Varsellamper i bil

Lyser denne lampen på dashbordet?

Da bør du svinge innom nærmeste bensinstasjon og ta en sjekk av hjulene dine!

BØR SJEKKES: Varsellampen for lavt dekktrykk kan lyse ved plutselig temperaturfall, fordi luften komprimeres og trykket i dekkene faller. I verste fall kan du ha punktert. Foto: Naf
BØR SJEKKES: Varsellampen for lavt dekktrykk kan lyse ved plutselig temperaturfall, fordi luften komprimeres og trykket i dekkene faller. I verste fall kan du ha punktert. Foto: Naf Vis mer

I overgangen mellom høst og vinter svinger temperaturen ofte, og da kan plutselig den gule varsellampen for lavt dekktrykk dukke opp på displayet på dashbordet.

Når temperaturen faller brått, er det nemlig slik at trykket i dekkene også faller.

- Dekktrykk-varselet er imidlertid noe som kan oppleves irriterende, for det dukker ofte opp når temperaturen svinger mye. Dukker lampen opp, er det likevel viktig å ikke ignorere det, men sjekke tilstanden til dekkene, sier Nils Sødal i Norges Automobilforbund (Naf).

Kan bety at du har punktert

Riktig lufttrykk i dekkene er viktig for å ha bra veigrep. I tillegg reduserer det slitasjen på dekkene dine og gir deg mindre utgifter til drivstoff. Hensikten med sensoren er rett og slett å øke trafikksikkerheten og redusere drivstofforbruket.

- Lyser varsellampen mens du er på veien, er det viktig å stoppe og sjekke om du har punktert. Har du ikke det, betyr det at du har for lite trykk i dekkene, og du bør snarest ta turen innom bensinstasjonen og sjekke dekktrykket, fortsetter Sødal.

Noen ganger krever bilen at du tilbakestiller eller nullstiller systemet for å få vekk varsellampen. Alle biler tilbakestiller sensorene forskjellig. Må du tilbakestille systemet, er instruksjonsboka stedet du finner ut hvordan du gjør det. Får du det ikke til, må du oppsøke et verksted.

Samtidig kan dekktrykk-lampen varsle «falskt», for eksempel hvis bilen står i en oppvarmet garasje om natten. Er det veldig kaldt ute, kan temperaturforskjellen fort være over 20 grader, og temperaturen endrer luftdensitet og gir falske målinger på sensoren.

Høyere lufttrykk om vinteren?

Dinside har tidligere intervjuet to dekkprodusenter, som er litt uenige om hva som er optimalt lufttrykk i dekkene på senhøsten og vinteren, når temperaturene svinger mye.

- Siden lufta «forpakker» seg når det er kuldegrader ute, får dekkene lavere lufttrykk. Vi anbefaler derfor at du fyller ti prosent mer luft i dekkene enn det som står i instruksjonsboka, sa produktsjef Fredrik Hauge i Nokian Tyres.

Frode Abrahamsen i Michelin Norge, mente på den annen side at når vinterdekkene har stått lagret noen måneder, er det normalt at litt luft har sivet ut.

- Sjekk trykket når du bytter dekk, og sjekk deretter hver måned. Riktig dekktrykk er avgjørende for sikkerheten og du sparer drivstoff. Feil dekktrykk reduserer dekkets levetid kraftig og øker drivstofforbruket, sa han videre.

Ikke alle biler har varsel

Dekktrykkovervåkingssystemet Tyre Pressure Monitoring System (TPMS) er påkrevd i biler solgt etter 1. november 2014. Kjører du derimot en bil kjøpt før 2014, har du ikke samme overvåkingssystem. Da er det desto viktigere at du sjekker dekktrykket med jevne mellomrom.

Enkelt fortalt er TPMS et overvåkingssystem med sensorer som varsler om at trykket faller i dekket. Det kan skje ved plutselig temperaturfall fordi luften komprimeres og trykket faller - eller i verste fall har du punktert.

Er det bare lufttrykket som er lavt, bør du få med deg denne testen: