BARSKERE: – Vi har vært modige. Hadde det ikke vært for Ford-logoen i grillen, ville det vært vanskelig å se at dette er en ny Focus, sier Fords designsjef Amko Leenarts. Foto: Rune Korsvoll
BARSKERE: – Vi har vært modige. Hadde det ikke vært for Ford-logoen i grillen, ville det vært vanskelig å se at dette er en ny Focus, sier Fords designsjef Amko Leenarts. Foto: Rune KorsvollVis mer

Ny Ford Focus

Mangler én ting for å slå Golf

På en kald vintermorgen kan du sitte ved frokostbordet og starte motoren og varme opp nye Ford Focus. Den kan kjøre på to sylindre for å spare bensin, men mangler en viktig ting for å slå VW Golf.

Vi har sittet bak rattet og snakket med ekspertene som har utviklet bilen som Ford håper skal ta skalpen på bestselgeren VW Golf.

Førerplassen er blitt mer oversiktlig, takket være den store berøringsskjermen som har gjort det mulig å fjerne halvparten av knappene som finnes i dagens Focus.

Nye, lunere materialer og børstet aluminium bidrar til å et mer elegant inntrykk. Setene er blitt enda et hakk bedre. Vi tror at bilen har alle muligheter til å slå Golf – bare ikke i Norge. Focus kommer nemlig verken som ren elektrisk eller ladbar hybrid.

Dette må til for å nå toppen av pallen i Norge, der halvparten av de nye bilene som selges har en eller annen form for elektrifisering.

Dagens elektriske Focus forsvinner og Ford satser alle pengene på en helt ny elbil – foreløpig kalt Mach 1 – men den kommer ikke før i 2020. Ford har imidlertid annonsert et omfattende elektrifiseringsprogram med tunge investeringer frem mot 2022, med planer om flere nye elbiler de neste årene.

IKKE ELEKTRISK: Det nærmeste nye Focus kommer en form for elektrifisering, er et såkalt mildt hybridsystem. Dette lager elektrisitet av bremseenergien og bruker det blant annet under akselerasjoner. Foto: Rune Korsvoll
IKKE ELEKTRISK: Det nærmeste nye Focus kommer en form for elektrifisering, er et såkalt mildt hybridsystem. Dette lager elektrisitet av bremseenergien og bruker det blant annet under akselerasjoner. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Kan startes fra frokostbordet

For alle som gir blaffen i elektriske biler, bør imidlertid nye Focus være en av bilene på toppen av handlelisten. Den kan nemlig mange spennende ting:

  • Nye Ford Copilot 360 har en fartsholder som passer avstanden til bilen foran til full stopp og start.
  • Et kamera leser fartsskiltene og fartsholderen tilpasser bilens hastighet automatisk etter disse.
  • Det leser også skilt med ”innkjøring forbudt” og varsler deg dersom du er i ferd med å kjøre feil.
  • Den automatiske styringen (du må fortsatt holde hendene på rattet) sørger for å holde bilen midt i veibanen, selv om det ikke er sidestriper på veien.
  • Når du rygger ut av en parkeringsplass, «ser» bilen kryssende trafikk bak og bremser automatisk ved fare for kollisjon.
  • Bilen bremser automatisk for biler, fotgjengere og syklister i bykjøring.
  • Bilen har 4G Wifi som er gratis i to år.
  • Du kan starte bilen med en app på telefonen fra frokostbordet og stille inn varmen i bilen.
  • Den er tilgjengelig med et 650 watts BOSE lydanlegg med 10 høyttalere.
  • Et head-up display med den viktigste kjørinformasjonen på frontruten er lesbart også med solbriller.
  • Og så videre. Hva som er standard og hva som må kjøpes som tilleggsutstyr, har Ford Norge ennå ikke bestemt.

Bur til hunden får plass

Nye Focus kommer i flere forskjellige utgaver: Vanlig femdørs, praktisk stasjonsvogn, sportslig ST-line og en Activ-utgave med tre centimeter høyere bakkeklaring og litt plastbeskyttelse på utsatte steder.

FOR HUNDEN: Alt avhengig av størrelsen på bikkja, men den kommer etter alt å dømme med. Foto: Rune Korsvoll
FOR HUNDEN: Alt avhengig av størrelsen på bikkja, men den kommer etter alt å dømme med. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Sistnevnte er for deg som ikke trenger en SUV, men som vil ha en litt mer robust personbil.

Den utvendige størrelsen er som dagens Focus, men på plass i baksetet merker vi at beinplassen er blitt betydelig bedre. Dette skyldes at akselavstanden er økt med fem centimeter. I tillegg er midtsetet bak gjort betydelig bedre.

Stasjonsvogn-utgaven er selvfølgelig den mest praktiske, med et bagasjerom som har plass til et hundebur bak selv med fem seter i bruk.

Total lastelengde er på 1,7 meter med nedfelte bakseter, og det holder godt til de fleste Ikea-pakkene.

Helt siden den kom på markedet i 1998, har Focus vært kjent for gode kjøreegenskaper. Ifølge Fords utviklingssjef, Joe Bakaj, har det vært viktig å ta vare på og forbedre dette under utviklingen av den nye Focus.

I tillegg hevder han at komforten er blitt bedre. Siden vi ikke har kjørt bilen ennå, må vi ta hans ord på at ingeniørene har klart å gjøre den enda litt morsommere å kjøre. For de som ønsker et ekstra sportslig preg, kan bilen leveres med justerbare støtdempere.

MEST AVANSERTE: Nye Focus bli den mest avanserte bilen Ford vil ha i Europa, ifølge utviklingssjef Joe Bakaj. Bilen er proppfull av nytt, spennende utstyr. Foto: Rune Korsvoll
MEST AVANSERTE: Nye Focus bli den mest avanserte bilen Ford vil ha i Europa, ifølge utviklingssjef Joe Bakaj. Bilen er proppfull av nytt, spennende utstyr. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Kjører på to sylindre

En tre-sylindret bensinmotor med turbo blir den mest aktuelle motoren for det norske markedet. Denne kommer med 85,100 eller 125 hester. Det kule med denne motoren er at den kan kutte ut en sylinder under kjøring for å spare bensin og redusere utslipp.

Det betyr at du putrer rundt på to sylindre når motoren har lav belastning.

En helt ny 1,5 liters bensinmotor på 150 eller 180 hester og dieselmotorer på 95, 125 eller 150 hester inngår også i motorutvalget.

I tillegg til å gjøre forbedringer i motorene, har Fords ingeniører klart å kutte vekten på bilen med opptil 88 kilo. I tillegg er rullemotstanden i de spesialtilpassede Michelin-dekkene redusert med 20 prosent.

KRAFTIG RYDDET: Dette er bilen for alle som gir blaffen i elektrifisering, mener Rune Korsvoll. Foto: Rune Korsvoll
KRAFTIG RYDDET: Dette er bilen for alle som gir blaffen i elektrifisering, mener Rune Korsvoll. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Nøyaktige forbrukstall er ennå ikke offentliggjort, men den gjerrigste bensinutgaven skal ha et CO2-utslipp på 108 gram etter den nye, strenge WLTP målemetoden. Det indikerer et forbruk på rundt 0,45 liter på mila på blandet kjøring.

Nye Focus er på plass på norske veier etter sommerferien. Prisene er ennå ikke klare.