Luftig varebil fra Land Rover

Land Rover lanserte i vår sin luftige Freelander Open Air. Nå kommer varebilutgaven som, bortsett fra en litt høyere hardtop, er fullstendig identisk med 5-seteren.

Ved ombygging fra 5-seter til varebil, må ofte selve karosseriet endres for at bilen fremdeles skal tilfredsstille de norske kravene. I Freelander Open Air har man imidlertid sluppet unna med å endre kun på hardtopen -- som dessuten kan byttes i en normal hard-top hvis man skulle ønske det når man bygger inn baksetene i bilen. Hard-top’en bygges for øvrig om her i Norge.

Endringer kun på hardtopen betyr også at bilens kjøreegenskaper holder seg uforandret. Disse kan du lese mer om i vår prøvekjøring av 5-seteren Open Air: Freelander Open Air -- Åpen fornøyelse?

78.100 kroner billigere

Freelander Open Air varebil kommer med samme motor som sitter i 5-seteren: en 1,8-liter med 120 hestekrefter. Utstyrsnivået på varebilen er det samme som i 5-seteren, men prisen på varebilen er selvsagt mye lavere: som varebil må du betale 205.000 kroner for Freelander Open Air, mot 283.100 kroner som den koster som 5-seter -- 78.100 kroner mer.

Nærmeste konkurrent blir Jeep Wrangler varebil, som hittil i år har solgt til en markedsandel på 0,2% på det norske vare- og kombi-markedet. Denne har en 2,5-liters motor med 117 hk, og koster 212.600 kroner.

Freelander Open Air varebil vil kjøres ut på markedet i slutten av denne måneden. Freelander finnes også med turbodiesel, men vil foreløpig bare være tilgjengelig som varebil med bensinmotor.