Test: BMW M440i xDrive

Luksus-kupeen som er nominert til pris

Byr på deilige kjøreegenskaper - og kan dessuten bli Årets Bil. Les vår test!

ENDELIG: 4-serien skiller seg ut med ny stor grill, men hvordan er toppmodellen M440i bak rattet? Video: Rune M. Nesheim Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det er sjelden stor oppstandelse når en ny 4-serie fra BMW lanseres. I bunn og grunn er det bare en litt lavere og mer upraktisk versjon av 3-serien.

Men det er litt annerledes denne gangen, og det begynte på bilmessen i Frankfurt. Da viste BMW det oppsiktsvekkende linjelekre Concept 4.

Det mest oppsiktsvekkende var den etter hvert veldig mye omtalte grillen. Selv om den ikke er i nærheten av gapet i Audi RS6, viste den en helt ny vei for BMW, med markant forhøying av panseret og en grill som gikk helt til bunn av fangeren, litt som på Alfa Romeo.

LITT SNILL: Hekken hadde tålt enda mer svulmende bakskjermer, men lyktene er smale og brede og gir kupeen et lavt uttrykk. Foto: Rune M. Nesheim
LITT SNILL: Hekken hadde tålt enda mer svulmende bakskjermer, men lyktene er smale og brede og gir kupeen et lavt uttrykk. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Dessuten framstår nå 4-serie som en selvstendig modellrekke, fordi den i tillegg til kupé, også kommer som kabriolet og en 4-dørs Gran kupé, som igjen skaper basis for den kommende helelektriske i4.

Og her er altså det endelige resultatet, i en litt anonym Arctic Race Blue metallic. Folk kaster seg ikke rundt i sjokk, og egentlig ble den ikke så bøllete som noen kanskje trodde eller håpet. I land der man slipper skiltet foran, vil den kanskje få et litt kulere uttrykk.

EGOTRIPP: Dette er først og fremst en bil for to, men bortsett fra sterkt begrenset plass til hodet baki, er baksetet romslig for to. Foto: Rune M. Nesheim
EGOTRIPP: Dette er først og fremst en bil for to, men bortsett fra sterkt begrenset plass til hodet baki, er baksetet romslig for to. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Større

Dessverre fulgte ikke de andre linjene med fra konseptet heller. De sterkt skulpturerte nedkantene på sidene og spesielle hekken, ser vi bare antydninger av og selv om sporvidden er 2,3 cm bredere enn på 3-serie, savner jeg enda bredere bakskjermer.

ISOFIX BAK: Du skal være ekstra interessert i kupe dersom du velger denne og har barn. Men Isofix finnes baki, ikke foran. Foto: Rune M. Nesheim
ISOFIX BAK: Du skal være ekstra interessert i kupe dersom du velger denne og har barn. Men Isofix finnes baki, ikke foran. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Den blir snill i forhold til 2-serie kupé og 8-serien. Men den er blitt 12,8 cm lenger 2,7 cm bredere og 6 mm høyere. Akselavstanden er 4,1 cm lenger.

Det gir deg et romslig og ok tilgjengelig baksete med elektrisk framtrekk av forsetet. Men takhøyden er begrenset. Bagasjerommet er på 440 liter og man kan få 40/20/40-delt bakseterygg.

SOM ØVRIG: Interiøret følger samme lest som resten av BMW-sortimentet. Her er det skinn også på dashbord og dørene helt opp. Foto: Rune M. Nesheim
SOM ØVRIG: Interiøret følger samme lest som resten av BMW-sortimentet. Her er det skinn også på dashbord og dørene helt opp. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Med litt kompromisser, går det faktisk helt greit å leve med denne - og forskjellen opp til 8-serien er ikke stor. Verken i størrelse, innvendig plass eller følelse bak rattet.

Mange motorer

Hele sju motorvarianter blir tilgjengelig. Alle med 8-trinns automat og kun de to svakeste bensinmodellene fås ikke med firehjulstrekk.

