Løgn, salg og bruktbil

Å kjøpe bruktbil gjennom forhandler er dyrt, men trygt. Dessverre har ennå ikke alle bilforhandlere lest sin juss.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

I fjor sommer kjøpte Trond Sakshaug en BMW 528iA av en bilforhandler i Drammen. I annonsen, rykket inn av forhandleren, kunne Sakshaug lese at bilen var utstyrt med blant annet motorvarmer, takstativ, åtte kollisjonsputer og bruktbilgaranti.

Kommisjonssalg til besvær

Da Sakshaug møtte opp for å ta bilen nærmere i øyesyn viste det seg at både motorvarmer og stativ glimret med sitt fravær. Sakshaug ble deretter opplyst om at bilen ble solgt på kommisjon, dermed ville det heller ikke bli gitt noen garanti. Etter en besiktelse valgte likevel Sakshaug å kjøpe bilen.

Brutte løfter

Rundt tre måneder senere hadde Sakshaug bilen på verksted. På spørsmål fra Sakshaug konstaterte verkstedet at bilen hadde fire kollisjonsputer, og ikke åtte, som forhandleren hadde lovet.

Etter en stund fikk han også, som avtalt, ettersendt vinterdekkene. Til Sakshaugs forundring viste det seg at disse dekkene ikke var nye, brede lavprofildekk på store lettmetallfelger, slik bilfirmaet hadde opplyst. Dekkene var helt ordinære, standard vinterdekk.

- Ikke vårt ansvar

Sakshaug tok straks kontakt med bilfirmaet for å få kompensasjon for manglene. Firmaet avslo umiddelbart kravet, og ba Sakshaug ta dette opp med tidligere eier, noe Sakshaug fant urimelig:

- Jeg har skrevet kontrakt med et bilfirma, ikke med den tidligere eieren. Jeg vet ikke engang hva den tidligere eieren heter, forteller han.

Bilforhandleren stod likevel på sitt, og oppfordret Sakshaug til å engasjere en advokat hvis han ville forfølge saken videre.

Å joda!

Det skulle kanskje Sakshaug ha gjort. For ifølge forbrukerrådet er det liten tvil om hvem som står ansvarlig ovenfor kjøperen ved et kommisjonssalg:

- Kommisjonæren bærer det fulle ansvaret for at varen leveres i henhold til avtalen, sier rådgiver i Forbrukerrådet, Terje Vinje. Han legger til at kommisjonæren heller ikke kan gjemme seg bak at han er uriktig informert av den tidligere eieren.

Uriktig markedsføring

Kommisjonæren er selvfølgelig også pålagt å følge markedsføringsloven. I loven står det i klartekst at det er forbudt ”å anvende uriktig eller av annen grunn villedende framstilling som er egnet til å påvirke etterspørselen”. Å annonsere en bil med en overflod av ikke-eksisterende ekstrautstyr er dermed kort og godt lovstridig.

Hva kan gjøres?

Hva kan du gjøre for å unngå å bli lurt av bilforhandlere? Først og fremst bør du sørge for at kontrakten er i orden. Du kan gratis laste ned vår bruktbilkontrakt her.

Det kan også være lurt be om å få en tilstandsrapport på bilen. Hvis ikke selger kan tilby deg en slik rapport, kan du be han fylle ut tilstandsrapporten fra DinSide. Dokumentet finner du på denne lenken.

Når ulykken først er ute

Hvis noe går galt etter at kjøpet er avsluttet, er selger ansvarlig for mangler i henhold til kontrakten. Dette gjelder selv om bilforhandleren selger bilen på oppdrag for en annen. Et unntak er imidlertid såkalte fullmaktssalg. Du kan lese mer om ulike salgsformer i avsnittet Kommisjon- eller fullmaktssalg?.

Hva du kan kreve av bilforhandleren, avhenger av mangelens karakter og omfang. I artikkelen Sjekkliste for kranglelystne bilkjøpere finner du en detaljert beskrivelse av hva du kan kreve, og hvordan du fremmer kravet.

Relaterte artikler

  • Bruktbil: Den farlige jakten

  • Sjekkliste for kranglelystne bilkjøpere

  • Dette er problembilene
  • De beste og verste bilmodellene

  • DinSide vurderer bruktbiler for deg