Bilen i dag er utstyrt med mer enn 50 lyspærer.
Bilen i dag er utstyrt med mer enn 50 lyspærer.Vis mer

Lys i tunnelen

Du så det ikke komme. Du skjønte ikke hva som skjedde før det smalt. Veien var mørklagt. Lyskasterne dine hadde tatt kvelden.

På nattestid er du ofte totalt avhengig av det lys som bilen bidrar med. Hvis et kjørelys ikke orker mer, blir nattsynet ditt plutselig og kompromissløst halvert – og vel så det. Er du 40 år må øynene dine dessuten ha dobbelt så mye lys for å se det samme i mørket som det en tyve-åring ser.

Er du 60 år må du ha seks ganger så mye lys som en tyveåring. Vi skjønner at det er absolutt essensielt at alle lyskasterne virker som de skal, og skulle pæra gå en mørk og stormfull aften, kan det være på sin plass å hylle sitt eget forutsigende intellekt som husket å ta en ekstra pære med på turen.

Sjekk lyktene


Alle motoriserte kjøretøy er utstyrt med lys og lyskastere for å bedre din egen og andres sikkerhet på veien. Det er din plikt som bilfører å forsikre deg om at alle lys virker som de skal. Skulle du møte utrykningspolitiet uten lys i lyktene dine, må du ut med atskillig større summer enn det hadde kostet deg å skifte pære.

Ofte vil du merke det under kjøring når en pære har takket for seg og dratt til de evige jaktmarker. Likevel kan det lønne seg å ta en runde rundt bilen nå og da og forvisse seg om at alt virker som det skal. På bensinstasjoner finner du ofte speil som er satt opp nettopp for at du skal kunne sjekke lysene dine.

Sjekk sikringene først

Bilens lyktesystem består av mer enn femti lyspærer og metervis med ledninger. Lyktene er tilkoblet forskjellige ledningskretser. Strømmen må passere sikringer på veien fra batteri til lyspære. Hvis det er kun ett lys som ikke virker, er sannsynligheten stor for at det er pæra som er gåen.

Hvis derimot både høyre frontlys og høyre baklys er ute av drift, kan du begynne å mistenke at feilen ligger andre steder enn hos pærene. Ofte er det da en sikring som har gått. Du bør derfor alltid ta en titt på sikringene før du skifter lyspæra. Klikk her for å lære mer om å bytte sikringer.

Fra stearin til gassutladning

Belysning på motoriserte kjøretøy har utviklet seg mest de siste 25 årene. For hundre år siden bestod belysning på kjøretøy av lanterner med stearinlys eller andre petroleumsbaserte lyskilder. Den elektriske lyspæren kom i bruk i bilbelysning i 1908, noe som startet utviklingen av bilbelysningen vi har i dag med nærlys, fjernlys, baklykter, blinklys osv.

Halogenlyskasterne revolusjonerte bilbelysningen da den sådagens lys på begynnelsen av 1970-tallet. Med halogenpærer økte lysutbyttet med 100 prosent fra det man fikk med en elektrisk lyspære. Med gassutladningslampene vi så smått har begynt å stifte bekjentskap med i dag, har vi fått en ny revolusjon.

Disse gir et blåhvitt lys med en lyseffekt som er to ganger større enn i en halogenpære. På nåværende tidspunkt kan du få slike lyskastere hos Audi, BMW, Mercedes og Volkswagen, og du kan få kjøpt ekstralykter med gassutladningsprinsippet. Det er ventet at dette blir morgendagens standard lyskilde i bilbelysning.

Dagens bilprodusenter bruker halogenlyskastere i sine produkter. Halogenpæra produserer 100 prosent mer lys enn en elektrisk pære. Vis mer

Halogen-pærer

I dag bruker bilprodusentene halogenlyskastere i sine produkter. Halogenpærene er fylt med halogen-gasser. Lyset produseres når det går strøm gjennom en metalltråd som blir hvitglødende, og det er dette vi ser som lys. 95 prosent av energien fra en standard halogenpære på 55 watt går imidlertid til varme, kun fem prosent vises som lys. Fordelen med halogenpærer er at de tåler mye høyere temperaturer enn vanlige pærer, noe som gjør at de kan produsere 100 prosent mer lys enn elektriske pærer vil gjøre på samme areal.

Med en halogenpære unngår du også svarte flekker på innsiden av selve lyspæra, som du vil få på en elektrisk pære. Svarte flekker reduserer naturligvis styrken på lyset. Rekkevidden på fjernlysene er 25 prosent bedre med halogenlykter.

Riktig justering

Hvor langt fjernlyskasterne rekker er også avhengig av at lyskasterne er innstilt riktig ved hjelp av lyskasterens justeringsskruer. Nyere biler er utstyrt med elektronisk justering av kjørelysene. Et fjernlys som er én grad feilinnstilt, vil redusere rekkevidden med 47,5 meter. Noe annet du også bør tenke på, er at feilinnstilte lyskastere er en pest og plage for andre på veien, da lysstråler vil kunne blende motgående og forankjørende trafikanter.

Du bør derfor sjekke innstillingen på dem en gang om året, og for at det skal bli korrekt bør du la en fagmann se på saken. Justering av lyskastere er dessuten en del av Periodisk Kjøretøy-kontrollen, noe som vil si at de i hvert fall blir justert hvert andre år. Du må også være forsiktig med å kjøre rundt med en overlesset bil. Med en tung bakende vil du få samme effekt som ved feilinnstilte lyskastere. På nyere biler kan dette enkelt justeres ved å vri på en bryter.

Lyse tips

* Når du skifter lyspære,eller hvis du på annen måte skulle være i nærheten av lyskasterne, vær forsiktig så du ikke kommer borti justeringsskruene for lyskjeglevinkelen. Skrur du på disse skruene vil du få feil innstilte lyskastere. Jamfør instruksjonsboka for å se hvor justeringsskruene sitter.

* Ved skifte av halogenpærer, er det viktig at du ikke berører pæreglasset. Fingre setter fettmerker på pæra, noe som fører til varmeansamlinger, og i siste instans til at den nye pæra kan takke for seg innen få timer. Behold alltid innpakningen rundt selve pæra mens du installerer den, og hold den i sokkelen. Skulle du være så uheldig å komme borti glasset med fingrene, rens pæra med sprit og tørk den godt med en ren klut som ikke loer.

* Alltid erstatt en utbrent pære med en av samme type. Hvis du har en H4-pære, må den altså erstattes med en H4-pære, dette på grunn av at sokkelen på en annen type pære ikke vil passe inn i kontakten på lyskasteren din.

* Hvis du skulle ønske å sette inn en pære med høyere wattstyrke, må du også skifte tilsvarende på den andre siden for å få lik lyssetting. Du må imidlertid huske på at det er ulovlig å bruke pærer som er større enn 55 watt på norske veier. Hvis det er sterkere lys du ønsker, får du ikke dette gjennom å øke wattstyrken. For bedre belysning på bilen din, må du montere ekstralys. En pære med høyere wattstyrke vi dessuten gi deg en hel rekke problemer, som kortere levetid på pæra, større varmeproduksjon slik at noen av delene i lyktehuset kan smelte, og avskaling av reflektormateriale inne i lyskasteren.