger på noe annet enn regninger, mat og å spare til å kunne kjøpe ut kameraten min fra bilen, slik at jeg kunne beholde den selv, forteller hun.

Marta klarte det til slutt, og kjørte faktisk bilen hjem til Norge fra Polen. Det kunne fort gått litt annerledes.

- Jeg kjørte den til Norge i desember. Været var typisk ille, og det var en lang tur – så jeg ble trøtt og litt uoppmerksom. Så mistet jeg kontrollen i en rundkjøring, snurra og holdt på å krasje i en murvegg - stoppa vel to centimeter fra den …

Det hadde jo vært spesielt kjedelig, for bilen til Marta er ikke akkurat shabby.

GODT NOK: Hyperraske er de ikke, men med dyp sekserlåt og sol i nedgang gjør det ingenting. Foto: Alexander Wallem
GODT NOK: Hyperraske er de ikke, men med dyp sekserlåt og sol i nedgang gjør det ingenting. Foto: Alexander Wallem Vis mer
LINJELEKKERT: Designen er av det vakreste BMW har laget. Foto: Alexander Wallem
LINJELEKKERT: Designen er av det vakreste BMW har laget. Foto: Alexander Wallem Vis mer

Overrasket

Marta selv forteller at hennes bilhistorie ikke er veldig imponerende. En VW Polo, en e-Up!, en Nissan Leaf og en E30 324td. Hennes nåværende bil trekker definitivt opp gjennomsnittet på lista.

Og hva er det? Jo, det er en BMW E24 635 CSi fra 1978. Motoren er en såkalt M90, og kassen kalte de så pent «close ratio 5-speed manual Getrag 265» … Diffen har 25 prosent «limited slip diff-sperre», og understellet er det McPherson som har stått for. Ingen ABS, antisladd, eller overdrevet innredet med airbags. Her er det maskin og menneske i tett samarbeid som gjelder.

- Jeg elsker å kjøre den. Jeg liker måten den akselerer på, selv om den ikke er spesielt kraftfull – i alle fall ikke sammenlignet med alle disse turbobilene dere skriver om, ler Marta.

- Den føles nok mer majestetisk, enn lynrask, med sin myke sekserlåt, og ikke minst sitt myke understell. Men den orker forbikjøringer, altså.

Marta ble overrasket over oppmerksomheten hun fikk med bilen sin – det er ikke vi.

GODT NOK: Hyperraske er de ikke, men med dyp sekserlåt og sol i nedgang gjør det ingenting. Foto: Alexander Wallem
GODT NOK: Hyperraske er de ikke, men med dyp sekserlåt og sol i nedgang gjør det ingenting. Foto: Alexander Wallem
GODT NOK: Hyperraske er de ikke, men med dyp sekserlåt og sol i nedgang gjør det ingenting. Foto: Alexander Wallem

Passer bilen

Det som kanskje gjør denne 6-serien spesiell, er jo utseendet. Noen kjenner kanskje til historien bak logoen som pynter bilen. JPS (John Player & Sons) var en tobakkprodusent som etter hvert sponset en haug av løpsbiler og team – blant annet JPS Team BMW, som kjørte 6-serie fra 1981 til 1987, og tok en masse seire.

Marta har fått dekorert sin bil med folie som en hedring av nettopp denne epoken og teamet.

- Jeg trodde egentlig ikke andre skulle synes det var så stilig, men jeg får stadige komplimenter for bilen!

Ikke så rart, for stilen er gjennomført. Fargen på bilen passer 100 prosent, og det samme gjør hjulene – og etter å ha pratet med Marta en stund, er det ingen tvil: Hun kler virkelig den gamle BMW-en!

Artikkelen har tidligere stått på trykk i magasinet Gatebil (nr. 5 2019).