Ukens Gatebil: Nissan Skyline R33 GTST

Linn Petrine har bilen alle ser på!

Om ikke øynene dine låser seg på Linn Petrines bil, anbefaler å få noen til å sjekke om du er våken.

BLIKKFANG: - Tanken var å få en bil litt tilbake til der alt startet. Skikkelig «japse-inspirert» look, med kule farger og neonlys som forhåpentligvis skiller seg litt ut i mengden, sier Linn Petrine Knutsen om bilen sin. Foto: Kaj Alver
BLIKKFANG: - Tanken var å få en bil litt tilbake til der alt startet. Skikkelig «japse-inspirert» look, med kule farger og neonlys som forhåpentligvis skiller seg litt ut i mengden, sier Linn Petrine Knutsen om bilen sin. Foto: Kaj AlverVis mer

Vi skal ærlig innrømme at denne jenta har et navn vi trodde var et «kosenavn», for det er i overkant søtt; Linn Petrine. Harru’ hørt noe så flott?

Linn Petrine er 30 år, har et smil som varer mange mil, bor i Elverum, er bonusmor for ei jente på 7 år, har samboer, hund, jobb og en bil med dekor som er minst like søt som navnet sitt.

MANGE TIMER: Bilen har vært under kniven i mange timer for å få et slikt utseende, og bli fungerende. Foto: Kaj Alver
MANGE TIMER: Bilen har vært under kniven i mange timer for å få et slikt utseende, og bli fungerende. Foto: Kaj Alver Vis mer

Ble litt borte i mengden

Bilen til Linn Petrine er ikke søt i helheten – det er en seriøs driftebil som etter hvert biter kraftig fra seg utpå bana. Det er overhodet ikke meningen å få denne bilen til å fremstå som en sjenert ungblomst, som står og blomstrer i en krok mens de tøffe kaktusene tar beslag på blomsterenga for lek og moro. Det er bare noe med fargesammensetningen og motivet som er så utrolig … stilig?

Dette dreier seg om ei jente og en Nissan Skyline R33 GTST RB, som er å regne med i drifteverden fremover. Det satses hardt, i en bil som etter hvert begynner å bli – hva sier de – konkurransedyktig?

Men bilen begynte ikke slik da Linn Petrine kjøpte den.

- Jeg kjøpte den ikke. Jeg fikk den.

Ja, stemmer. Hun overtok bilen fra sin daværende kjæreste, som den gang hadde kjøpt seg en annen bil. Linn Petrine hadde nemlig da allerede brukt mye tid og penger på bilen for å få den litt mer tilpasset henne.

- Den gangen var bilen en grå, pen veibil som fungerte der – men som ble litt borte som banebil. Den var ribbet innvendig, foruten bur og bøttestoler. En enkel lekebil. Men den forsvant liksom litt i mengden, forteller hun.

HEFTIG: Motoren er i utgangspunktet en singelturbo RB25, som har fått RB26 veiv, smidde stempler og råder, større dyser, dual-pass radiator, Intercooler, oljekjølere og slikt er fra DO88.AB. Bremser 402 hester på hjul med 98-oktan bensin. Foto: Kaj Alver
HEFTIG: Motoren er i utgangspunktet en singelturbo RB25, som har fått RB26 veiv, smidde stempler og råder, større dyser, dual-pass radiator, Intercooler, oljekjølere og slikt er fra DO88.AB. Bremser 402 hester på hjul med 98-oktan bensin. Foto: Kaj Alver Vis mer
UNIK: Innvendig er det ribbet og satt inn bur, montert egenlagde bryterpanel og dørsider med egenprodusert dekor. Foto: Kaj Alver
UNIK: Innvendig er det ribbet og satt inn bur, montert egenlagde bryterpanel og dørsider med egenprodusert dekor. Foto: Kaj Alver Vis mer

Sette eget preg på

Den første gangen Linn Petrine kjørte bilen, var på Gatebil-arrangementet på Mantorp. Det gav selvsagt mersmak, og det ble mer kjøring etter hvert. Men i følge Linn Petrine var det mest sånn små-sladding, og ikke drifting per definisjon. For å få litt mer fart i sakene, eller sladd i svingene (får vi si), satte de inn hydraulisk håndbrekk. Det var vel første steg mot en fullblods driftebil.

Det ligger mye personlig preg i denne Skylinen – som eksempelvis fargevalget.

- Hele bilen, minus buret, har jo vært helt ribba, og alt som måtte tettes har blitt tettet. Jeg har skjært ut plater som er blitt popnaglet, sveist og limt for å gjøre kupeen tett. Bilen er lakkert innvendig i en lysegrå farge, og etter å ha gått mye frem og tilbake, ble den gul utvendig. Fargen er hentet fra en karakter i en «all time»-favoritt i filmverdenen; Bumblebee!

Dekoren har Linn Petrine egentlig tenkt på lenge, men det hadde seg slik at en sliten turbo - og enda mer slitne bærelagre på veiven - takket for seg, og prioriteringene måtte rettes litt mer mot å bygge ny motor, enn på å dekorere bilen.

MODIFISERT: Karosseriet er breddet med Rockebunny skjermbreddere, og dekoren er designet sammen med Squaredesign. Foto: Kaj Alver
MODIFISERT: Karosseriet er breddet med Rockebunny skjermbreddere, og dekoren er designet sammen med Squaredesign. Foto: Kaj Alver Vis mer

Risikosport

- Egentlig så det ganske håpløst ut en stund, for jeg hadde ingen spesielt store sponsorer - og det koster å bygge motor ... og bil. Men det var et firma som viste seg å ville bli med på å få bilen opp å gå. Gleden var stor, men kortvarig. Firmaet som skulle sponse motordelene gjorde aldri opp for seg, så regningen satt jeg igjen med, forteller Linne Petrine.

