Syv måneder etter å ha annonsert den første supersportsbilen fra et arabisk bilmerke, har W Motors, opprinnelig fra Beirut, nå vist frem sin modell Lykan Hypersport. Pris: 19 millioner. Foto: W Motors
Syv måneder etter å ha annonsert den første supersportsbilen fra et arabisk bilmerke, har W Motors, opprinnelig fra Beirut, nå vist frem sin modell Lykan Hypersport. Pris: 19 millioner. Foto: W MotorsVis mer

Lykan Hypersport - for de mest kresne

Ralph Debbas fra Beirut har alliert seg med tungvektere i luksusbilverdenen. Her er resultatet.

Det var helt tilbake i juli 2012 begivenheten som vises på oppslagsbildet fant sted. Stedet er Sursock Palace i Beirut, og det som skjedde var at bilmerket W Motors ble lansert.

LES OGSÅ:

Nå igjen...?

DinSide har de siste årene trappet litt ned på nyheter om nye, fantastiske sportsbiler som "en eller annen" har bestemt seg for å lansere, med imponerende datagenererte bilder og relativt tynne pressemeldinger som basis. Det begynte nemlig å gå inflasjon i dem, og selv om det selvsagt kan være inspirerende å se hva enkelte designere får til, viser det seg oftest at tegnebrettet/dataskjermen er siste stopp.

DinSide om eksotiske superbiler

Derfor rapporterte vi ikke noe den gang, selv om også vi fikk tilsendt pressemelding og et relativt utydelig, datagenerert bilde av en sportsbil.

Men nå har vi mer å gå etter:

W Motors Lykan Hypersport:

Foto: W Motors
Foto: W Motors
Foto: W Motors
Foto: W Motors
Foto: W Motors
LED, hvitt gull og diamanter: Hovedlysene på Lykan Hypersport. Foto: W Motors
Foto: W Motors
Foto: W Motors
Foto: W Motors
RÅTASS: Volkswagen Scirocco er kanskje ikke en bil for hverdagsmennesker, men den lover mye moro. Bilen kommer til Norge i september. Foto: W Motors
Foto: W Motors
Foto: W Motors
Foto: W Motors
Foto: W Motors
Foto: W Motors
Gjengen bak det nye bil-eventyret i Dubai Foto: W Motors

Debbas, Ruf og Stola

Produktet er offisielt presentert av det nå Dubai-baserte firmaet W Motors, og bilen det dreier seg om har fått navnet Lykam Hypersport. Intet mindre. Troverdigheten øker i takt med informasjonen som kommer inn, angående mannen bak prosjektet, Ralph R Debbas, og hans alliansepartnere. De sistnevnte er langt fra noen noviser når det gjelder kombinasjonen sportsbil og luksus. Her finner vi Magna Steyr Torino, representert ved Tiziano Novo, selveste RUF, den ypperste Porsche-trimmeren - og Alfredo Stola, fra Studiotorino.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Porsche+Stola+RUF = R.K. Spyder

Stola er også kjent som luksus-designer og vakte stor oppsikt på Genève-utstillingen i 2007 med bilen på bildet nedenfor, basert på den unike Maybach Exelero og motorisert med en Brabus V12-motor på 750 hester.

Stola Phalcon Coupe:

 Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg Vis mer

Ralph R Debbas har for sin del bakgrunn fra Coventry University School of Art and Design med major-grad i Automotive Design og han har et imponerende nettverk innen bilindustrien. Dette har han naturligvis brukt som grunnlag for å skape W Motors.

Emiratene er stedet

Det neste han måtte ha, var et marked for de hyper-eksklusive bilene han planla å lansere. Et stikkord er tilstrekkelig her: Dubai. Veien fra Beirut til nevnte by i De forente arabiske emirater var ikke lang, og det er der Debbas og W Motors er basert nå.

Her finner man personer som kan bla opp de 19 millioner kronene (3,4 millioner dollar etter dagens kurs), man må betale for Hypersport-versjonen av Lykan-modellen, som er den første som lanseres. Det ligger også en Supersport-utgave i kortene.

Her finner du en mengde stoff om eksotiske superbiler.

Syv biler

LED, hvitt gull og diamanter: Hovedlysene på Lykan Hypersport. Foto: W Motors
LED, hvitt gull og diamanter: Hovedlysene på Lykan Hypersport. Foto: W Motors Vis mer

Bilen skal kun produseres i syv eksemplarer. Det er et arabisk lykketall og symboliseres med V-formen, som går igjen i bilens design.Rundt hovedlyktene, som er LED-baserte, finner man hvitt gull som omkranser reflekterende diamanter. Interiøret er i eksklusivt skinn med søm i gulltråd. En egen W-modell er visstnok planlagt, og den skal erstatte det tradisjonelle instrumentpanelet med et slags holografisk display.

Kjapp nok

Med en slik prislapp forventer man noe i Bugatti Veyron-ligaen, og det får man. Nesten. Bilen tar ikke sikte på å slå noen rekorder når det gjelder fart eller ytelser, men en biturboladet rekkesekser på 750 hestekrefter høres ikke så aller verst ut. Særlig når ytelsestallene 0-100 på 2,8 sekunder og toppfart på 395 kilometer i timen oppgis.

Servicetilgjengelighet til enhver tid er selvsagt garantert enhver kjøper.

En ting til, forresten: I prisen på under 20 millioner er en klokke inkludert. En Cyrus Clepcy (verdi cirka 1,1 mill. til opplysning for de som er ubevandret i luksusverdenens merkevarejungel...)

Informasjon om bilen kan du for øvrig finne her på websiden www.wmotors.ae.