420i er en toliters bensin på 184 hk og 300 Nm og er den eneste som ikke tilbys med xDrive.

430i er en toliters bensin på 258 hk og 400 Nm. Kan bestilles med Sportsautomat, xDrive.

SEKSER: Det er først og fremst lydbildet som avgjør om du blar opp for M440i. Foto: Rune M. Nesheim
SEKSER: Det er først og fremst lydbildet som avgjør om du blar opp for M440i. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

M440i er en 3-liters mildhybrid rekkesekser på 374 og 500 Nm. Den har xDrive som standard.

M4 får en 3-liters rekkesekser på 510 hk og xxx Nm. Den kan bestilles som Competition med tilvalg som utkoblingsbar forhjulstrekk og manuell girkasse.

Den får noen dieselmotorer også.

420d er en toliter mildhybrid på 190 hk og 400 Nm. Kan bestilles med xDrive.

430d er en treliters rekkesekser på 286 hk og xxx Nm og kan bestilles med xDrive og alle M-sport-godbitene

M440d er en 3-liters rekkesekser på 340 hester og hele 700 Nm. Den har xDrive som standard.

M betyr MYE

Vi kjører M440i. Den kjøper man først og fremst på grunn av motoren og lyden. Fordelen med M foran tallrekka er at alt det gromme M-Sportsutstyret er standard.

CERIU;: Den spesielle fargen på grill, bremseventileringen, speilene og logoen kjennetegner M-modellene. Du kan bestille karbon-finish: Foto: Rune M. Nesheim
CERIU;: Den spesielle fargen på grill, bremseventileringen, speilene og logoen kjennetegner M-modellene. Du kan bestille karbon-finish: Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

M-pakka med fetere fangere foran og bak er der. De kraftigere bremsene med typisk BMW-blå kalliperne eller valgfrie røde, M Sport girkasse med sprintfunksjon, som visstnok skal gjøre den kjappere i mellomakselerasjon.

M Sport differensialen som lynraskt låser diffen når den merker at grepet forsvinner, M Sport styring og ikke minst M Sport-understell, som gir skarpere kjøreegenskaper.

SKINN: Manuelle sportsseter i Alcantara er langt billigere enn testbilens konjakk-fargede skinnstoler med elektrisk setejustering, inkludert sidevanger. Foto: Rune M. Neseheim
SKINN: Manuelle sportsseter i Alcantara er langt billigere enn testbilens konjakk-fargede skinnstoler med elektrisk setejustering, inkludert sidevanger. Foto: Rune M. Neseheim Vis mer

Du må betale 6300 ekstra for adaptive dempere, men med denne pakka kan man sette opp bilen slik man selv ønsker det via det individuelle kjøreprogrammet. 18-tommere er også standard. Alt dette er tilvalg på 430-modellene.

M-modellene skiller seg også ut med sine ceriumgrå detaljer på logoer, grill osv. meste kan byttes ut i karbon-pakke for 30 000 kroner hvis man ønsker det litt mer bøllete.

Lav puls

Spesifikasjonene gjør at det bruser litt i blodet når man nærmer seg bilen, men det går fort over når man setter seg dypt ned i skinnsetene og fyrer opp motoren.

PROGRAMMER: Standard har du Sport, Comfort og Eco Pro, men du kan programmere to av dem selv. I tillegg har du et program der bilen selv registerer din kjøremåte og justerer alt etter det. Foto: Rune M. Nesheim
PROGRAMMER: Standard har du Sport, Comfort og Eco Pro, men du kan programmere to av dem selv. I tillegg har du et program der bilen selv registerer din kjøremåte og justerer alt etter det. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Deilig sekserlyd masserer ørene, og noe av det kommer gjennom høyttalerne fra Harman Kardon. BMW leverer forresten alltid godt på lydopplevelse når man krysser av for det beste, men selv om det er umulig å høre at man faktisk blir lurt med motorlyden, føles jo litt klamt å vite at man blir «lurt».

