VENN ELLER FIENDE: Kollisjonsputen skal redde liv. Dessverre gjør noen av dem det motsatte. Foto: NTB Scanpix
VENN ELLER FIENDE: Kollisjonsputen skal redde liv. Dessverre gjør noen av dem det motsatte. Foto: NTB ScanpixVis mer

Kollisjonsputer som dreper

Livsfarlige biler ruller fortsatt

Kollisjonsputen skal redde liv. Dessverre gjør noen av dem det motsatte.

For to år siden kunne vi avsløre at 130.611 norske biler har en livsfarlig kollisjonspute montert. Dette ble klart etter at vi spurte alle bilimportører om eksakte tall for hvilke av deres merker og modeller som var berørt av tilbakekallingskampanjen.

På det daværende tidspunktet var det ikke engang kommunisert til eierne av bilene at bilen deres kunne ha en livsfarlig feil.

Nå, to år seinere, er situasjonen slettes ikke veldig mye bedre. Dette skyldes omfanget, for totalt er det ifølge produsenten Takata beregnet at over 125 millioner biler på verdensbasis har den farlige løsningen montert.

Kampanjen overgår med andre ord VWs dieselgate en høy gang.

Det er i ettertid også blitt kjent at berørte bilprodusenter var klar over feilen lenge før saken kom for offentligheten, og til nå er det 22 bekreftede døde, og en lang rekke skadde som en direkte følge av feilen.

Les mer om feilkilden lenger ned.

Begrenset tilgang

Utfordringen nå er at fabrikkene som produserer slike puter ikke er i nærheten av å ha kapasitet til å produsere alle de nye erstatningsputene i tillegg til den daglige produksjonen.

NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) i USA har gitt bransjen pålegg om å fikse enhver berørt bil i USA innen en gitt dato i 2019, men selv dette betviles som realistisk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Foreløpig har knapt halvparten av putene i USA blitt byttet, tross at dette er et prioritert marked. For Norge sin del er det grunn til å tro at flere biler ikke vil bli fikset i det hele tatt. Norge har verken høy varme eller luftfuktighet, og det er områder med kombinasjonen av disse to faktorene som får oppdateringer først.

MÅ BYTTES: Slik ser enheten som må byttes ut. Men den finnes det alt for få av. Foto: NTB Scanpix
MÅ BYTTES: Slik ser enheten som må byttes ut. Men den finnes det alt for få av. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Øker tempoet

Nå ber den amerikanske organisasjonen NHTSA om at det tas ytterligere grep. Utskiftingene går for tregt, ettersom det setter liv i fare å kjøre rundt med den originale løsningen i bilene. Men, dette får kun følger i USA.

Av de første 130.611 bilene vi avdekket for to år siden, gjaldt over halvparten biler fra Toyota.

Informasjonssjef i Toyota Norge forteller at det norske markedet lider av å være nedprioritert, og at det er antallet erstatningsløsninger som er bremseklossen. For to år siden var tallet 71.346 enheter som skulle byttes.

Flere merker

Men mange flere merker er berørt, og vi har god grunn til å anta at det totale antallet berørte biler har økt.

Siste melding ut er at nye BMW X3 også er berørt – biler som ble produsert mellom desember 2017 og fram til mars nå i år.

Disse, og mange flere, var ikke med i den første tellingen. Det er liten, om noen, grunn til å tro situasjonen er bedre hos de øvrige norske importørene som er berørt.

En ulempe i det norske markedet er at vi ikke har en dedikert organisasjon som overvåker og følger opp graden av utskiftinger, slik NHTSA gjør i USA.

… og flere produkter

Dette er derimot ikke det eneste produktet fra Takata som er i vinden.

Nylig avslørte vår finske samarbeidspartner, Tekniikan Maailma, at et av setebeltene i nye VW Polo og Seat Ibiza løser ut ved unnamanøver.

Feilen skal også gjelde nye Seat Arona. Som en følge av dette vil det også her bli en tilbakekallingskampanje, men denne gangen «bare» i et antall av 411.000 biler.

Men tilbakekallingskampanjen med kollisjonsputene framstår fortsatt som den overlegent største i bilens historie.

Spørsmålet er hvor mange liv og skadde den skal få med seg før den er over.