Liten flerbruksbil fra Volkswagen

Volkswagen Touran koster litt mer enn konkurrentene, men har også mye mer utstyr. Selv basisvarianten har både elektronisk stabilitetsprogram og klimaanlegg.

Liten flerbruksbil fra Volkswagen

Liten flerbruksbil fra Volkswagen

  1. Store bilder
Liten flerbruksbil fra Volkswagen


Volkswagen Touran er debuten til Volkswagen i fleksibil-klassen. Konkurransen blir hard og Opel Zafira er den bilen som har best taket på markedet. Peugeot 307 er for tiden Norges mest solgte bil og fleksibilen 307 SW har en stor andel av disse. Oppfinneren av klassen, Renault, skal oppgradere sin Scenic i løpet av året og vil også bli en aktør i denne klassen. Den første Scenic kom for syv år siden.

Syvseter

Touran ligner mest på Zafira med sine syv seter hvorav bakerste rad lurt kan gjemmes unna i gulvet bak. I Touran er det til og med enda lurere enn i Zafira. I Zafira må baksetet skyves frem for å finne de to siste setene. I Touran drar du de rett opp av gulvet. Touran har i tillegg tre separate seter på rad to som kan fjernes helt. De er også ganske lette i forhold til mange slike seter vi har løftet på før.

Plass og kapasitet

Som femseter er bagasjerommet upåklagelig stort. Det sluker mye og volumet er på hele 641 liter når tredje seterad ikke er i bruk. Touran har også en maksimal nyttelast på 660 kilo som betyr at du lovlig kan ha med deg fem personer og mye bagasje. Resten av klassen ligger her over 100 kilo bak. Som syvseter er bagasjerommet beskjedent. Det er gjengs for alle disse bilene. Fem mennesker med bagasje eller syv uten blir konklusjonen.

Foran er det til og med god plass til undertegnedes 196 centimeter. Med setet i riktig posisjon beholdes også baksetets funksjonalitet.

Stiv

Liten flerbruksbil fra Volkswagen
Liten flerbruksbil fra Volkswagen


Touran har et helt nytt understell som nesten oppleves som sportslig. Bilen ligger veldig godt på veien og det er nesten som kjøre en lavere bil. Den sitter godt i svingene og styringen er god takket være elektrisk servostyring. Den er lett på rattet når du skal manøvrere på trange steder med lite fart og på motorveien blir den fastere. Den blir da retningsstabil og veldig behagelig på langkjøring. Touran kan også leveres med høyere understell som øker bakkeklaringen med to centimeter.

Mange motorer

I god Volkswagen-tradisjon leveres Touran med en mengde motorer. Foreløpig kommer det bensinmotorer med 102, 115 og 150 hestekrefter. På dieselmotorene har bilene med manuell girkasse 100 og 136 hestekrefter mens de med sekstrinns DSG-girkasse har 105 og 140 hestekrefter. Dette er en ny sportslig sekvensiell girkasse som først kommer i Audi TT 3.2, ny Audi A3 og nå også i Touran. Alle girkassene, inkludert autmatgir og DSG, er sekstrinns bortsett fra på 102-hesteren.

Vår første testtur bestod av dieselmotor med 100 hestekrefter og bensinmotor med 115. Bensinmotoren er stillegående og komfortabel, men dieselmotoren gjør valget enkelt. Styrken og fleksibiliteten til dieselmotoren er lett å falle for. I Touran har også støy og vibrasjoner kommet ned på et lavt nivå. Det ingen argumenter for å ikke velge denne motoren bortsett fra at du trenger ekstra varmeapparat om vinteren.

Godt utstyrsnivå

Allerede i basisvariant er Touran velutstyrt. Du har elektronisk stabilitetsprogram (ESP), halvautomatisk klimaanlegg, radio/CD med åtte høytalere, trepunktsbelter til alle syv, to ISOFIX-fester på andre seterad, progressiv servostyring, elektrisk betjening av vinduer, elektrisk justerbare speil med varme, fjernbetjent sentrallås, fireveis justering av rattet, takskinner og 30 oppbevaringsrom/smuglerom i kupeen.

Priser

Prisen på Touran som femseter starter på 255.800 kroner med det nevnte utstyret og 102 hestekrefter. Modellen med 100 hesters TDI koster 283.500 kroner. Syvsetersvarianten fordyrer bilen med cirka 12.000 kroner. Touran er på markedet i Norge fra mai.

Store bilder finner du her. Vær oppmerksom på at bilen på bildet er en Highline-modell som koster 310.840 kroner. Den har i tillegg blant annet elektrisk drevne vinduer bak, fartsholder, kjørecomputer, sportsseter, 16-tommers felger, kromgrill, ratt og girkule i skinn, mørke sidevinduer og tåkelys.