BMW M8 Gran Coupe avduket

Luksusen er komplett

BMW har ikke kun ett flaggskip blant de svært tallrike modellene de tilbyr, men flere. Med 8-serie Gran Coupe introduserte de en luksussedan som kan konkurrere med merkets egen 7-serie. Og her er M-en.

STOR OG LUKSURIØS: I likhet med den limousin-lignende 7-serie er 8-serie Gran Coupe en svær bil på over fem meter i lengden (M8, som vi ser her, er 510 centimeter lang). Men linjene trekker tankene mot en sportsbil. Foto: BMW
STOR OG LUKSURIØS: I likhet med den limousin-lignende 7-serie er 8-serie Gran Coupe en svær bil på over fem meter i lengden (M8, som vi ser her, er 510 centimeter lang). Men linjene trekker tankene mot en sportsbil. Foto: BMW Vis mer

I forhold til luksusbilen 7-serie, som etter den nye oppgraderingen fremstår så prangende og massiv at det kanskje kan bli i overkant for enkelte potensielle kunder, kan 8-serien i firedørs-utgave være et godt alternativ.

Den er bortimot like stor, men har en finere, mer elegant og slankere silhuett, og - ikke minst - grillen og generelt frontpartiet, er mer sporty og mindre prangende.

SEDAN: Gran Coupe er egentlig en stor luksussedan med sportslig linjeføring og ditto ytelser. Foto: BMW
SEDAN: Gran Coupe er egentlig en stor luksussedan med sportslig linjeføring og ditto ytelser. Foto: BMW Vis mer

Komplett M-trekløver

Det er med avdukningen av M8 Gran Coupe at den tredje og siste M-modellen i BMWs nye 8-serie nå er på plass. Med fire dører, lengre akselavstand og et større bagasjerom, er nå den sportslige og luksuriøse modellserien øverst i BMWs sortiment komplett.

– Helt nye BMW M8 Gran Coupe er bilen for dem som ønsker en god dose ekstravaganse og kjøreglede, både til hverdags og til de lengre kjøreturene, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

BMW M8 Coupe og BMW M8 Cabriolet er allerede introdusert i markedet. Nummer tre, bilen vi ser her, skal vises for publikum for første gang på bilutstillingen i Los Angeles i november, før den kommer i butikkene fra april 2020.

SPORTY LUKSUS: Til tross for 625 hestekrefter og 0-100 på 3,2 sekunder (M8 Competition), er det ikke mye racing-stemning her i M8-interiøret. Foto: BMW
SPORTY LUKSUS: Til tross for 625 hestekrefter og 0-100 på 3,2 sekunder (M8 Competition), er det ikke mye racing-stemning her i M8-interiøret. Foto: BMW Vis mer

Ekte M-ytelser

BMW M8 Gran Coupe er utstyrt med den turtallsvillige 4,4 liters TwinPower V8-bensinmotoren vi testkjørte første gang i nye M5. Den yter også her 600 hestekrefter med et dreiemoment på 750 Nm. 0-100 km/t tar dermed ikke mer enn 3,3 sekunder.

Går man for den ytterligere spissede varianten, BMW M8 Gran Coupe Competition, økes effekten til 625 hk mens sprintøvelsen gjøres unna på raske 3,2 sekunder. Toppfarten for begge bilene er satt til 250 km/t, men kan oppjusteres til 305 km/t med tilvalget «M Driver’s package».

MINDRE BRAUTENDE: Passelig aggressiv, men slett ikke luksuriøst overdådig på den måten en 7-serie eller X7 kan virke - slik fremstår fronten til M8 Gran Coupe. Foto: BMW
MINDRE BRAUTENDE: Passelig aggressiv, men slett ikke luksuriøst overdådig på den måten en 7-serie eller X7 kan virke - slik fremstår fronten til M8 Gran Coupe. Foto: BMW Vis mer

Bakhjulsdrift mulig

Kreftene finner veien til asfalten gjennom en 8-trinns Steptronic automatgirkasse og M xDrive firehjulsdrift. Dette innovative firehjulsdriftsystemet, som vi fikk oppleve da vi kjørte den nye generasjonen BMW M5 på bane, gjør det mulig å fordele kreftene mellom akslene på en ny måte.

Til alle motorsport-puristers glede er det for eksempel også mulig å sende alle kreftene til bakhjulene, og sjåføren kan stille inn ulike oppsett for bremsene gjennom de forskjellige kjøreprogrammene. Lyden fra de to parene med eksosrør kan justeres fra førerplassen.

BMW M8 Gran Coupe Competition har for øvrig M Sport eksosanlegg som standard. Den gir et ekstra heftig lydbilde.

HEFTIG HEKK: Dette bildet gir oss lyst til å prøvekjøre dette monsteret av en luksusbil så snart som mulig! Foto: BMW
HEFTIG HEKK: Dette bildet gir oss lyst til å prøvekjøre dette monsteret av en luksusbil så snart som mulig! Foto: BMW Vis mer

Egenartet design

Det som kjennetegner M-versjonen av 8 Gran Coupe, i forhold til de andre 8-serie Gran Coupe-modellene, er flere av særegenhetene man finner i BMW M8 Coupe og BMW M8 Cabriolet; Store luftinntak og markante spoilere og diffusorer er noen av kjennetegnene.

Som på BMW M8 Coupe, er taket på BMW M8 Gran Coupe produsert i karbonforsterket plast (CFRP). Competition-varianten skiller seg ytterligere ut med optikk i sort høyglans.

Interiøret har også fått sine helt særegne detaljer. Et eget M-ratt med røde girskiftehendler, ny girspak og eksklusive M-sportsseter med M-setebelter er noe av det som kan nevnes. Skreddersøm i skinn og farger fra BMW Exclusive er selvsagt også en mulighet for den som vil ha noe som er mer individuelt tilpasset.

TRE PLASSER, MEN...: Baksetene er skikkelige stoler bare på de ytre av de tre sitteplassene bak. Foto: BMW
TRE PLASSER, MEN...: Baksetene er skikkelige stoler bare på de ytre av de tre sitteplassene bak. Foto: BMW Vis mer

Ikke helt ekte femseter

Med to markante bakseter er nye BMW M8 Gran Coupe det man kan kalle en fire pluss én-seter. Det er fordi de ytre baksetene har samme utforming som sportsetene fremme. Med solid sidestøtte og integrerte hodestøtter er tanken ifølge BMW å by på sportslig luksusfølelse også i baksetene.

Bagasjeromsvolumet er på 440 liter - det er ikke spesielt imponerende for en så stor luksussedan, men noe av prisen å betale for de dynamiske linjene.

– Sammen med nylige avdukede BMW X5 M og BMW X6 M, er helt nye BMW M8 Gran Coupe et bevis på at BMWs modelloffensiv foregår i alle segmenter, selv blant de mest sportslige og luksuriøse modellene som bærer M-logoen. Om det kommer mer? Det kan godt hende, avslutter Tegneby.