MER TRØKK: Mange oppgraderinger er gjort med motor, men ingen så ekstreme at ting eksploderer. Foto: Kaj Alver
MER TRØKK: Mange oppgraderinger er gjort med motor, men ingen så ekstreme at ting eksploderer. Foto: Kaj Alver Vis mer

Utrolig kjedelig, men hun hadde de delene hun behøvde - til tross for en uventet kjemperegning. Det er en risikosport dette - ikke bare på banen - men også på det økonomiske plan.

- Det har vært litt krøll - vi fikk jo satt sammen motoren og levert den til mapping … Etter å først ha satt i kammene feil vei, ler hun.

- Første prøvetur gikk ikke fullt så bra - da viste det seg å være gjennomslag i sylinder nummer fire. Så da var det egentlig bare å rykke tilbake til start, og begynne på nytt med nedplukking av motor.

Vi har kjørt verdens raskeste Mercedes: Hårreisende kul, men den er ikke for alle.

Selv etter å ha bygget på nytt, har det vært utbedringer hele veien av kjølesystem, turbo, clutch og girkasse. I dag er alt byttet ut og fungerende. Velfungerende, og ikke så søtt: 402 hester og 530 Nm, målt i rulle på hjul med 98 oktan på tanken!

STIL: Innvendig er det hele preget av stickers, sikkerhetsbur og stoler man ikke sklir ut av. Foto: Kaj Alver
STIL: Innvendig er det hele preget av stickers, sikkerhetsbur og stoler man ikke sklir ut av. Foto: Kaj Alver Vis mer
NAPP-NAPP: Hydraulisk brekk og egenlaget bryterpanel. Foto: Kaj Alver
NAPP-NAPP: Hydraulisk brekk og egenlaget bryterpanel. Foto: Kaj Alver Vis mer

Let me entertain

Drifteren fra Elverum har virkelig erfart hvor stor forskjell de forskjellige komponentene faktisk utgjør når man bygger racerbil. Helt frem til nylig, har hun eksempelvis kjørt med relativt normal styring.

- Vinteren 2018/19 ble det i satt på styrevinkelkit fra en polsk produsent. Det er jo en helt ny verden å lære seg å kjøre med dette, men herregud så gøy. Vi satte også på nye Drift Spec-coilovers - bilen er helt ny å kjøre. Den er så morsom, mer responsiv, og jeg kan være mer aggressiv i kjøringen. Bilen er ikke så «båt» lenger, liksom, ler hun.

- Jeg stoler mye mer på bilen nå enn tidligere.

Hun regner seg selv som en nybegynner i «gamet», og følelsen av å i alle fall kunne stole mer på bilen og hvordan den arbeider sammen med deg, og ikke mot deg, må jo være en herlig følelse og ikke minst nøkkelen til fremgang.

Vi har jo fått se ekvipasjen noen runder på bane, både på tørt og søkkvått underlag - og det virker som Linn Petrine takler det meste. Bredt går det og røyk blir det - på tørt i alle fall - så det er underholdende å se på. Og det er jo litt tanken med denne driftesporten; det skal være underholdende for publikum. Da er det ekstra stas når førerne også legger litt ekstra flid i å ha en bil som ser kul ut.

HOW YOU DOIN’? Ja hva skal vi si? Dette er til å miste fokuset av når det kommer seilende opp på siden av deg. Foto: Kaj Alver
HOW YOU DOIN’? Ja hva skal vi si? Dette er til å miste fokuset av når det kommer seilende opp på siden av deg. Foto: Kaj Alver Vis mer

Lånt av en kompis

Fra å være en grå mus på biblioteket, har denne bilen blitt hamsteren som kan gjøre triks for brødsmuler - den alle ser på. Fargen har vi nevnt – den ville Linn Petrine ha lik som Bumblebee. Men ren gul hadde ikke sugd øyeeplene til seg, i samme grad som nå.

Foto: Kaj Alver
Foto: Kaj Alver Vis mer

- Tanken var på plass for lenge siden, om å lage en såkalt «livery» - eller dekor som jeg har i dag. Men tom lommebok og mangel på tid gjorde at det måtte utsettes, forklarer hun.

- Men, nå har den fått det på plass. Det er Squaredesign i Sverige som har tegnet det, etter ønske fra meg. Jeg viste han bilder og sånt, så tegnet han et utkast. Jeg endret litt farger og sånt, og så vips var det i boks. Jeg er veldig fornøyd med det. Tanken var litt å få en bil litt tilbake til der alt startet. Skikkelig «japse-inspirert» look, med kule farger og neonlys som forhåpentligvis skiller seg litt ut i mengden.

Legg til at bilen også har fått et RocketBunny-breddekit, en monstervinge – så kan man vel trygt si at den gjør det.

- Breddekitet låner jeg bare, sier hun og ler igjen.

- Jeg har bestilt akkurat maken, men siden leverandøren ikke klarte å levere til avtalt tid, fikk jeg låne dette av en kompis til mitt kommer.

Lånt eller ikke; Vi elsker bilen din Linn Petrine!

Denne artikkelen har tidligere stått på trykk i magasinet Gatebil (august 2019).