LANSERING: Link & Co lanserte sin tredje modell i Amsterdam i går. Vi var tilstede. Foto: Fred Magne Skillebæk
LANSERING: Link & Co lanserte sin tredje modell i Amsterdam i går. Vi var tilstede. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Lanserer nytt bilmerke

Lynk & Co 02, den tredje i rekken

Skal selges som en mobiltelefon, og betjenes med en app.

Den kinesiske eieren av Volvo, Geely, skal gjøre synergier av produktene sine for alt det er verdt. Det viser de gjennom et tredje bilmerke de har, Lynk & Co.

Sistnevnte har tidligere vist bilmodellene 01 og 03, men i i går viste de frem sin nyeste kreasjon 02, under et arrangement i Amsterdam.

En diger industribygning var for anledningen innredet til festlokale, og på scenen stod naturligvis midtpunktet selv – Lynk & Co 02.

LAV OG BRED: Modellen er senket og breddet, sammenlignet med slektningen Volvo XC40. Foto: Fred Magne Skillebæk
LAV OG BRED: Modellen er senket og breddet, sammenlignet med slektningen Volvo XC40. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Kjent basis

Ja, det er ingen hemmelighet at det i bunnen bor en Volvo XC40. Det betyr ikke at den er kliss lik.

- Vi tok plattformen, senket den, kortet den litt, og breddet den bak, forteller den svenske designeren Andreas Nilsson.

Han fortsetter villig vekk med å fortelle om deres ambisjoner for det endelige resultatet, og legger i vei om linjer, former, kurver og annet. Det endelige målet var at Lync & Co 02 skulle bli en CUV, altså en crossover, ikke en SUV.

Det har de på sett og vis fått til.

Blanke ark

Fra L&C blir vi fortalt det samme nå, som da vi var på lanseringen av 01.

BLANKE ARK: Fargestiftene må Alain Visser besørge selv. Foto: Fred Magne Skillebæk
BLANKE ARK: Fargestiftene må Alain Visser besørge selv. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

- Vi er et nytt selskap som starter med blanke ark som vi kan fylle med det vi ønsker, fortalte direktøren for hele sjappa, Alain Visser den gang.

Han gjentok det samme nå, og vi er fortsatt overrasket over det de ønsker å fylle dette arket med. Vi ventet en slags mer folkelig utgave av Tesla, et elektrifisert selskap som sikter fremover og vil vokse inn i fremtiden med fremtidens teknologier. Men nei.

Det blanke arket er fylt med deler av det Volvo har å tilby, og lite annet. Jo da, både 02 og de andre modellene skal på sikt elektrifiseres, først delvis, så helt. Men det tar tid å bygge opp et nytt selskap. Denne tiden kunne de brukt på å gjøre selskapet klart for den elektriske fremtiden.

- Vi skal produsere i Europa, for Europa, foreller Visser, og fortsetter med at de til å begynne med først og fremst skal levere ladbare hybrider – deretter også elbiler.

Digital delingsplattform

Noen spesifikasjoner for bilene sine har L&C fortsatt ikke meddelt verken pressen eller andre. De er mer opptatt av å fortelle at du kan dele bilen din med andre gjennom en app på mobiltelefonen.

Den digitale revolusjonen har i høyeste grad inntatt bilbransjen, og Volvo står heller ikke tilbake for dette.

Det er lingen tvil om at slike delingssystemer kommer til å bli et utbredt fenomen i de mer urbane strøk med tiden.

LADBAR HYBRID: Den første utgaven vil bli ladbar. Foto: Fred Magne Skillebæk
LADBAR HYBRID: Den første utgaven vil bli ladbar. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Ingen butikk

Lynk & Co skal ikke selges gjennom ordinære butikker, men på nettet. Du skal likevel få muligheten til å se bilene gjennom såkalte pop-up butikker som skal rigges for en helg, eller en uke, og være på rundreise i 50 forskjellige byer rundt om i Europa - deriblant Oslo.

Det mobile showrommet skal gjerne være innom byene en gang i måneden. Når butikken kommer til et sted nær deg, vil du selvfølgelig få se alle modellene de har å tilby på det tidspunktet. Uansett hvilken modell du velger å se på, så finnes den i 8 versjoner, når alle motoralternativer og utstyrsversjoner er tatt med i betraktningen.

Da er det bare fargen igjen.

Hvorfor?

Hva er årsaken til at bilprodusentene ønsker å omsette biler på nye måter, egentlig? Svaret er todelt, men de ser klart at delingsøkonomi vil være kjærkomment i storbyer, noe lille Oslo ikke kan beskrives som.

I asiatiske, amerikanske og noen europeiske byer vil det likevel være veldig kjærkomment å kunne hente en bil i nærområdet kun i de periodene du faktisk trenger den.

I all annen tid er du helt bekymringsfri, både med tanke på verditap, forsikring, parkering, vedlikehold og annet.

Bred og lav: L&C har differensiert seg fra Volvo XC40 med enkle grep. Foto: Fred Magne Skillebæk
Bred og lav: L&C har differensiert seg fra Volvo XC40 med enkle grep. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Men så er det også sånn at enkelte produsenter helst vil eie bilen, og heller leie den ut til deg, slik som Volvo gjør med Care-ordningen. Dette handler rett og slett om en tilnærming til den elektrifiserte hverdagen.

Når elbilene slår til for fullt er det lite på en bil som trenger service og vedlikehold. Det er dumt, for det er jo akkurat dette bilbransjen tjener penger på. Ved heller å eie bilen selv for så å leie den ut til deg via nettet, kan bilprodusentene kutte store deler av organisasjonen sin, som butikker og verksteder slik vi kjenner dem i dag, og de kan fortsatt finne inntjening i å levere biler til kundene.

Her er Volvo som selskap tidlig ute, og Lync & Co er som sagt en del av moderselskapet Geely. De snakker nok sammen.

Hvor, når, og hvordan den nye Lynk & Co kommer til Norge er fortsatt uklart. Det eneste vi delvis har fått bekreftet er at det er Volvo som kommer til å ta hånd om serviceavtalene i Norge.

Resten får vi vite mer om etter hvert, forteller Lync & Co fra scenen i Amsterdam.

Lik Dinside Motor på Facebook

Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.