IS200 skal konkurrere på luksusbil-markedet.
IS200 skal konkurrere på luksusbil-markedet.Vis mer

Lexus junior

Toyota har født en ny modell av sitt luksusmerke Lexus. IS200 blir den minste modellen. Den kommer på det Europeiske markedet i løpet av første halvdel av 1999.

Til nå har kun en modell av Lexus vært tilgjengelig i Norge, nemlig LS400. Men ettersom IS200 presenteres på The British International Motor Show i disse dager er det grunn til å tro at LS400 vil få en lillebror her hjemme i løpet av første halvdel 1999.

For europa

IS200 har elementer fra begge sine storebrødre, LS400 og GS300. Lexus LS400 skal ha gitt inspirasjonen til det luksuriøse, mens GS300 har stått som modell for kjøreegenskapene.

En tøff og ganske så spesiell hekk. Vis mer

Både GS300 og LS400 er utviklet spesielt for det amerikanske markedet, mens IS200 utviklet med europa for øyet. Av størrelse er den som en normalt stor sedan, 440 cm. lang, 172 cm. bred og 141 cm. høy.

Motor

Tar man en titt under panseret i Lexus IS200 vil man finne en 2-liters sekssylindret rekkemotor med variable ventiltider og fire ventiler per sylinder. Hvilken geartype men vil ha, er valgfritt. Enten kan man få en sekstrinns manuell girkasse, eller en firetrinns automatgirkasse.

Uten at Toyota har oppgitt noen tall som sladrer om hestekrefter eller dreiemoment, har de understreket at hovedmålene under utviklingen av motoren har vært å kombinere ytelse med en kultivert gange.

Konkurrenter

Det lave panseret som blir bredere foran gir IS200 et sportslig preg. Vis mer


Med IS200 ønsker Toyota å hisse på seg de etablerte prestisjemerkene BMW, Audi og Mercedes. Spesielt ønsker Toyota å tiltrekke seg tidligere elskere av BMW 3-serie og Audi A4.

Skal de greie dette, bør ikke prisen på den nye Lexus ligge veldig mye over 350.000 kroner.