Kraftleveransen er det ingenting å si på, men karakteren til hele bilen gjør at man bruker den som en kjapp og komfortabel cruiser med senkede skuldrer. Den er skikkelig langbeint og et foretrukket alternativ på frifart i Tyskland, men i Norge velger man denne først og fremst for kosens skyld.

SPORT: Instrumentpanelet endrer look og funkjson når man bytter program. Det samme gjelder Head up-displayet, som er blitt 70 prosent større. Foto: Rune M. Nesheim
SPORT: Instrumentpanelet endrer look og funkjson når man bytter program. Det samme gjelder Head up-displayet, som er blitt 70 prosent større. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Noe av den samme følelsen framkalles i Z4 med samme motor. Den blir et par knepp mer sober enn 3.0i med litt lettere firer med snerten lyd.

Vi innbiller oss at 430i vil føles vel så sportslig med lettere motor og ren bakhjulstrekk, når den kommer til landet. Foreløpig finnes bare M440i xDrive og 220d xDrive.

Sportlig hvis nødvendig

Et trykk på sport-knappen, så strammes alt en smule. Lydbildet blir mer tilstedeværende og det gurgler litt ved oppslipp.

Turtallet økes noe og kassa er mer på vakt. M-sportsunderstellet har andre foringer og blir aldri ukomfortabelt eller føles for stramt.

BERØRING: Skjermen er ikke superstor, men kan konfigureres slik du vil ha den. Den bedhenes enten med gestilulering, berøring eller med i-Drive-hjulet, som du også kan skrive på. Foto: Rune M. Nesheim
BERØRING: Skjermen er ikke superstor, men kan konfigureres slik du vil ha den. Den bedhenes enten med gestilulering, berøring eller med i-Drive-hjulet, som du også kan skrive på. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Vi føler aldri for å utfordre bilen, men noe av grunnen til det er at den står på Nokian Hakkapelitta R3 vinterdekk med dimensjonen 225/40R19 og 255/35R19 bak. Da blir opplevelsen myk og en smule sporete, men viser tydeligere sin bakhjulsdrevne orientering.

MYE UTSTYR: Bak den stive prislappen finner vi masse ekstrautstyr, som for eksempel LED med laserlys. Foto: Rune M. Nesheim
MYE UTSTYR: Bak den stive prislappen finner vi masse ekstrautstyr, som for eksempel LED med laserlys. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

xDrive tillater ramp, men gir samtidig så mye grep at den føles snill. Riktignok er det så mye power i motoren at du delvis må slå av antispinn for å få den til å akselerere skikkelig. Vinterhjula er akkurat så myke at motoren holder igjen i akselerasjon, i sving og faktisk helt opp til fartsgrensa på motorveien i enkelte tilfeller.

Mye utstyr

Bilen er proppfull med sikkerhetsutstyr, men BMW holder kraftig tilbake på følelsen av selvkjøring. Den trekker bilen tilbake i linja dersom du ikke gjør det selv, men å slippe rattet på motorveien er ikke aktuelt. Den legger seg ikke i feltet.

DRØMMEBIL: Denne logoen gir våte drømmer for kjennerne. Foto: Rune M. Nesheim
DRØMMEBIL: Denne logoen gir våte drømmer for kjennerne. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Men den adaptive fartsholderen virker perfekt og i køkjøring strammer funker linjeassistenten bedre.

Bilen koster fra 890.000 kroner og har det meste av hva du ønsker standard. Selv manuelle alcantara-seter ser og føles bra ut. Men når du har krysset av for de tre pakkene som heter innovation, Comfort og Connected, har du allerede brukt drøyt 70.000.

Vår bil med elektriske sportsstoler i skinn, dashbord i skinn, 10-tommere, Harman Kardon, takluke og annet snacks som egentlig ikke koster all verden hver for seg, ender prisen ut av butikk på ganske nøyaktig 1,1 millioner kroner.

Da får trøsten bli at det fortatt er et par hundre tusen under hva 840i med samme motor starter på uten utstyr.

BMW 4-serie er en av kandidatene til Årets Bil. Stem fram din favoritt:

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer