Lexus: Stasjonsvogn og kabriolet

Detroit (DinSide Bil): Høsten blir hektisk for Lexus i Norge. Da kommer nemlig IS300 SportCross og kabrioleten SC430.

Lexus: Stasjonsvogn og kabriolet
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Lexus IS200 har fått en viss menighet hjemme i Norge, med sine sportslige kjøreegenskaper og sin ivrige 2-liter. Men Lexus har manglet en stasjonsvogn.

Den ble presentert under bilutstillingen i Detroit i dag.

Kun med 3-liter

Lexus IS300 SportCross er det klingende navnet på stasjonsvognen, men det er også navnet på en bil det kan bli vanskelig å få noe volum på i Norge. Grunnen til det er at SportCross etter alt å dømme ikke blir levert med 2-literen. I stedet finner du kun en 3-liter under panseret på Sportcross.

For dyr

Det betyr at bilen skal sloss om markedsandeler i en klasse hvor det knapt finnes andeler å kjempe om. Vel selger BMW noen utgaver av 330i og Mercedes-Benz vil sikkert også selge noen utgaver av C 320 T - men mange er det ikke. Og definitivt ikke mange nok til at de markedsandelene IS300 SportCross kan sikre seg vil utgjøre mange bilene.

Lexus IS300 SportCross vil nemlig bli dyr hjemme i Norge. Ikke bare fordi den er en stasjonsvogn, men også fordi et slagvolum på 3-liter, og 215 hester er tall som gjør toll- og avgiftsdirektoratet glade.

Kabriolet

Lexus: Stasjonsvogn og kabriolet

Men det var ikke bare stasjonsvogner som stod i sentrum hos Lexus i dag. For også for de mest ekstreme drømmerne hadde luksusdivisjonen hos Toyota ess i ermet. SC430 heter herligheten, og bak dette tilsynelatende intetsigende navnet skjuler deg seg en kabriolet med plass til fire og tak ala Mercedes-Benz SLK.

VVT-i og 300 hester

Motoren er den samme som sitter i LS430 og GS430, en 4,3-liters V8 motor med variable ventiltider (VVT-i) og 300 hestekrefter. Koblet sammen med en 5-trinns automatkasse skal de 18 tommers hjulene overføre kreftene fra motoren effektivt nok til at Lexus SC430 skal greie sprinten fra 0 til 100 kilometer på under 6 sekunder.

Til Norge kommer SC430, sammen med at bladene på trærne begynner å gulne. Prisen er foreløpig ikke fastsatt, men uoffisielle gjetninger kan tyde på at det blir mulig å selge bilen for under millionen.

  • Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen fra bilutstillingen i Detroit