PÅ GATEN: Et av de første bildene av en Fisker EMotion ute på byen, lagt ut av Fisker selv. Foto: Fisker
PÅ GATEN: Et av de første bildene av en Fisker EMotion ute på byen, lagt ut av Fisker selv. Foto: FiskerVis mer

Fisker eMotion mot produksjon

Lover elbil med 80 mil rekkevidde og lading på ett minutt!

Henrik Fisker er tilbake! Han har klart å skape blest rundt navnet sitt igjen med løfter om revolusjonerende batteriteknologi. Neste etappe: CES i januar.

Vi er normalt forsiktige med bruk av utropstegn, men her er det påkrevet, så oppsiktsvekkende er de oppgitte dataene. Henrik Fisker lover for fremtiden radikalt forbedret rekkevidde og ladetid i forhold til det vi kjenner i dag.

De bekreftes blant annet i Fiskers egen Twitter-tråd.

Fisker gir seg sannelig ikke. Den talentfulle designeren og til tider uheldige forretningsutvikleren er i full sving igjen etter Karma-eventyret som rant ut i sanden etter batteriprodusent-konkurs og andre viderverdigheter. Sistnevnte har gjenoppstått i mer klassisk format i Kina, mens Fisker selv på sin side har «konvertert» som bilskaper fra ladbar hybrid til ren elbil.

SEDAN: Til tross for sportskupé-profilen dreier det seg egentlig om en fireseters sedan - men Fiskers bortimot umiskjennelige designstil maskerer det veldig godt. Foto: Fisker Vis mer

Tidligere har han vært involvert i prosjekter av mer tradisjonell art - han har både Aston Martin DB9 og BMW Z8 på CV-en, før prosjekter som fikk mindre heldig utfall, som nevnte Karma og wannabe Porsche-konkurrenten Artega GT.

Den nye super-elbilen, EMotion, omtalte vi tidligere i år da det ble bekreftet at prosjektet hadde passert tenkeboks-stadiet og var i full utvikling.

Starter med li-ion

Fisker må nå overbevise markedet om at han kan klare å overkomme hindringene denne gangen - og gjør det ikke enklere for seg med sine spektakulære løfter. Riktignok er spesifikasjonene på Fisker EMotion relativt realistiske i første omgang.

Første utgave vil være utstyrt med en litiumion-batteripakke levert av LG Chem (som blant andre er leverandør for Opel Ampera-e), og det oppgis at bilen skal få en rekkevidde på 644 kilometer, blant annet takket være det som påstås å være ny rekord i energitetthet. Det skal sies at Fisker ikke er alene om å gjøre krav på dette. Uansett: Med neste generasjon superlader skal man kunne lade opp til tilsvarende 20 mil ekstra rekkevidde på ni minutter.

VIPPEDØRER: Et glimt av EMotion-interiøret. Legg merke til den veldige akselavstanden, som skal gi plass til det Fisker hevder er verdens største batteripakke. Foto: Fisker Vis mer

1,1 million

Super-elbilen får selvfølgelig firehjulsdrift, er utstyrt med LiDAR-teknologi som skal kunne gjøre den helt autonom (selvkjørende). Den leveres av en underleverandør ved navn Bilen vil selvsagt være oppkoblet og kontinuerlig online.

Prisen er allerede annonsert: Til rett under 130.000 dollar (1,1 million kroner), er den omtrent like kostbar som en toppspekket Tesla Model S. Den kan reserveres mot et depositum på 2000 dollar.

Om alt går som Fisker vil, skal det på et senere tidspunkt komme en rimeligere elbil med større produksjonsvolum fra den California-baserte produsenten.

Fisker EMotion:

Så kommer neste generasjon, da. Den kan ventes om fem års tid, og Fisker har søkt om patent for batteriteknologien som skal løfte elbilen til neste nivå. Her snakker vi om noe som blir omtalt som en hellig gral blant dem som arbeider med fremtidens energilading, nemlig faststoffbatterier.

Fisker er ikke alene om å ha høye forhåpninger knyttet til slik teknologi, der flytende elektrolytt erstattes av en elektrolytt i fast form. Dinside snakket i sommer med ingeniører hos Bosch, som annonserte at det også hos den tyske elektrogiganten jobbes med utvikling av slik batteriteknologi.

Den har ifølge Bosch flere fordeler knyttet til energikapasitet (dobbelt så høyt energiinnhold og dermed dobbel rekkevidde), og til sikkerhet - faststoffbattericeller er uantennelige. Også Toyota og Hyundai arbeider med faststoffteknologi for fremtidige baterier.

GLIS: Fronten på Fisker EMotion har en mildt sagt egenartet design. Foto: Fisker Vis mer

Selvsagt er ikke Fisker spesielt meddelsom angående detaljene rundt teknologien han vil benytte for å erstatte dagens litiumion-batterier, men dataene er egnet til å fremkalle sjokk og vantro hos menigmann i 2017.

Lading på ett minutt!?

Batteripakken som vil gi over 800 kilometer rekkevidde på en lading skal altså ifølge den ferske produsenten kunne fullades på cirka ett minutt. Dette må riktignok skje via fremtidige såkalte «ultraladere», som ikke ennå er tilgjengelige. Altså mindre tid enn det i dag tar å fylle en tradisjonell drivstofftank.

Det blir spennende å følge eventyret videre. Vil Fisker lykkes denne gangen? Fremtiden vil vise...