Lysende ideer på høstmørke veier

VisionPlus er det ambisiøse navnet på "årets nye pærer" fra Philips. I følge produsenten selv skal disse kunne gi 50 prosent mer lys på veien, og 10 - 20 meter lengre lysstråle sammenlignet med en standard pære.

1. Bytt begge lyspærene samtidig, sørg i det minste for at du har samme type/pæremodell i begge lyskasterne.
2. Sjekk lyskasterne jevnlig for skader/steinsprut og om pærene fungerer som de skal. Bytt skadde lyskastere og pærer snarest.
3. Bruk alltid pærer som er typegodkjent.
4. Bruk aldri pærer som har større effekt enn angitt av bilprodusenten.
5. Ha alltid reservepærer med i bilen.
6. Rengjør lyskasterne regelmessig.
7. Les vår artikkel "Slik bytter du lyspærer".
8. Les vår test av ulike typer halogenpærer.
9. Les våre tips for hvordan du kan få bedre lys på din egen bil med enkle og rimelige midler.
10. Den samme artikkelen gir deg svar på hvor mye lys du kan montere på bilen din.

Hva de mener med en "standard pære" er noe mer uklart i denne sammenhengen. DinSide utførte i fjor en test av ulike typer lyspærer som viser til dels store forskjeller i avgitt lys på vanlig vei, og denne testen viste at det heller ikke nødvendigvis er noen sammenheng mellom pris og kvalitet, selv om det gjennomgående var slik at de aller rimeligste lyspærene ga svært mye dårligere lys.

Hele testen kan du lese på denne lenken.

Nytt i år

VisionPlus er det fulle navn på årets nyvinning fra Philips. Det spesielle med denne halogenpæren (leveres som både H7 og H4 pære) er at den har blåfarget glass rett under reflektoren. Dette sørger for å gi en annen fargetemperatur (se egen forklaring i bunn av artikkelen) på lyset enn om glasset hadde vært helt klart.

Dette gir et hvitere lys enn du er vant med fra en vanlig halogenpære med klart glass. Slikt lys reflekter bedre, og gir normalt bedre lys når det er mørkt og eller vått på høstveiene.

…men så enkelt var det ikke

Så skulle man kanskje tro at det bare var for alle lysprodusenter å sette i gang med blått glass på sine halogenpærer. Det er en grunn til at dette ikke skjer, og det er en grunn til at flere produsenter også tilbyr pærer med gyllent eller gult glass.

Særlig på vinterveier vil pærer med hvitt/blålig lys nettopp gi en hel masse reflekser fra snø på og i veibanen. Dermed oppfatter øyet dette som mye lys, og pupillene trekkes sammen. Resultatet er at du ikke ser lyset så langt frem som ønskelig.

Et gult eller gyllent lys gir lavere kontraster og mindre reflekser, og blir dermed mer behagelig for øyet. Siden refleksene i nærområdet er mindre, vil pupillene utvide seg i forhold til om du hadde mer lys i nærområdet, og lyset oppfattes over et lengre område.

Slik sett er det ideelle å ha to pærepar: et med blåhvitt lys når det er mørkt og/eller vått, og et par med gylt/gyllent lys når snøen dekker landskapet.

Hva da? Fargetemperatur?

Ulike typer lys bruker ulike deler av fargespekteret for å formidle sine stråler, dette kan måles og blir uttrykt i Kelvin-grader. Et eksempel: Kunstlys som innebelysning, særlig lysstoffrør, har en annen fargetemperatur enn dagslys, og gir et grønnaktig skjær. Har du tatt bilder i et kontorlokale uten blitz, skjønner du hva vi snakker om.

Vanlig dagslys ligger midt på skalaen med 5.000 - 6.000 grader Kelvin, mens kveldssolen har lavere fargetemperatur (Igjen et fotoeksempel: har du tatt bilder i en solnedgang blir fargene gjerne rødlige eller gul/oransje).

Øyet justeres inn etter den dominerende fargetemperaturen på samme måte som et videokamera med automatisk hvitbalanse, slik at dette ikke oppfattes med mindre du for eksempel står ute i dagslys og titter på avstand inn i et vindu der kontorlandskapet bades i grønt lys. Går du derimot inn i dette kontoret, oppfattes et hvitt ark som hvitt. Titt ut av vinduet, og du oppdager at lyset der ute er gulere enn du oppfattet det som da du var ute.