<strong>AUDI E-TRON 55 SPORTBACK S LINE:</strong> Den nye elbil-modellen til Audi er et vakkert syn for øyet. Foto: Øystein B. Fossum
AUDI E-TRON 55 SPORTBACK S LINE: Den nye elbil-modellen til Audi er et vakkert syn for øyet. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

Familietest: Audi e-tron 55 Sportback S-Line Quattro (Edition One)

Markedets lekreste

Vi har tatt med oss det som vi mener må være den lekreste elbilen på markedet, på en avgrenset «påsketur». Kan Audi e-tron 55 Sportback nå sekseren på terningen?

Publisert
Sist oppdatert

Vi kan bare slå det fast med én gang: Audi e-tron er en gedigen suksess i Norge. Med 3.754 solgte biler i 2020 og øverst på registreringsstatistikken i alle årets tre måneder, er det hevet over enhver tvil at den luksuriøse elbilen er akkurat det nordmenn ønsker seg.

Alle disse bilene er av den «vanlige» SUV-en, i én av de to variantene med tilnavnene 50 (71 kWt-batteri) og 55 (95 kWt-batteri).

Nå kommer snart kupéversjonen, Sportback, som importøren venter å bidra til populariteten. Det er denne vi har tatt med oss på familietesten vår. Bilen Møller Bil har lånt oss er en topputstyrt Audi e-tron 55 Sportback S Line Quattro (Edition One), til en totalpris på rett under millionen (974.100,-).

Med det minste batteriet og standard utstyr kan du imidlertid få Audi e-tron Sportback (50) fra 518.600 kroner.

Ny test-serie

Med denne artikkelen fortsetter Dinside vår nye serie biltester, med et særlig familieperspektiv.

  • Hvor bra er bilen tilpasset småbarnsfamilier, med ett eller flere barn?
  • Hvor praktisk er bilen?
  • Er dette et godt kjøp?

Her kommer vi til å teste de mest populære familiebilene på det norske markedet i dag. Derfor blir det stort sett stasjonsvogner og SUV-er, men gjerne både fossildrevne, elektriske og hybriddrevne biler.

Mister bagasjeplass

Vi sitter i utgangspunktet veldig godt i bilen. All på- og avstigning, samt lemping av bagasje og utstyr, er enkelt i en SUV. Plassen i e-tron Sportback oppleves imidlertid noe begrenset - alt tatt i betraktning.

De offisielle tallene forteller at bagasjerommet skal få plass til 615 liter. Med setene nede blir dette utvidet til 1655 liter. Vi noterer oss at det sammenlignet med ei stasjonsvogn er i høyden den sporty SUV-en vinner plass.

Interiør

På grunn av den sporty hekken, mister imidlertid Sportback verdifulle liter i bagasjerommet. Sammenlignet med standard e-tron, rommer bagasjerommet henholdsvis 45 og 70 liter mindre (med/uten seter oppe). Da må man nøye seg med å laste lavere i bakkant. Vi får likevel nok plass til barnevogn og noe ekstra stæsj der bak.

Audi skal også ha ros for at baksetene kan legges ned i 40/20/40-løsning, istedenfor 40/60. Det gir for eksempel god plass til for eksempel skiutstyret.

Bagasjerommet

PLASS TIL BARNEVOGN: Det er god plass i bagasjerommet, men det blir enda bedre om du ikke velger Sportback. Foto: Øystein B. Fossum

Både og for voksne

Lenger fram i bilen er det enkelt å montere barnesetet - om man kjører passasjersetet framover: Ut med Isofix-beskytterne, «klikk» på med setet, og støtt det i bakken - ferdig.

Så kommer utfordringen. Så lenge det skal sitte en voksen ved siden av sjåføren, kan man ikke sitte så langt bak de fleste synes er behagelig, fordi man raskt dunker ryggen baki barnesetet (vi har Izi Twist I-Size fra Besafe, for barn opptil 18 kilo, i vår test). Med en lav pipelyd sier barnesetet fra om at det ikke står støtt lenger - ergo passasjersetet må skyves lenger fram.

<strong>TRANGT:</strong> Når passasjersetet er i «komfortabel» stilling slår kommer det raskt baki barnesetet. Foto: Øystein B. Fossum
TRANGT: Når passasjersetet er i «komfortabel» stilling slår kommer det raskt baki barnesetet. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer
<strong>ENKELT INN:</strong> Om man kjører fram passasjersetet litt, er det ingen sak å montere barnesetet. Foto: Øystein B. Fossum
ENKELT INN: Om man kjører fram passasjersetet litt, er det ingen sak å montere barnesetet. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

Bilen har som standard tre seter med Isofix-fester - ett i passasjersetet, samt to i de ytre sitteplassene bak. Baki er bilen også Top Tether-kompatibel.

Undertegnede på 184 centimeter får likevel god plass til beina, bak seg selv. Det er mulig for «mor» å sitte mellom to barn baki, men med ett barnesete blir det alt for trangt for to voksne. Barna skal dog få det romslig.

Eksteriør

POPULÆR: Det er ikke uten grunn at Audi e-tron har «solgt til gull» i alle månedene i første kvartal. Og nei, vi rakk ikke å vaske bilen før fotosession ... Foto: Øystein B. Fossum

Godt utstyrt

I en bil til oppunder én million kroner tilbyr naturligvis Audi en del utstyr og luksus. Derfor må vi bare understreke, til avsnittet over, at setene er komfortable til tross for noen plassutfordringer til familielivet.

