Lexus IS200: Kompakt BMW-utfordrer på plass

Toyota-merket Lexus har hatt et beskjedent salg i Norge, men med den nye, sportslige IS200 skal det børstes støv av merket i Norge og Europa. Og siktet er stilt mot BMW, så ambisjonene er det ingenting i veien med.

Lexus IS200: Kompakt BMW-utfordrer på plass

Den 1. oktober er Lexus på plass i Oslo med egne salgslokaler, men allerede rett over påske ruller de første bilene rundt her hjemme med norske skilter. Vi venter derfor til den tid med å trekke for sterke konklusjoner om Lexus lykkes med å konkurrere med BMW på veien.

For konseptene er så slående like; rekkesekser og bakhjulsdrift, avansert teknikk og friskt design. Men der BMW 3-serie skilter med sobre linjer og et enkelt eleganse, skal Lexus IS200 ha sterkere appell til "GTI-generasjonen". For Lexus'en er utvilsomt mer hårete enn en standard BMW 3-serie. Blant annet er standard-dekkene 215/45R17 mot BMW'ens 195/65R15 -- dekk som de fleste BMW-eiere ønsker å bytte ut så snart som mulig. I tillegg har Lexus'en et kronograflignende instrumentpanel, gearspak og pedaler i metall og reale bøtteseter -- alt er med på å understreke inntrykket av sportsbil med stor S!

Teknikk i fri utfoldelse

IS200 er teknisk sett en rimelig avansert bil. Blant annet har de tatt i bruk VVTi (Variable Valve Timing) i rekkesekseren, et system som sørger for at tidene for ventilåpning/-lukking hele tiden justeres i forhold til belastning og pedalbruk, for å sørge for en så effektiv forbrenning som mulig.

Med denne motoren har Lexus dermed greid å bli klasseledende, med et effekt-uttak på 155 hk. Naturlige konkurrenter som BMW 320 og Audi A4 1.8T stopper på 150 hk, mens andre igjen stiller enda lengre bak i køen. Også med hensyn til dreiemoment stiller Lexus'en godt an; maksimalt dreiemoment er 195 Nm.

Både effekt- og dreiemoment leveres jevnt, så jevnt at vårt førsteinntrykk var at dette nesten ble for sivilisert...

Står seg mot konkurrentene

Vi er forsiktige med å trekke bombastiske konklusjoner etter å ha tilbakelagt snaue 250 kilometer med bilen på franske veier. Sjåføren hadde til alt overmål en tiltagende influensa, som medførte at det meste synes å være nokså ubehagelig. Men -- vi konstaterte at IS200 definitivt har kjøreegenskaper som burde gjøre den til et interessant bekjentskap på norske veier, og vi håper på å komme tilbake med en test av bilen rett over påske.

Interessant bør det nemlig bli -- ikke minst med tanke på at IS200 har en prisfordel mot sine sterke konkurrenter som Audi A4 1.8T, BMW 320 og Alfa Romeo 156 --for å nevne noen. Denne prisfordelen er kanskje ikke like åpenbar når du bare ser på prislappen, men tenk over hva 4 sommerdekk i dimensjon 215/45R17 og 4 vinterdekk på 16-toms felger koster. Dette er nemlig inkludert i prisen på IS200...