UTSATT: Regjeringen snur - noe som betyr at en omlegging av beregningsmåten for avgifter vil tidligst skje i 2020. Foto: Erik Johansen / NTB Scanpix
UTSATT: Regjeringen snur - noe som betyr at en omlegging av beregningsmåten for avgifter vil tidligst skje i 2020. Foto: Erik Johansen / NTB ScanpixVis mer

Bilavgifter og WLTP

Lommeboka di vant ett år

KOMMENTAR: En hel bilbransje og norske bilkunder jubler etter at regjeringen utsetter den varslede avgiftsøkningen. Men bare vent...

I hele år har vi virret rundt i usikkerhet. Du har sikkert hørt om alfabetet som har løpt løpsk: NECD skal bli til WLTP.

Kort fortalt: Ny målemetode for forbruk og utslipp. Noe som vil gjøre at biler med bensin og diesel – og ikke minst ladbare hybrider som går under 50 kilometer på strøm – skal svi på pungen. Eller rettere sagt; det er du som ville blødd. En helt ordinær bil med det Ola Avgift ønsker seg - automat, diesel og firehjulstrekk – kunne fort bli 50.000-100.000 kroner dyrere.

Men nå varsler finansminister Siv Jensen en overgangsordning. Regjeringen snur og dropper økningen av bilavgiftene i neste års statsbudsjett (om budsjettforhandlingene ender i fornuft, da).

Heldigvis.

I både Sverige, Finland og Danmark kommer det tiltak for å hindre økte bilpriser fra 2019. Nå kommer altså Norge etter. Det er en riktig, fornuftig og ikke minst nødvendig avklaring for å sikre en stor bransje som må rekke å omstille seg og produktene sine. Men det er først og fremst viktig for norske kunder, som får noe mer forutsigbarhet for lommeboka si. Vel å merke i ett år.

Et sant virvar

Innen 1. september skulle produsentene ha testet og typegodkjent alle personbiler etter WLTP-metoden. Disse skulle så være omregnet med et verktøy som så poppis kalles CO2MPAS fram til 1. januar 2019, da WLTP-tallene skal tas endelig i bruk.

Så viser det seg at disse CO2MPAS-verdiene er gjennomgående høyere enn NEDC. WLTP vil resultere i CO2-utslipp som er rundt 10-25 g/km høyere enn ved NEDC-måling. Et høyere CO2-tall betyr ganske enkelt mer i avgift.

Espen Stensrud, Motorredaktør i Aller Media
Espen Stensrud, Motorredaktør i Aller Media Vis mer
«Det er først og fremst viktig for norske kunder, som får noe mer forutsigbarhet»

Hos bilimportørene har det vært hett i merkantil avdeling. De har druknet seg i kalkulatorer og regnet for harde livet. Dette har de måttet gjøre på hver eneste bil for å finne riktig avgiftsnivå. Avhengig om bilen for eksempel skal ha 17- eller 19-toms hjul. Det utgjør nemlig en forskjell i CO2-utslipp. Og visste du at et elektrisk sete fort kan veie 20-30 kilo, noe som kan medføre ekstra vekt, CO2 og avgift i 20.000-kroners klassen?

Men så til det som har gjort det hele komplisert og som er bakgrunnen for at avgiftsmellen utsettes: Det viser det seg at bare rundt 20 prosent av alle biler er rukket å bli testet på denne måten. Flaskehalsen finner vi på Island. Her ligger instansen Nortype, som er typegodkjenningskontoret for Norge, Sverige, Island og Finland. Og der er rundt 225 bilmodeller klare for norsk typegodkjenning.

Men importørene venter på dokumentene, uten å vite når de kunne begynne å selge de aktuelle bilene.

Midt oppe i alt dette står kunder som har signert kontrakter – hvor det står med liten skrift at de må bære eventuelle avgiftsøkninger og tåle 6 prosent høyere pris. De har vunnet ett år.

Det kommer...

Men - det er også påkrevd å strø litt salt (NaCl) i såret: For faktum er at denne målemetoden skal innføres og at en eventuell avgiftsøkning som følge av at utslippstallene blir høyere, bare utsettes.

Det betyr at denne smellen kommer umiddelbart når nyttårsraketten går av 01.01.2020. Da vil det komme med et nytt brak. Men da er det ingen overraskelse lenger.

Den er bare utsatt.