Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Lotus Elise (2002)

Er du klar for en så intens kjøreopplevelse som overhodet mulig i en liten åpen sportsbil? Da er Lotus Elise bilen for deg.

Lotus Elise ble lansert i august 1996, og her var det ikke mye ekstrautstyr å få. Airbag, ABS, elektriske vinduer, radio og justerbart ratt var bare å glemme. Lotus Elise hadde nemlig vært med på slankekrigen og knust alle sine feite konkurrenter. Chassiset var av typen monocoque, limt sammen av aluminium type margarinlett. Resultatet ble at bilen til slutt veide 725kg! På facelift-varianten (S2) som kom i 2002, ble vekten økt noe.

LES OGSÅ:

Men kjøreegenskapene forble de samme. Elise har en bitteliten midtplassert motor på usle 1.8 liter og 118 hk. Men når bilen er like slank som et pinnedyr, kan vi leve med det. 0-100 km/t nås nemlig på 5.6 sekunder! Da er det ikke mange biler som henger på – og de gjør det definitivt ikke når veien blir svingete. Uttrykket limt til veien er den verste klisjeen en motorjournalist kan bruke, men nå skal jeg jaggu bruke den.

Det er vel knapt noen bil i verden som fortjener den bedre. Veigrepet er av en annen verden, rundt en racerbane vil alle konkurrenter bli fullstendig ydmyket. Mange ledende motormagasiner har hevdet at dette er den beste bil noensinne hva angår kjøreegenskaper og veigrep. Det skulle vel si sitt…

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Først må du komme deg inn, og det er ikke lett. Her handler det om å klatre over en bred dørstokk og så la seg gli ned i setet fra stående posisjon. Når du så er på plass, er det bare å la seg fascinere. Her er stort sett bare det aller mest nødvendige på plass, (selv om eieren har feiget ut med stereo og dørmatter). Et så spartansk interiør er bare utrolig kult. Baksiden av medaljen er komfort på linje med Fantomets tronestol…

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
Verdens beste sportsbil i denne klassen. Styringen er mer sensitiv enn Spiderman og veigrepet ufattelig bra. Men veigrep har gått på bekostning av komfort, og du vil trenge egen kiropraktor skal du kjøre lenger enn 20 mil om gangen. Fjæringen er nemlig hardere enn granitt, og enhver dump i veien sender støt langt inn i ryggmargen.

Kjører du Lotus skjønner alle at du er en ekte sportsbilentusiast. Dette er ingen posørbil, selv om du vil tiltrekke deg masse oppmerksomhet. Bilen er nydelig å se på, og i en egen liga designmessig når det gjelder slike biler. At Lotus er tidenes kuleste bilmerke når det gjelder Formel-1, gjør heller ingenting.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Lotus Elise (2002)

Kjøreglede til tusen!

Mindre komfort enn i et tyrkisk fengsel, tvilsom kvalitet