Lexus LS 430: "Billig" flaggskip i ny drakt

At en japansk bilprodusent skulle presentere et meget sterkt kort i luksus-segmentet, ble oppfattet som en sensasjon for 10 år siden. LS 400 har senere blitt oppgradert på viktige punkter, men nå var tiden kommet for en helt ny versjon. Og hvilken versjon!

Diskret design som blant annet skyldes lav luftmotstand. Cw-verdien er lave 0,25 Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]
Baksetet er delt 2 + 3, men nytes best som 2 + 2 med overdådig plass og nedfelt "kommandosentral" i midtermlenet der man selv kan styre temperatur i baksetet, sette på ryggmassasje og styre lydanlegget. Vis mer

I USA har Lexus for lenge siden blitt etablert som et prestisjemerke på linje med de største tyske bilene, men det er åpenbart at Lexus ikke kan skilte med samme overtak i Europa – og i alle fall ikke i Norge der Lexus-salget for alvor først begynte for et års tid siden. Nye LS 430 kommer til Norge i januar, og det er nok fortsatt et langt lerret å bleke før kundene som vurderer en bil til over en million kroner begynner å se Lexus som et aktuelt alternativ.

Det er det strengt tatt ingen grunn til, annet enn de rent emosjonelle. LS 430 synes ikke like godt i terrenget som en Mercedes S-klasse eller BMW 7-serie, og dersom det viktigste for deg er prestisje, er de tyske toppbilene et mer aktuelt alternativ. Men om du unner deg selv litt luksus i hverdagen uten å pådra deg dine naboers eller kunders vrede, er Lexus et langt mer diskret alternativ. Og prisgunstig.

Mye bil for mye penger

Det er en omfattende oppgradering Lexus nå presenterer på sitt flaggskip. Slagvolumet har økt fra 4 til 4,3 liter, effekten har økt, bilen har blitt større, og utstyret mer avansert. I Norge vil LS 430 bli solgt med en svært kort liste over ekstrautstyr – om du vil kan du få bilen med soltak.

Ellers er alt med, også utstyr som er tilleggsutstyr i andre markeder. Først og fremst luftfjæringen som gir bedre komfort og kjøreegenskaper, og som senker chassiet med to centimeter i forhold til LS 430 med konvensjonell fjæring (ja, du kan heve bilen opptil 2 centimeter med et tastetrykk). I tillegg levers bilen med en ”president-pakke”, som blant annet omfatter en egen midtkonsoll i baksetet der baksetepassasjerene kan regulere lydnivået og klimaanlegget i baksetet på egen hånd, la sine rygger massere – og nyte musikk fra et anlegg utviklet av Mark Levinsson – et nokså kjent navn i amerikanske hifi-kretser.

Prisen? 1.195.000 kroner. Det er en økning på 45.000 i forhold til utgående modell. At det er en beskjeden prislapp sammenlignet med noen av konkurrentene, kan du sjekke på denne lenken.

Beskjeden utenpå, avansert inni

At LS 430 kanskje ikke ser ut som verdens mest flashy bil utvendig, har også sammenheng med at bilen har ekstremt lav luftmotstand, den er nede i en Cw-verdi på 0,25 – imponerende med tanke på at det er en bil på over 5 meter, og at de fleste familiebiler ligger rundt 0,30.

I likhet med ”beskjedenhets-filosofien” som råder utvendig, har Lexusingeniørene heller ikke stappet interiøret fullt av knapper og ”Kjekt å ha”-dingser. Interiøret er svært rent og oversiktlig, og setter sjåføren i fokus. Selv om baksetet er ypperlig (med blant annet regulerbar sittepute/ryggvinkel, er sjåførsetet det beste stedet å oppleve bilen fra.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

For det første fordi det virker svært komfortabelt. For det andre fordi dette er en bil med motor og kjøreegenskaper som kan ta pusten fra selv de mest blaserte.

Blant utstyret som skal gjøre turen trygg og behagelig – i tillegg til det som allerede er nevnt – må vi ta med klimaanlegget som har luktdetektor og –fjerner, automatisk rensing av avgasser/forurensing utenfra via klimaanlegget, elektronisk dynamisk stabilitetskontroll, forseter med klimaanlegg i sittepute og ryggpute, elektronisk/akustisk parkeringshjelp, navigasjonsanlegg og skinnseter. Og litt til.

Det viktigste ser du ikke

Men det viktigste av alt for den ultimate kjøreopplevelsen ser du ikke. Det er nemlig den nyutviklede automatgirkassen og motoren, som etter vår korte testtur å dømme lever i en tilnærmet perfekt symbiose. I tillegg ser du heller ikke at bilen er bygget med toleranseverdier på en hundredels millimeter på et svært vridningsstabilt karosseri.

Den 4,3-liters store V8-motoren bruker Toyota sin VVTi-teknologi med variable ventiltider og innsugning, og kommuniserer elektronisk med den nye automatgirkassen med elektronisk momentfordeler.

Nøkkeltallet er akselerasjon fra 0 – 100 km/t på 6,7 sekunder, toppfart på 250 km/t, effekt 281 hk og dreiemoment på 417 Nm.

Og vårt subjektive inntrykk? Sterk som en bjørn, og myk som babyhår. Aldri har en så kjapp akselerasjon blitt opplevd som så udramatisk. Svært sjelden har vi opplevd automatkasser som bytter gir så tilsynelatende umerkelig. Og sjelden har vi kjørt en så stor bil som er så ukomplisert, lettkjørt og komfortabel.

Vår konklusjon:

Har LS 430 samme prestisje som S-klasse og 7-serie? Nei da. Men Lexus har vunnet omtrent alt som er å vinne med tanke på undersøkelser om kundetilfredshet og service. Og bilen er kjapp, kjører godt og har mer komfort enn de fleste av oss har behov for – selv om den på noen områder ikke inngir på langt nær like luksuriøse detaljer som sine tyske konkurrenter.

Dersom der å vise størrelsen på din bankkonto gjennom statussymboler er viktigst, er LS 430 ikke bilen for deg. Men dersom du er opptatt av å få mest mulig igjen for pengene – selv om du legger over en million på bordet – og å eie et produkt som sannsynligvis har bransjens beste renommé for driftssikkerhet og kvalitet – så bør du definitivt kikke på bilen når den kommer til Norge i januar 2001.