Panoramasoltaket til 16.650 kroner gjør i det minste følelsen av rom større. De fire 21-tommerne (20-tommere er standard på S Line), til 12.810 kroner ekstra, gjør først og fremst bilen mye stiligere å se på. Vifte og massasje i setene koster 17.330 kroner, men er en luksus det er fristende å unne seg. Firesoners klimaanlegg (8.940,-) like så.

Av standardutstyr kan vi blant annet nevne varmepumpe, adaptiv cruisekontroll, kjørefeltassistent, parkeringshjelp og girtaster bak rattet. Dessuten gir mye av det «vanlige» standardutstyret en større følelse av kvalitet, sammenlignet med «ikke-premiumbiler».

e-tron med virtuelle speil

HOT OR NOT? De virtuelle speilene med kamera, er ganske stilige. Først og fremst skal de sørge for økt rekkevidde. Likevel er vi større fans av tradisjonelle speil. Foto: Øystein B. Fossum

Verdt prisen?

Man kan ikke komme utenom å nevne de virtuelle speilene, som e-tron blant annet har blitt så kjent for. De små utvendige kameraene er ekstrautstyr som koster 17.200 kroner ekstra. Det er uvant i starten, men man venner seg ganske raskt til dem. Vi ville imidlertid ikke brukt disse pengene på vår egen bil, selv om rekkevidden skal bli noe bedre.

Vi har testet de nye virtuelle speilene på Audi e-tron.Vis mer Vis mer

Vi blir heller ikke videre imponert over lydanlegget fra Bang og Olufsen, selv om dette koster 12.860 kroner. Lyden kan ikke annet enn betegnes som flat og tom, med lite spill. Vi slet også med dårlig stabilitet i blåtann-overføringen av musikk og telefonsamtaler.

Totalt har vår bil ifølge importøren ekstrautstyr til den nette sum av 305.230 kroner, på toppen av 55 Sportback-startprisen på om lag 700.000 kroner.

KART OG LUFT: Det er en morsom effekt å søke etter adresse med håndskrift, men vi skulle heller sett at bilen hadde head up-display. For 9.000 kroner får man to klimasoner baki bilen også. Foto: Øystein B. Fossum

Andre biler i denne testserien:

Sterk nok

Denne gangen rakk vi ikke å ta bilen med på egen rekkeviddetest, men oppgitt WLTP-rekkevidde er ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) 440 km. Erfaringsmessig vet vi imidlertid at rekkevidden i realiteten normalt vil ligge en del lavere.

Audi e-tron 55 Sportback har totalt 360 hester til disposisjon, noe som oppleves som mer enn nok. Topphastigheten er sperret på 200 km/t, mens de første 100 oppnås på 5,7 sekunder. Det er nok til effektive forbikjøringer og annet du trenger akselerasjon og fart til.

Ikke overraskende er bilen en fornøyelse å kjøre - både i bygater og på landeveien - til tross for at mange av bensinhodene nok vil savne lyden fra en brummende motor.

Testresultat

Audi e-tron 55 Sportback

Som familiebil ligger Sportback nærmere en firer enn sekser på terningen, men det er dårlig gjort å sammenligne Sportback med en tradisjonell e-tron.

Vakker
Premium elbil
Varmepumpe
God oppgitt rekkevidde

Litt trangt, her og der
Skuffende musikkanlegg
Mindre familievennlig enn «vanlig» e-tron.

Konklusjon

Audi har etterhvert flere alternativer når det kommer til motor (batteri), utstyr og nå chassis. For de som føler de må strekke seg langt for å i det hele tatt kunne lukte på en e-tron er 71 kWt-batteriet (Audi e-tron 50) mest nærliggende. Da er startprisen vesentlig lavere også.

Audi e-tron 55 Sportback er en herlig bil. Med familie, ville vi nok valgt en romsligere og rimeligere e-tron. «Vanlig» e-tron 50 starter på 500.000 kroner, men om rekkevidden er viktigst kan du koste på 140.000 (pluss utstyr) ekstra for en standard e-tron 55.

Til slutt havner terningen på en femmer. Vi er imidlertid nærmere en firer enn sekser, men har i bakhodet at det er dårlig gjort å sammenligne Sportback med en tradisjonell e-tron.

Audi e-tron 55 Quattro Sportback S Line (Edition One)

Motor:Elektrisk (Lithium Ion)
Girtype:Automat
Motorytelse:265 kW / 360 hk
Dreiemoment:561 Nm
Drivhjul:Firehjulstrekk
Akselerasjon (0-100 km/t):5,7 sek. (boost-modus)
Toppfart:200 km/t (begrenset)
Forbruk (WLTP):22,3 kWt/100 km
Rekkevidde (WLTP):440 km
Batterikapasitet:95 kWt
Maks ladefart:150 kW
Ladetid:9 timer
Ladetid (hurtig):0,8 timer
Vekt:2.504 kg
Mål (l/b/h):4,90/2,19/1,62 m
Bakkeklaring:17,2 cm
Akselavstand:2,93 m
Bagasjerom:615/1655 liter
Tilhengervekt:1800 kg
Taklast:75 kg
Dekk, standard:255/55R19
Pris fra:682.800,-
Pris testbil:974.100,-

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer