Liten og sprek Volvo S40

Den nye S40 er snerten bil som skal konkurrere med BMW 3-serie og Audi A4. Prismessig ligger den godt an, men er også litt mindre.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Liten og sprek Volvo S40
image: Liten og sprek Volvo S40
image: Liten og sprek Volvo S40


MARBELLA (DinSide Motor): Vi har nok en gang besøkt den spanske regnkysten. Ja, vi mener regnkysten, for maken til høljeregn er det ikke ofte vi opplever i Spania. Forholdene for å teste S40 T5 med 220 hesters turbomotor var dårlige, men vi kan likevel bringe noen førsteinntrykk av Volvos nåværende minste bil.

447 cm

Dette er den totale lengden på S40. Den er dermed 4 centimeter kortere enn utgående modellen. Det merkes ikke foran. Der er det god plass, og rikelig med justeringsmuligheter gjør det enkelt å finne seg til rette. Ratt og instrumenter er typisk Volvo, men midtkonsollen er svært moderne, og litt brukeruvennlig. Midtkonsollen er en plate midt i dashbordet med et stort åpent rom bak. Betjeningen av vitale funksjoner er mye enklere i for eksempel S60.

Bakseteplass er det så som så med, men den er ikke dårligere enn de andre bilene i klassen. Min vanlige sitteposisjon i disse bilene er med setet i bakerste posisjon og dermed blir baksetet degradert til en ekslusiv jakkehylle. Skal du få fire mann inn i kupeen må det forhandlinger og finjusteringer til. Størrelsen gjør det også trangt i bagasjerommet. Innlastingen minner om å legge brev i en brevsprekk. Bagasjen skyves inn i et ganske lavt hull.

En bråte med motorer

Når hele S40 programmet er på markedet finnes det hav av motorer å velge i blant. Helt fra en 1,6-liters firesylindret motor med 100 hestekrefter til en 2,5-liters femsylindret turbomotor med 220 hestekrefter. Som vanlig på nybillanseringer er det de store motorene som er tilgjengelig for presse. Vi har kjørt litt med en 170 hesters motor uten turbo og T5 med 220 hestekrefter. 170-hesteren er den nest største motoren i S40 og gjør en god jobb. Det er også en tverrstilt femmer, men med 2,4-liters slagvolum. T5-motoren med turbo gjør S40 til en liten rakett. Med automatgir skyter den av gårde fra 0 til 100 kilometer i timen på 7,2 sekunder og toppfarten er 235 kilometer i timen. Den er også høyt giret og klarer nesten 120 kilometer i timen i andre gir. Det betyr at du kan kjøre ganske fort på et lavt og behagelig turtall.

Kjøreegenskapene er gode og det er opplagt en bil som er tiltenkt lange etapper på europeiske motorveier. Den går behagelig i høye hastigheter og ligger godt på veien. Vår kjøretur ble dessverre angrepet av kraftig regn slik at vi ikke fikk kjent skikkelig på bilen, men det kjennes ut som den sitter ganske bra og er passe understyrt.

Elgtesten

image: Liten og sprek Volvo S40


Under evalueringen av "Årets bil" fikk S40 problemer under elgtesten. Den ble rett å slett veldig tung på rattet på grunn av dårlig kapasitet på servopumpen. Det skal nå være rettet opp og skal ikke være noe problem på de bilene som kommer til kunder i slutten av januar neste år.

Småmotorer og stasjonsvogn kommer

Det er de store motorene som kommer først. På bensinsiden kommer det 140, 170 og 220 hestekrefter. Av diesel kommer det en toliters motor med 136 hestekrefter som er hentet fra Ford. Dette er 2004-modeller. Volummodellene kommer senere, og da er det snakk om bensinmotorer med 100 og 125 hestekrefter og en liten 1,6-liters dieselmotor med 110 hestekrefter. Da kommer også T5 med firehjulsdrift. Dette er 2005-modeller.

Det som tradisjonelt er mest spennende for nordmenn er stasjonsvogn. Den kommer til sommeren og vil hete V50. Importøren regner med at den vil står for 75 prosent av det totale salget av S40 og V50. De gamle S/V40 skal ikke ut av produktprogrammet enda. De skal gå parallelt med den nye S40 helt til våren, rett før også V50 blir tilgjengelig i prislisten.

Greie priser

image: Liten og sprek Volvo S40


Vi tror Volvo har jobbet med prisene, og siden Volvo ligger litt etter Audi og BMW på prestisje, ser det ut som de har innrettet seg etter det. S40 T5, som vi har kjørt mest, koster 492.900 kroner og er dermed cirka 100.000 kroner billigere enn en Audi A4 med 220 hesters motor og en BMW 330 med 231 hesters motor. Dieselmodellen med 136 hestkrefter koster 330.900 kroner og er 22.000 kroner rimeligere enn en A4 1.9 Tdi med 130 hestekrefter, men snaue 10.000 kroner dyrere ennen BMW 318d med kun 115 hesters motor.

Mer om priser og utstyr finner du på denne lenken.