Løp og kjøp - spar store penger

Den 1. januar i år innførte myndighetene engangsavgift også for lette lastebiler. Dermed stiger prisene med mellom 30.000 og 180.000 kroner. Men hvis du er rask, kan du slippe unna den nye avgiften.

Mercedes-Benz Sprinter
Mercedes-Benz Sprinter Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hvis du hiver deg på telefonen til nærmeste forhandler av lette lastebiler, har du muligheten til å spare titusenvis av kroner. Smutthullet har sin bakgrunn i en overgangsordning knyttet til en innføringen av engangsavgift for nok en biltype.

2.100 lette lastebiler i 2005

I fjor ble det solgt snaue 2.100 såkalte lette lastebiler. Lette lastebiler kjennetegnes ved en tillatt totalvekt på mellom 3,5 og 7,5 tonn. Innenfor denne avgiftsgruppen finner vi imidlertid flere ulike biltyper. Bestselgerne Iveco Daily og Mercedes-Benz Sprinter, som ser ut som kjempestore varebiler, er typiske representanter for den klassiske, europeiske lette lastebilen.

Store motorer og høy komfort

Chevrolet Tahoe
Chevrolet Tahoe Vis mer


I løpet av de siste årene har imidlertid disse "kassebilene" fått selskap av amerikanske SUVer og pickuper som Chevrolet Tahoe og Dodge Ram. I motsetning til kassebilene er disse amerikanerne utrustet med enorme motorer, firehjulsdrift og et relativt høyt utstyrsnivå. I tillegg er de generelt mer komfortable kjøretøyer enn de typiske lette lastebilene. Dette innebærer at denne typen biler i langt større grad enn kassebilene brukes til privat kjøring.

Norsk fenomen

Fordi bilene har en tillatt totalvekt som er høyere enn 3,5 tonn, klassifiseres disse amerikanerne altså som lette lastebiler, noe som inntil nå har betydd at kjøperen slipper å betale engangsavgift. Dermed har disse enorme bilene i manges øyne stått frem som svært gunstige kjøp. Dette har i sin tur ført til at det i Norge, som eneste europeiske land, har vært solgt mange amerikanske pickuper og SUVer.

Regelendringer

Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado Vis mer


Dette fenomenet har imidlertid falt mange tungt for brystet. De store amerikanerne er verken spesielt miljøvennlige eller hyggelige å kollidere med, og passer grunnet sine voldsomme dimensjoner dårlig inn i norske bygater. Derfor har myndighetene gjennom en rekke regelendringer de siste årene gjort sitt beste for å stanse de "amerikanske bensinslukerne".

Varebilavgift for lette lastebiler

Og det er nettopp en slik regelendring som ligger til grunn for dagens artikkel. For å stanse amerikanerne vedtok nemlig Stortinget på slutten av fjoråret å innføre varebilavgift også for lette lastebiler. Den nye avgiften skulle opprinnelig tre i kraft 1. januar 2006. Varebilavgiften utgjør 20 prosent av personbilavgiften, som i sin tur tar utgangspunkt i egenvekt, slagvolum og effekt. Fordi de amerikanske bilene er utrustet med store motorer rammes disse spesielt hardt av denne avgiften. For eksempel vil Hummer H2 bli 180.000 kroner dyrere. Men også de klassiske, europeiske "kassebilene" vil få en prisøkning fra 30.000 kroner og oppover.

Første rundskriv

Iveco Daily
Iveco Daily Vis mer


Importører og forhandlere av lette lastebiler var selvsagt ikke spesielt glade for dette vedtaket og la press på myndighetene for å innføre en overgangsordning. Til slutt fikk bransjen gjennomslag, noe som førte til Finansdepartementet den 14. desember sendte ut et rundskriv der det ble åpnet for at lette lastebiler som ble innført til Norge innen 1. januar 2006 kunne avgiftsbehandles etter den gamle ordningen. Forutsetningen var at bilene ble registrert før 1. mars 2006.

Andre rundskriv

Dette løste imidlertid ikke alle importørenes problemer. Mange av importørene hadde bestilt biler som grunnet lang leveringstid ikke ville være på plass i Norge før 1. januar. Etter nye protester fra bransjen publiserte derfor Finansdepartementet den 22. desember nok et rundskriv. Der het det at "Lette lastebiler som er innført til Norge før 1. april 2006 kan registreres uten engangsavgift frem til 1. april 2006."

Dette rundskrivet åpnet imidlertid for forvirring. Kunne importørene gå i gang med å bestille så mange biler de ville, så lenge de klarte å registrere dem før 1. april?

Tredje rundskriv

Peugeot Boxer
Peugeot Boxer Vis mer


Dermed måtte Toll- og avgiftsdirektoratet på banen med en presisering. Denne ble publisert lille julaften 2005 og inneholder blant annet følgende setninger: "Ordningen gjelder for kjøretøy som er anskaffet før 10. november 2005, og som innføres til Norge før 1. april 2006. Med anskaffet menes at det er inngått bindende kjøpekontrakt med fabrikk eller leverandør i utlandet om kjøp av kjøretøy. Kjøretøyene må registreres før 1. april 2006."

Løp og kjøp

Men heller ikke denne gangen klarte myndighetene å skape klarhet. Mente direktoratet at en norsk sluttkunde måtte ha bestilt bilen før 10. november? Eller ville det være tilstrekkelig at importøren hadde bestilt bilen for lager eller utstilling?

Etter å ha snakket flere personer i Toll- og avgiftsdirektoratet har vi omsider funnet ut at det siste alternativet er den korrekte tolkningen. Det betyr at alle kan løpe til nærmeste forhandler og kjøpe en lett lastebil, uten å betale engangsavgift.

Fortsatt usolgte biler

Hummer H2
Hummer H2 Vis mer


Dette forutsetter selvsagt at forhandleren eller dennes importør fortsatt sitter med usolgte biler bestilt før 10. november. Vår ringerunde avslørte at de fleste aktører fortsatt sitter med noen usolgte biler, men at de fleste kun sitter på ensifrede antall. Unntaket er importør og forhandler Bergheim, som sitter med rundt 60 eksemplarer av Chevrolet Tahoe. Ved å kjøpe ett av disse eksemplarene, slipper man unna 139.000 avgifts-kroner.

De mest populære modellene

Disse modellene var blant de mest populære lette lastebilene i 2005: Iveco Daily, Mercedes-Benz Sprinter, Chevrolet Tahoe, Chevrolet Silverado, Peugeot Boxer, Dodge Ram, Chevrolet Van, Volkswagen LT, Ford Expedition, Mitsubishi Canter, Citroën Jumper, Ford Transit, Fiat Ducato, Truckmaster Durango, Hummer H2 og Ford F-serie.

Kilder: Toll- og avgiftsdirektoratet, diverse bilimportører, Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)