Ny Mazda Xedos 9. <A HREF="http://www.dinside.no/dh_bilde/4203.jpg">Klikk her for større bilde.</A>
Ny Mazda Xedos 9. Klikk her for større bilde.Vis mer

Luksus og sport i Xedos

Mazdas luksuriøse Xedos 9 har blitt sportsligere. Det sportslige tilsnittet er hovedsakelig plassert under panseret, i form av en Miller kompressor-motor.

I Norge vil ikke denne utgaven bli tatt inn for vanlig salg, men den vil kun bli tilgjengelig på spesialbestilling. Leveringstiden etter bestilling er 3-4 mnd.

Små endringer i eksteriør

Rent bortsett fra endringene i krefter og ytelser, er ikke den nye Xedos 9 nevneverdig forskjellig fra den tidligere utgaven. Det er noen små endringer på front –og bakenden av bilen, og en tidligere 15-tommers felg er erstattet med en 17-tommers, for å understreke det sportslige tilsnittet.

Miller kompressor

Men motoren er altså dramatisk anderledes. Miller-motoren er en kompressor-motor som ved å komprimere lufta før den sendes inn i sylinderene, dermed sørger for en mer eksplosjonsartet forbrenning. Man får dermed en konstant, kraftig forbrenning.

Miller-motoren i Xedos 9 er på 2,3 liter, og har et høyt effektforhold. Motoren produserer 211 hestekrefter ved 5300 omdreininger, mens den ”gamle” V6-eren som tidligere var eneste mulighet i Xedos 9, produserte 168 hestekrefter ved 6000 omdreininger i minuttet.

Kjappere Xedos

Så Miller har gjort Xedos til en kjappere bil; fra produsenten opplyses det at den både akselererer raskere, og at den har en høyere toppfart. Miller akselererer fra 0-100 på 9,5 sekunder, og har en toppfart på 229 km/t. Dette er en akselerasjonstid som er 1,5 sekunder kortere på samme distanse, som det V6-eren presterte, og toppfarten er økt med 21 km/t. Bare motorytelsene plasserer Xedos 9 Miller i prisklassen som tipper over en halv million. Og prisen på herligheten når den står på bakken i Norge, vil ligge rundt 550.000 kroner, opplyser importøren.

Det meste er standard

Ellers har Xedos 9 det meste av luksuriøst utstyr som standard. Det er tydelig vis ingen vits i å spare på kronene, skal du investere i et slikt kjøretøy. Den har automatisk luftkndisjonering,cruise-kontroll, skinnseter, blokkeringsfrie bremser(ABS), elektronisk startsperre, sentrallås og alarm. –Altså stort sett det meste. Radio er imidlertid ekstrautstyr.