VIDEO: Lexus UX i Genève Vis mer

Geneve Motor Show 2018:

Lexus UX

SUV eller Crossover? Med nytt 4WD-system og ny generasjon hybrid lanserer Lexus noe midt imellom.

Med fjerde generasjon hybridteknologi og et helt nytt system for firehjulsdrift, lanserer Lexus sin nykommer UX på deres nye GA-C plattform.

Bilen er en kompakt SUV med en lengde på 4,5 meter, noe som passer som hånd i hanske for det norske markedet.

Bilen ble første gang vist på bilmessen i Genève i disse dager.

NY SUV: Lexus UX er et nytt tilskudd fra Toyotas premiummerke. Foto: Jamieson Pothecary
NY SUV: Lexus UX er et nytt tilskudd fra Toyotas premiummerke. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Dette ser kundene etter

UX framstår som en crossover, og designen lener seg på familietrekkene fra de øvrige modellene. Lexus sier da også at designen er viktig.

Design er den viktigste faktoren for valg av bil. Det er designen som lover unden hva bilen kan levere, forteller sjefingeniør Chika Kako.

De skal definitivt ha for at enhver med litt kjennskap til bil klarer å kjenne igjen UX som en Lexus.

FAMILIETREKK: UX er lett å kjenne igjen fra trekkene til dens større søsken. Foto: Jamieson Pothecary
FAMILIETREKK: UX er lett å kjenne igjen fra trekkene til dens større søsken. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Førerorientert

Fra førerplassen kan det trekkes fram at A-stolpene er gjort så smale som mulig, mest for å gi best mulig utsikt. Den øvrige kvalitetsfølelsen skal være minst like god her som på de større modellene.

I tillegg har designerne brukt filosofien less is more da de designet interiøret.

For å skape et best mulig interiør og førermiljø er de viktigste funksjonene samlet rundt føreren.

FØRERORIENTERT: Det meste er gjort for å være sentrert mot føreren. Foto: Lexus
FØRERORIENTERT: Det meste er gjort for å være sentrert mot føreren. Foto: Lexus Vis mer

Forbedret e-CVT og 4WD

For å drive bilen er det tatt i bruk fjerde generasjon hybridteknologi. I dette tilfellet betyr det en elmotor i kombinasjon med en 2-liters bensinmotor, som samlet yter 178 hestekrefter.

For å bedre kjørefølelsen forteller Lexus at de har endret samspillet mellom hybridsystemet og girkassa.

Resultatet skal gi en mer intuitiv respons på førerens input, og gi et turtall som øker i takt med hastigheten, noe tidligere e-CVT løsninger fra merket ikke har gitt.

For å få firehjulsdrift har Lexus hektet på en elmotor på bakakselen. Dermed får bilen det lille ekstra puffet du trenger på glatt føre, og for å komme over den siste kneika.

Systemet virker derimot bare opp til 70–80 km/t.

Lexus skal også ha implementert flere sikkerhetssystemer, med adaptiv radar fartsholder, automatisk blending av fjernlys, skiltgjenkjenning og et kollisjonsverssystem som ser fotgjengere i mørket.

Når bilen kommer på markedet, og til hvilken pris, kommer vi tilbake til.

Mål:

  • Lengde: 4 495 mm
  • Bredde: 1 840 mm
  • Høyde: 1 520 mm
  • Akselavstand: 2 640 mm