Litt Golfhistorie

Golf GTI er blitt en legende, derom hersker det nok ingen tvil. I løpet av de 27 årene siden den ble vist første gangen, har Volkswagen gjort en rekke endringer, helt frem til dagens toppmodell, GTI 132 kW

Litt Golfhistorie
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Den første Golf GTI ble lansert på Frankfurtmessen i 1975. Denne bilen veide rundt 800 kilo, var 3,7 meter lang og hadde en 1,6 liters motor med 110 hestekrefter. Den hadde en toppfart på 182 km/t, og brukte 9,2 sekunder fra 0 til 100.

Da den ble lansert høsten 1976, var den en umiddelbar suksess med over 6000 solgte biler før nyttår. De fleste store konkurrenter kom med tilsvarende modeller i årene etterpå.

I 1979 fikk GTI femtrinns girkasse, og i '81 kom firedørsutgaven.

I '82 gjorde så VW et langt, langt skritt fremover, da de lanserte den nye utgaven med 112 hestekrefter..., og i 83 dukket bilen opp i Golf II-utgave.

Først i 1985 kom det nok en motor, i GTI 16V, og denne hadde hele 139 hestekrefter. Imidlertid måtte man putte katalysator i bilen, og dermed ble ytelsen redusert til 129 hestekrefter.

GTI G60 (1,8 liters motor med 160 hk) kom i 1990, året etter kom Golf GTI III med to toliters motoralternativer, toventilersutgaven hadde 115 hk, GTI 16V hadde 150 hk.

Først i 1997 kom den fjerde Golfgenerasjonen, som nå var hele 4,15 meter lang og veide over 1200 kilo. Den nye GTIen måtte naturligvis på steroider, og kom med en 1,8 liters turbomotor og en 2,3 liters motor med 5 sylindre. Begge hadde 150 hk. Samtidig ble det for første gang lansert en dieselmotor med 110 hk -- men med en god del større dreiemoment enn den "originale" Golfen som også hadde 110 hk...

Artikkelen fortsetter under annonsen

I dag kan man velge mellom en rekke utgaver, og GTI 132 kW er altså det Volkswagen selv kaller juvelen i kronen....