Lupo GTI: Minstemann blir gateracer

Vi har Golf GTI og Polo GTI. Nå kommer Volkswagens desidert minste modell i GTI-versjon. Men ikke til Norge.

Lupo GTI: Minstemann blir gateracer


Volkswagenimportøren i Norge, Harald A. Møller, stanset importen av Lupo i fjor. I stedet satser de på den nest minste VW-modellen, Polo. Nettopp derfor vil heller ikke Lupo GTI importeres til våre breddegrader - i alle fall ikke gjennom det offisielle apparatet. Den norske importøren grunngir denne beslutningen med at prisforskjellen til Polo GTI er så liten - men hva med ytelsene da?

Lettvekter

For med samme krefter som i Polo GTI, sier det seg vel selv at den mindre og lettere Lupo vil være kjappere i avtrekkeren. Lupo GTI har blitt utstyrt med lettvekts aluminium til panser, dører og de svulmende hjulbuene. Dette resulterer i at Lupo GTI blir mye lettere enn den ellers ville ha vært - med en egenvekt på 978 kilo.

Raskeste folkevogn GTI

Motoren er altså den samme som sitter i Polo GTI: En 1,6-liters firesylindret motor med 125 hestekrefter. Minstemann Lupo GTI får med denne motoren en akselerasjonshastighet fra 0-100 kilometer i timen på 8,3 sekunder - og skal kunne nå en toppfart på 205 kilometer i timen. Til sammenlikning bruker Polo GTI 8,7 sekunder fra 0-100 km/t, , og Golf GTI 8,5 sekunder.

Arosa Cupra?

Selv om vi ikke får se Lupo GTI i norske utstillingsvinduer, er det fullt mulig at vi får se denne motoren i en tilsvarende liten bil - Seat Arosa. Det spanske bilmerket satser hardt på å kapre ungdommen som kunder, og dette gjør de blant annet med å friste med fart og spenning. Seat har sin Ibiza Cupra, og snart kommer Leon i Cupra-utgave. Det vil da være noe merkelig, med den profilen de har, om ikke Arosa også kommer i Cupra-versjon - med samme motor som sitter i Lupo og Polo GTI.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Relaterte artikler:
TEST: VW Polo GTI - Er GTI fortsatt GTI?
TEST: Citroën Saxo VTS -- GTi, uten helt å være det...
TEST: Peugeot 206 GTi -- Råtassen
Ny Seat-bombe: Ny Ibiza, raskere CUPRA
DinSide Bil på lanseringen av ny Peugeot 206 GTI i Frankrike: GTI-bombe til firmabilpris!
Almera GTi: En kjedelig fornøyelse