Nissan Leaf kan ikke lynlades

Lovet 100 kW - får 46!

NAF mener Norges mest solgte elbil ikke står i stil til forventningene.

LADER UNDER 50%: Kunder av elbilen Nissan Leaf (64 kWt) får mindre enn 50 prosent av ladehastigheten de betaler for ved lynlading av bilen. Foto: Dinside
LADER UNDER 50%: Kunder av elbilen Nissan Leaf (64 kWt) får mindre enn 50 prosent av ladehastigheten de betaler for ved lynlading av bilen. Foto: DinsideVis mer

- Vår test viser at Nissan Leaf kun lader halvparten så raskt som lovet. Problemet ligger i ladekabelen.

Det sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i forbruker-organisasjonen NAF i en pressemelding.

Mange har ventet på Nissan Leaf med god rekkevidde og hurtigere lading. Den har nå kommet, men NAF mener altså ladehastigheten ikke står i stil til forventningene.

- Skuffende

Nissan Leaf 62 kWt markedsføres med å være klar for å lade med 100 kW. Ifølge NAFs ferske ladetest av bilen greier Leaf 62 kWt nemlig bare å lade med 46 kW som høyeste effekt på lynlader.

Effekt er viktig fordi det påvirker både hvor raskt du kan lade og hvor mye du må betale. Når det gjelder Nissan Leaf 62 kWt begrenses ladingen per i dag av den tekniske standarden til ladekabeltypen Chademo, som Nissan er alene om å bruke, melder NAF. Selve kabelen fra lynladeren begrenser effekten til å lade med maks 62,5 kW.

- Selv med begrensingen i den tekniske standarden burde vi målt en effekt i nærheten av 60 kW, men vi målte altså maks 46 kW. Det er skuffende. Dette gir stort utslag i folks drivstofføkonomi, sier Sødal.

IKKE IMPONERT: Senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal mener nye Nissan Leaf-kunder ikke får hva de er lovet. Foto: NAF
IKKE IMPONERT: Senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal mener nye Nissan Leaf-kunder ikke får hva de er lovet. Foto: NAF Vis mer

Betaler mer for mindre

Hvis du lader Nissan Leaf hos Circle K i én time, betaler du 3,50 kroner i minuttet om du velger lynladeren. På hurtigladeren, som gir 50 kW betaler du 2,50kr i minuttet.

På lynladeren betaler du da 210 kroner for ladestoppet, mens du egentlig kunne ha valgt å stå på 50kW-laderen, siden bilen ikke lader med mer effekt, og heller betalt 150 kroner.

- Forbrukerne vil fort velge lynladeren fordi de tror deres nye Leaf kan lynlade. Når den ikke gjør det, blir det en unødvendig dyr affære, mener Nils Sødal.

Problemer lynladerne

NAF avdekket feilen tidligere i sommer, i forbindelse med en større test av elbiler.

- Vi ville finne ut hvorfor resultatene var såpass oppsiktsvekkende og har siden vi gjennomførte testen vært i dialog med Nissan, forteller Sødal.

Ifølge Nissan Nordic ligger feilen i ladenettverket. Etter å ha fått tilbakemeldinger om dårlig lynlading for Leaf 62 kWt i Norge, har de foretatt undersøkelser som har avdekket svakhet i laderne med Chademo-kabel. Det vil si at uavhengig av ladeoperatør, så har de installerte Chademo-laderne med kapasitet opp til 100 kW fått redusert strømstyrken til 125 ampere. Dermed leverer de ikke ut mer enn 50 kW.

Det kan dermed være en glipp som har skjedd. For å få mer effekt kreves det en software-oppdatering av disse laderne, for å utbedre forholdet, ifølge opplysningene NAF har fått fra Nissan.

- Vi synes det er positivt at Nissan rydder opp. Deres kunder må kunne bruke bilen best mulig og få det de har betalt for, sier Sødal.

- Men selv om Nissan utbedrer feilen, foreligger det fortsatt en begrensning i Chademo-standarden som begrenser effekten til 62,5 kW selv når lynladeren fungerer som den skal. Det er fortsatt et problem når brukerne tror de skal få 100 kW.

Uklart når ny teknologi er på plass

Det utvikles for øyeblikket en ny teknisk standard for Chademo-kontakten, som skal gjøre det mulig å lynlade, men ladeoperatørene NAF har vært i kontakt med kan ikke si noe om når eller om de i det hele tatt kommer til å investere i ny Chademo-teknologi når det blir tilgjengelig.

- Folk som har kjøpt den nye modellen til Nissan Leaf er da altså prisgitt ladeoperatørenes investeringsvilje for å få utnyttet ladeteknologien i bilen. Og når Nissan er den eneste produsenten i det europeiske markedet som holder fast ved Chademo, kan det hende Leaf-eiere må se langt etter lynlading, forklarer Sødal.

Også foregående Leaf-modell med 40kWt batteri sliter med å lade. Årsaken er en programvarebeskyttelse av batteriet som begrenser effekten ved lading når du hurtiglader flere ganger på samme dag. Ved andre ladestopp registrerte NAF kun 32 kW som ladeeffekt, mens det på første ladestopp var 46 kW.

Nissan har ingen planer om å endre ladestandarden på sine biler. Ifølge Nissan i Norge jobber de for å få ladeoperatørene til å ta i bruk den nye teknologien når den er klar. Når det gjelder Leaf 40 kWt produsert fram til mai 2018, finnes det en software-oppdatering som eierne kan få installert på sine biler om de oppsøker forhandler. Biler produsert etter dette har denne oppdateringen.

Dinside har forsøkt å få et svar fra Nissan Norge, men har ikke lyktes ennå.