Ny grill, støtfangere som skal slippe luften bedre, flat underside og aerodynamiske sideskjørt er alle virkemidler som skal få Lupoen til å bruke så lite drivstoff som mulig.
Ny grill, støtfangere som skal slippe luften bedre, flat underside og aerodynamiske sideskjørt er alle virkemidler som skal få Lupoen til å bruke så lite drivstoff som mulig.Vis mer

Lupo: 0,2999 på mila

Volkswagen Lupo er første bil som greier å smyge seg under et forbruk på 0,3 liter per mil. Problemet med bilen, blir prisen. Bare i Tyskland koster den 3.000 mark mer enn en vanlig Lupo.

Grunnen til at den mest miljøvenlige Lupoen blir så dyr sammenliknet med en vanlig Lupo er at denne bilen ikke akkurat er som andre biler. Her har Volkswagen brukt materialer som man tidligere kun har funnet i ekstreme sportsbiler og innen romfart. Hør bare; aluminium, magnesium, titan og tynnere glass.

Spare vekt

Årsaken er forståelig nok. For å spare drivstoff må ikke bilen veie mer enn høyst nødvendig, ved å bruke disse materialene har Volkswagen spart inn 18 kilo sammenliknet med en vanlig Lupo.

I denne bilen finner du derfor utstrakt bruk av aluminium. Store deler av understellet er laget av nettopp dette materialet, det er også dører, bagasjelokk, skjermer og panser.

Redusert luftmotstand

Ikke bare vekt er viktig når dråpene skal spares, også luft- og rullemotstand er viktige faktorer. Dekkene i Lupo er av en type som skal gi minimalt med rullemotstand, mens støtfangerne, kanalene, og en så glatt underside som mulig skal sørge for at Lupo glir så uanstrengt som mulig gjennom luften.

Motor med antabus

I følge Volkswagen skal denne motoren greie seg med et forbruk på 0,2999 liter per mil. Vis mer

Drivverket i Lupoen har heller ikke fått være i fred. Den 1,2-liters store dieselmotoren har tre sylindre, turbo, pumpe-dyse, og en ytelse på 61 hester. Mest oppsiktsvekkende er det vel likevel at den stopper når du stopper - starter gjør den automatisk når du igjen tråkker på gasspedalen. På den måten bruker ikke motoren energi når du likevel står stille.

Gearkassen er femtrinns manuell, men den sjalter automatisk eller ved hjelp av en Tiptronic-funksjon. Systemet er utviklet av Kongsberg TechMatic, tidligere Kongsberg Automotive.

Prisen

Prisene for Norge er foreløpig ikke klare, men i Tyskland vil Miljø-Lupoen koste om lag 26.000 mark, eller drøye 3.000 mark mer enn en vanlig Lupo. Så spørs det bare om kundene er villige til å betale så mye penger ekstra bare for å spare noen dråper.