Nye Mercedes-Benz CLA Shooting Brake

Luksuriøs lille­­bror til minipris

Mercedes sin minste stasjonsvogn er blitt ny, større og mer praktisk. Kort sagt; mer bil for penga.

SHOOTING-KLAR: Mercedes sin minste stasjonsvogn har vokst seg stor. En frekkere rumpe enn på den tidligere modellen får du med på kjøpet. Foto: Mercedes-Benz
SHOOTING-KLAR: Mercedes sin minste stasjonsvogn har vokst seg stor. En frekkere rumpe enn på den tidligere modellen får du med på kjøpet. Foto: Mercedes-Benz Vis mer

Det er bare to måneder siden vi kjørte nye Mercedes CLA coupé. Nå er stasjonsvogna her, eller Shooting Brake, som det heter på det nye new age-språket.

CLA Shooting Brake kom i 2015, og plutselig hadde Mercedes en røff og lekker stasjonsvognutgave for hvermannsen.

Den nye bringer med seg mye av den gamle looken. De rammeløse vinduene og en fallende taklinje definerer CLA Shooting Brake. Grillen er blitt mer aggressiv, lykter er nye og panseret har fått såkalte «powerdomes» (markante striper nedover panseret).

Men best av alt: Den nye modellen er blitt mye mer praktisk. Den er nesten fem centimeter lenger, og bredere enn forgjengeren. Samtidig har bagasjerommet vokst til 505 liter.

Med de to-delte baklyktene har lasteåpningen blitt 23 cm bredere.

Mer albuerom

På innsiden av bilen merkes det også at de utvendige målene har økt. Albuerom og skulderplass er forbedret med flere centimeter, og det samme gjelder for dem som sitter i baksetet.

- Basert på tilbakemeldingene vi har fått på CLA Coupé er det store forventninger til Shooting Brake i Norge, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz hos Bertel O. Steen i en pressemelding.

INNSIDE-JOBB: Mye har skjedd siden forrige generasjon. Den doble skjermen vi kjenner fra A-klasse er på plass, og sikkerhetssystemene er like avanserte som de vi finner på luksuslimousinen S-klasse. Foto: Mercedes-Benz
INNSIDE-JOBB: Mye har skjedd siden forrige generasjon. Den doble skjermen vi kjenner fra A-klasse er på plass, og sikkerhetssystemene er like avanserte som de vi finner på luksuslimousinen S-klasse. Foto: Mercedes-Benz Vis mer

Sikkerhetssystemer som i S-klasse

CLA Shooting Brake har assistanse-systemene man finner i dagens S-Klasse, noe som gir den høyeste graden av aktive sikkerhetsfunksjoner i dette segmentet. Takket være økt datakraft og nye sensorer kan bilen kjøre semiautonomt i kø og på motorvei. Systemet benytter også kart- og navigasjonsdata for å hjelpe sjåføren i en rekke situasjoner, som å tilpasse hastigheten når bilen nærmer seg svinger, veikryss eller rundkjøringer.

Mer avansert enn noen gang

De doble skjermene og det nye infotainmentsystemet MBUX, som vi kjenner fra A-klasse, er selvsagt på plass, men er blitt ytterligere forbedret i den nye modellen. Stemmestyringen er blitt mer avansert og samtidig er den utstyrt med sensorer i det innvendige speilhuset, for tilpasse skjerminnhold basert på armbevegelser.

Videre kan leselampen enkelt slås av og på ved å strekke en hånd mot speilet. Og leter man etter noe i passasjersetet, lyser det automatisk opp. Så snart hånden forlater området, slås lyset automatisk av igjen.

Nye motorer

Motorprogrammet er oppgradert fra forgjengeren. Grunnmotoriseringene kjenner vi igjen fra nye B-klasse, som ble lansert i fjor.

  • Bensin: CLA 180 og CLA 200, begge med 1,3-liters turbo bensinmotor, i kombinasjon med 7-trinns dobbelkløtsjgirkasse (7G-DCT), samt CLA 250, med 2,0-liter turbo.
  • Diesel: CLA 180 d (1,5-liters OM 605-8-motor på 116 hester) og det som er vår favoritt - den ultramoderne dieselmotoren OM 654, kjent fra C-klasse, som nå sitter - på tvers - i B-klasse i B 200 d (150 hestekrefter) og B 220 d (190 hester).

Prisene er også hyggelige. Med en start på 435.000 kroner (180 d), spår vi et aldri så lite stasjonsvogn-comeback i denne klassen.

Overraskende nok er den nærmeste konkurrenten en koreaner. Importøren Bertel O. Steen har nemlig Kia ProCeed i stallen. En ny stasjonsvogn med ganske lik form og med en frapris på 419.900 kroner.

GUL OG KUL: En CLA 35 i AMG-versjon vekker oppmerksomhet om du velger kyllingfargen. Foto: Mercedes-Benz
GUL OG KUL: En CLA 35 i AMG-versjon vekker oppmerksomhet om du velger kyllingfargen. Foto: Mercedes-Benz Vis mer

Mercedes-AMG CLA 35 4MATIC

For dem som ønsker friskere takter, er AMG CLA 35 en ny mulighet. Motoren tar utgangspunkt i M 260 fra A-Klasse, men er tunet av AMG med blant annet nytt luftinntak og en twin-scroll turbo, med to parallelle kanaler for optimal respons i hele registeret. Effekten er 306 hester og du sikres en 0-100-sprint på 4,9 sekunder.

AMG Performance 4MATIC sikrer at kreftene forplantes til underlaget og kan finjusteres med fem ulike kjøreprogrammer og AMG dynamics. Alle valgmuligheter kan styres fra det nye sportsrattet med programmerbare knapper.

- AMG-modellene våre er populære som aldri før, og derfor er det ekstra gledelig å kunne tilby CLA 35 allerede fra salgsstart, avslutter Mercedes-direktør Kjetil Myhre.

Tekniske data

CLA 180 d CLA 180 CLA 200 CLA 250 4MATIC AMG CLA 35 4MATIC
Girkasse7G-DCT (automat)6G (Manuell)7G-DCT (automat)7G-DCT (automat)7G-DCT (automat)
Volum (cc)14611332133219911991
Ytelse (kW/hk)85/116100/136120/163165/224225/306
ved rpm.40005500550055005800
Dreiemoment (Nm)260200250350400
ved rpm.1750-25001460-40001620-40001800-40003000-4000
Blandet forbruk (l/mil)0,39-0,410,55-0,580,54-0,570,64-0,660,74-0,75
Blandet utslipp CO2 (g/km)104-109125-132124-131151-156168-171
Akselerasjon 0-100 km/t (s)119,68,46,44,9
Toppfart (km/t)203215226250250*
Pris i kr (eks. lev.)435.000432.000460.000570.000705.000