Bygges på fleksibel Yaris-plattform

Liten SUV fra Toyota

Men bare skisser ennå.

NY SUV: Matt Harrison, visepresident i Toyota Motor Europa, lettet på sløret for en ny liten SUV med hybrid drivlinje og firehjulstrekk, bygget på samme plattform som Yaris. Foto: Rune M. Nesheim
NY SUV: Matt Harrison, visepresident i Toyota Motor Europa, lettet på sløret for en ny liten SUV med hybrid drivlinje og firehjulstrekk, bygget på samme plattform som Yaris. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Vi er i Amsterdam på Toyota Forum. Der ser vi bilene som er nærmest lansering og får innblikk i Toyotas tanker om fremtiden.

Først og fremst er det Toyota RAV4 Plug in Hybrid som skal sørge for salg. En bil som forventes å bli Norges mest solgte SUV dette året. Det meldes om rekordlavt forbruk og utslipp (0,13 l på mila og 29 g CO₂/km).

Helt nye Yaris Hybrid var også på plass med rekordlavt oppgitt WLTP-utslipp. Med CO₂-utslipp på 63g/km og et forbruk på 0,29 l/mil, blir den også klasseledende.

Lexus UX blir den eneste elektriske nyheten vi ser fra konsernet i nær fremtid. Norge og Japan er prioriterte marked, og Norge får flest enheter i verden når den lanseres på vårparten. Man håper å selge 1000 eksemplarer av elbilen, som har fått batteripakken festet under gulvet og dermed vesentlig lavere bakkeklaring enn hybridversjonen. Til gjengjeld blir bagasjerommet større.

Vi fikk også for første gang se satsningen på sporty biler. Vi fikk se Yaris GR for første gang uten maskering, og Toyota Supra med firesylindret motor på 258 hester og 400 Nm var litt av en overraskelse.

Liten SUV

Men det mest spennende er kanskje en planlagt liten SUV i B-segmentet, som delvis skal bygges på plattformen fra Yaris.

Den kommer med fjerde generasjons hybridsystem, som både skal være mer økonomisk og ha bedre ytelser enn forgjengeren.

Det er en redusert utgave av systemene som allerede finnes i biler som nyeste generasjon av den voksne SUV-en RAV4, den kompakte crossoveren C-HR, nye Corolla og Prius.

Det blir andre gang TNGA-filosofien anvendes i småbilklassen - eller kompaktsegmentet, som Toyota kaller det. Her gjennom bruken av den nye GA-B-plattformen som Yaris bruker, og introduksjonen av fjerdegenerasjons hybridsystem med en TNGA 3-sylindret motor.

Som tidligere snakker vi om en 1,5-liters bensinmotor som samarbeider med en elektromotor. Bensinmotoren («Dynamic Force»), fungerer som vanlig i Toyotas hybrider med Atkinson-syklus og skal ha en termisk virkningsgrad på 40 prosent. Den skal i fjerde generasjon tilby 15 prosent mer kombinert effekt, samtidig som forbruket skal være redusert. Bilen skal bygges i Europa.

Med firehjulsdrift

Bilen vil komme som forhjulstrekker, på samme måte som Yaris, men Toyota bekrefter at den også blir tilgjengelig med drift på fire. Da drives bakhjulene med elektrisk motor, som på RAV4

Det er svært lite informasjon å trekke ut fra skissen, men den blir trolig litt roligere i designen enn Crossoveren CH-R. De kraftige skjermene antyder et røffere utseende og trolig stort slektskap til RAV4 både rundt hjulhus og front.

Toyota tror at den nye SUV-en, som hverken har fått et navn eller ytre mål ennå, skal stå for 30 prosent av salget i Europa.