ET STORT PROBLEM: - Lydløse, elektriske biler er blitt et stort problem for blinde og svaksynte i trafikken. At alle elbiler nå må lage lyd vil forhindre ulykker for alle myke trafikanter, sier generalsekretær Arnt Holte i Norges Blindeforbund. Foto: Jaguar
ET STORT PROBLEM: - Lydløse, elektriske biler er blitt et stort problem for blinde og svaksynte i trafikken. At alle elbiler nå må lage lyd vil forhindre ulykker for alle myke trafikanter, sier generalsekretær Arnt Holte i Norges Blindeforbund. Foto: JaguarVis mer

Elbiler får lyd

Lyden fra elbilen fikk folk til å kikke opp etter romskip

Da Jaguar lagde kunstig lyd i sin elektriske SUV, tittet folk opp mot himmelen. De trodde det var et romskip som passerte. Snart må alle elbiler lage lyd.

En av fordelene med elektriske biler er at vi som kjører slipper støyen fra forbrenningsmotoren. De elektriske motorene er så og si lydløse.

For myke trafikanter, derimot – spesielt blinde og svaksynte – er dette et stort problem. De hører ikke elbilene når de nærmer seg. Derfor har EU nå innført et direktiv som sier at alle nye elbiler som selges fra juli 2019 må utstyres med kunstig lyd.

Modeller som allerede er på markedet vil trolig få dette i løpet av fire år.

Var som et romskip

Å lage kunstig lyd, som oppfattes som en bil, er imidlertid ikke så enkelt som det kan høres ut som.

- Fraværet av den tradisjonelle motorlyden fra elektriske biler, skaper problemer for myke trafikanter. Vi har jobbet i fire år for å komme fram til en lyd som er god nok til å varsle fotgjengerne på utsiden av bilen, samtidig som den ikke forstyrrer de som sitter i bilen eller miljøet rundt, forteller Ian Suffield.

Han er Jaguars spesialist på lyd og støy.

- Vårt første forsøk var inspirert av lyden til et science fiction-romfartøy. Den måtte vi legge på hylla, siden folk på gata kikket opp mot himmelen i stedet for å se mot veien og bilen som nærmet seg.

Hør lyden av i-Pace her

Virker under 20 km/t

Men det var bare starten for Jaguars elbillyd. Nå har de kommet fram til en lyd de mener vil fungere.

ROMSKIP: - Vårt første forsøk var inspirert av lyden til science fiction romfartøy, forteller Ian Suffield i Jaguar.
ROMSKIP: - Vårt første forsøk var inspirert av lyden til science fiction romfartøy, forteller Ian Suffield i Jaguar. Vis mer

- Vi har testet sammen med blinde og svaksynte, og deres førerhunder. Den er aktiv i hastigheter under 20 km/t og skal ha en styrke på minst 56 decibel. Lyden forandrer seg i frekvens og volum etter bilens hastighet. Når bilen rygger høres en pulserende varsellyd, foklarer Suffield.

I Jaguar i-Pace kommer lyden fra en høyttaler, som er plassert bak grillen på bilen. Lyden kan ikke skrus av. I høyere hastigheter enn 20 km/t er det ikke behov for en slik lyd. Da er hjulstøyen fra bilen nok til å vekke oppmerksomheten til myke trafikanter.

MYE TESTING: Ifølge de nye lovkravene skal lyden fra elektriske biler slås på automatisk i hastigheter under 20 km/t. Den skal varsle myke trafikanter, men ikke forstyrre omgivelsene. Foto: Jaguar
MYE TESTING: Ifølge de nye lovkravene skal lyden fra elektriske biler slås på automatisk i hastigheter under 20 km/t. Den skal varsle myke trafikanter, men ikke forstyrre omgivelsene. Foto: Jaguar Vis mer

Mange farlige tilfeller

At de elektriske bilene ikke gir fra seg lyd når de kjører i bytrafikk, har ført til nestenulykker for flere blinde og svaksynte, ifølge Norges Blindeforbund.

- Blant annet fikk en kollega ødelagt den hvite stokken sin av en elbil. Da er det nære på, sier generalsekretær Arnt Holte til Dinside.

Han mener at det spesielt i Norge, hvor bestanden av elbiler begynner å bli svært stor, er et stort problem for blinde og svaksynte. De har naturligvis ingen annen mulighet til å oppdage biler, enn ved lyd.

- Derfor har vi har jobbet lenge, både nasjonalt og internasjonalt, for å få på plass en regel om at elektriske biler må lage lyd. Vi er svært glade for at dette nå er på plass, og at det ikke skal være mulig å slå av denne lyden, sier Holte, som også tror dette vil forhindre ulykker blant andre, myke trafikanter:

- Det er fort gjort for alle å vandre av sted i egne tanker. Derfor er dette trafikksikkerhet for alle, fastslår generalsekretæren.

Lik Dinside Motor på Facebook

Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.