BMW M3 og M4

M3 og M4 - Nå også med firehjulstrekk

Mer av alt:

Marius Tegneby fra BMW slipper nyhetene om hvordan den nye BMW M3 blir. Video: Jamieson Pothecary Vis mer
Publisert

Det har vært knyttet stor spenning rundt BMW M3 og M4, aller mest på grunn av fronten. Hva du selv synes om den nye looken kan du stemme på litt lenger nede i saken.

<strong>ELEFANTEN:</strong> De fleste vet hva de får med M3. Det store spørsmålet har vært hvordan den ble seende ut med den nye grillen. Borte er de stående rillene. Nå er det vannrette linjer i den stående grillen som gjelder. Foto: BMW
ELEFANTEN: De fleste vet hva de får med M3. Det store spørsmålet har vært hvordan den ble seende ut med den nye grillen. Borte er de stående rillene. Nå er det vannrette linjer i den stående grillen som gjelder. Foto: BMW Vis mer

Endelig på høyde

Det mest gledelige for M-fansen er at M3 og M4 er på høyde med sine argeste konkurrenter på effekt. Akkurat som Mercedes-AMG C 63, får du M3 i to effektversjoner og nå matcher de i effekt også.

Det er fortsatt en twinscroll rekkesekser på 3 liter under panseret. Den har 480 hester og 550 Nm i standardutførelse og har drift på bakhjula. Den har 6-trinns manuell girkasse og klarer 0-100 km/t på 4,2 sekunder

Competition

For de som vil ha mer kraft, finnes Competition med 510 hester og 650 Nm i dreiemoment.

M3 Competition fås kun i kombinasjon med den herlige 8-trinns M Steptronic girkassa. Til tross for økt vekt, senkes akselerasjonen fra stille til 100 til 3,9 sekunder.

Toppfarten på begge er 250 km/t, men legger du penger på bordet, økes toppfarta til mer kledelige 290 med Drivers Package.

SPESIELT FOR M. M-modellene har egen girspak med fem innstillinger for hurtighet og egne hurtigknapper for kjøreprogrammene. Foto: BMW
SPESIELT FOR M. M-modellene har egen girspak med fem innstillinger for hurtighet og egne hurtigknapper for kjøreprogrammene. Foto: BMW Vis mer

I begynnelsen blir den bare tilgjengelig som bakhjulstrekker, men i løpet av neste år er den også tilgjengelig med firehjulsdriftsystemet xDrive, som gir deg trinnløs overføring av krefter mellom akslene på tideler av et sekund og lar deg koble ut forhjula for ren bakhjulstrekk når man ønsker det. Systemet finnes allerede i BMW M5 og M8 Competition.

Sofistikert understell

Den får alle godbiter som allerede er presentert i M8 Competition. Det vil si stivere motor- og understellsfester, Tractioncontrol i ti trinn og aktiv bakdiff med elektrisk hjulslippkontroll, spesielt fint under glatte forhold, men som også er nyttig når du ligger helt på tvers på tørr asfalt.

<strong>LEKENT:</strong> Det skal fortsatt være mulig å ha det gøy i M3 og sikkerhetssystemene gjør det enklere enn noensinne. Foto: BMW
LEKENT: Det skal fortsatt være mulig å ha det gøy i M3 og sikkerhetssystemene gjør det enklere enn noensinne. Foto: BMW Vis mer

Da inngår systemet Drift Analyser, som hjelper deg til å bli driftekonge ved å gi deg mindre effekt når sladden blir for bred.

Heldigvis er dette fortsatt en entusiastbil og alt kan slås av for maksimal nytelse.

Ny front

M3 og M4 blir oppsiktsvekkende. Og grunnen er den store stående grillen som ikke ligner noe annet i bilverdenen akkurat nå. Vi er usikre på om noen kommer til å følge etter også, bortsett fra vanlig 3- og 4-serie ved neste oppdatering.

Støtfangeren følger tradisjonell oppskrift med store luftinntak, men tilsynelatende litt smalere inn mot grillen. Panseret skiller seg kraftig fra 3-serien med kraftig skulpturert panser med to kraftige forhøyninger med to groper, som ved første blikk ser ut som to luftutslipp. Den store Powerdoomen er dermed borte.

<strong>SAME BUT DIFFERENT:</strong> Skjermene har fått egen M-design. Foto: BMW
SAME BUT DIFFERENT: Skjermene har fått egen M-design. Foto: BMW Vis mer

Bilen er breddet to cm mens sporvidden er 4 cm bredere. På M4 har breddingen blitt vellykket, men M3 har fått en merkelig list rundt hjulbuen for å tilfredsstille kravene for tildekking av hjulene.

<strong>HURTIGVALG:</strong> Her kan du for eksempel programmere et sinna vegprogram på den ene og full bakhjulsdrift og full jaluba på den andre. Foto: BMW
HURTIGVALG: Her kan du for eksempel programmere et sinna vegprogram på den ene og full bakhjulsdrift og full jaluba på den andre. Foto: BMW Vis mer

M3 speiler er på plass og sideskjørtene er spesielle for modellene- Alt i blank sort eller carbonfiber-finish.

Taket er i karbonfiber for å spare vekt. Hekkspoiler og en kraftig skulpturert diffuser med to doble potter har vært signatur i flere generasjoner og er på plass her også.

<strong>FLERE VALG:</strong> Du kan så og si skreddery din M3 innvendig. Foto BMW
FLERE VALG: Du kan så og si skreddery din M3 innvendig. Foto BMW Vis mer

Stående reflekser i fake luftutslipp på hekkspoileren later til å være inspirert fra Toyota.

Du velger felger i 19- eller 20-tommers felger og mellom røde, blå eller sorte 6-stemplede callipere.

Kule karbonstoler

Den får M-design i instrumentpanel, multimediaskjerm og i midtkonsollen. Vi savner separat turteller og speedometer, men digger den spesielle girkulissen, den røde startknappen og hurtigvalgene til understell, motor og kjøreprogrammer, spesielt de to på rattet.

LETTERE: Hvor kule er ikke de nye karbonstolene til BMW! Foto: BMW
LETTERE: Hvor kule er ikke de nye karbonstolene til BMW! Foto: BMW Vis mer

Du kan velge kule stoler i karbonfiber som sparer 9,6 kilo i forhold til de originale sportsstolene.

Dinside kommer tilbake med mer informasjon når den foreligger.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer