NESTE GENERASJON: Lexus LF1 Limitless er en svær bil i luksusklassen, men er i motsetning til nye LS en crossover. Med over fem meter i lengden blir de nye visuelle grepene enda mer slående. Konseptbilen vises på bilutstillingen i Detroit. Foto: Lexus
NESTE GENERASJON: Lexus LF1 Limitless er en svær bil i luksusklassen, men er i motsetning til nye LS en crossover. Med over fem meter i lengden blir de nye visuelle grepene enda mer slående. Konseptbilen vises på bilutstillingen i Detroit. Foto: LexusVis mer

Lexus fornyer seg

- Lexus handler om selvladende hybrider

Lexus viser LF1 Limitless i Detroit, og reposisjonerer seg samtidig i Norge - med «selvladende hybrider» og lavere pris på kjernemodellen.

Lexus avsluttet rekord-året 2017 med et relativt godt resultat i Norge, i et bilmarked som for øvrig satte en rekke nye rekorder. Godt fordi, med 1003 registrerte biler var det det tredje beste året for merket så langt, men relativt, fordi kjerneteknologien med «ikke-ladbar» hybrid drivlinje blir straffet i forhold til hybrider som kan lades fra stikkontakt og, som vi har skrevet flere ganger, får urimelige fordeler fra det norske avgiftssystemet.

Selvladende hybrider

Men Lexus, som år etter år fremstår som merket som oppnår høyest kundetilfredshet her i landet, ifølge Autoindex, gjør noe med dette, og har oppnådd å få posisjonere seg prismessig mot nettopp de ladbare konkurrentene. Dermed vil fra nå av bestselgeren, den mellomstore SUV-en NX som fornyes kraftig som 2018-modell, koste fra 500.000 kroner (499.900 levert Oslo, for å være pinlig nøyaktig).

Den blir dermed mer konkurransedyktig, spesielt overfor nykommeren, den ladbare Volvo XC60 T8 (fra 720.800) og Mercedes-Benz GLC 350 e (fra 572.900).

Og Lexus, i likhet med sitt modermerke Toyota, har fått nok av at man fremstiller det som om deres ikke-ladbare hybrider ikke går på strøm. For det gjør de jo - rett som det er. Det er bare sømløst, og bilen lader seg selv via bensinmotor og regenerering.

Selvladende hybrider, altså.

Derfor er definisjonsbegrepet nå innført som catch-phrase for Lexus overalt: Lexus Self Charging Hybrids.

Og disse kommer nå som perler på en snor: LC 500h kom i fjor sommer. Bestselgeren NX 300h oppdateres i disse dager. Så, i februar, kommer luksussedanen LS 500h, fulgt av den lange utgaven av RX 450h i sommer. Og til høsten, en helt ny modell basert på konseptbilen UX - en kompakt-SUV i størrelsen under NX.

FLYT I LINJENE: Den lave taklinjen forsterker, sammen med de store hjulene og den øvrige linjeføringen, inntrykket man har ønsket å gi av en luksuriøs crossover med både høye ytelser og praktiske egenskaper. Foto: Lexus
FLYT I LINJENE: Den lave taklinjen forsterker, sammen med de store hjulene og den øvrige linjeføringen, inntrykket man har ønsket å gi av en luksuriøs crossover med både høye ytelser og praktiske egenskaper. Foto: Lexus Vis mer

Grenseløst konsept

Japanerne er glade i å uttrykke seg billedlig. Så også når det gjelder den oppsiktsvekkende konseptbilen Lexus LF Limitless Concept, som ble avduket på bilutstillingen i Detroit i går. Pressemeldingen innledes som følger: «Som smeltet metall idet det blir smidd til et japansk sverd, har LF Limitless Concept potensial til å forme fremtiden til et flaggskip av en luksus-crossover fra Lexus».

Om du har forstått det som oss, vil du lese at den skal vise hvordan neste generasjon luksussuv, eller etterfølgeren til dagens RX - som nå kommer i forlenget utgave - kan komme til å se ut.

COLAFLASKE: Fasongen kan minne om den ikoniske flasken. Og fronten er noe for seg selv. Den er en naturlig forlengelse av silhuetten og den såkalte «spindel-» (eller diabolo- ?) grillen er her innrammet av LED-lys og ikke krom. Foto: Lexus
COLAFLASKE: Fasongen kan minne om den ikoniske flasken. Og fronten er noe for seg selv. Den er en naturlig forlengelse av silhuetten og den såkalte «spindel-» (eller diabolo- ?) grillen er her innrammet av LED-lys og ikke krom. Foto: Lexus Vis mer

Lexus LF-1 Limitless er designet av CALTY Design Research - Lexus' designsenter i California.

- Vårt mål for det nye flaggskipet har vært å utvikle en bil som forener crossoverens egenskaper med luksussedanens ytelser og komfort. Derfor har LF-1-konseptet fantasifull teknologi ombord, samtidig som den byr på en sterk emosjonell opplevelse for både sjåfør og passasjerer, sier Kevin Hunter, president i CALTY.

Også som elbil

Bruken av ordet Limitless skal innebære at mulighetene for denne bilen er grenseløse. Det passer ifølge produsenten Lexus-kundens varierte livsstil som hånd i hanske. Det gjelder også mulighetene når det gjelder potensielle drivlinjer - kraftkilder som skal stå for fremdriften. LF-1 kan like gjerne være en hydrogen- eller fullelektrisk bil, som en hybrid, ladbar hybrid eller bensinbil.

Lexus forteller at i tidsrommet rundt 2025 vil alle deres modeller rundt om i verden være tilgjengelig enten i ren elektrisk versjon, eller med en delvis elektrisk drivlinje.

SPACY: Flytende linjer og kokong-cockpit preger interiøret i konseptbilen LF1 Limitless. Foto: Lexus
SPACY: Flytende linjer og kokong-cockpit preger interiøret i konseptbilen LF1 Limitless. Foto: Lexus Vis mer

Ny design og layout

Alt starter med proporsjonene, som i stor grad bidrar til bilens slående utseende. Dashbordet er flyttet langt bakover i bilen, slik at det lange panseret og den dynamiske A-stolpen gir bilen et karakteristisk GT-utseende fremfor en mer klassisk stasjonsvognform. Silhuetten har en colaflaske-lignende linjeføring - og hensikten har vært å sende tankene i retning av klassiske muskelbiler.

22-tommers hjul som så vidt får plass under de brede hjulbuene sladrer om konseptbil. Den lave taklinjen forsterker, sammen med de store hjulene og den øvrige linjeføringen, inntrykket man har ønsket å gi av en luksuriøs crossover designet for å være praktisk og samtidig ha høye ytelser.

OVERRASKER: Til tross for en viss grad av futuristisk utforming, overrasker konseptbilen oss med sin klassiske tilnærming til førermiljøet. Foto: Lexus
OVERRASKER: Til tross for en viss grad av futuristisk utforming, overrasker konseptbilen oss med sin klassiske tilnærming til førermiljøet. Foto: Lexus Vis mer

Grillfest

Som på alle andre eksisterende Lexus-modeller på markedet er den tredimensjonale «spindelgrillen» et kjerneelement i designspråket. På LF-1 Limitless har dette blitt forsterket, ved at spindelformen begynner bak på bilen og fortsetter fremover mot nesepartiet. LF-1 har LED-belysning i stedet for krom rundt grillen.

Og - er ikke det rosinen i pølsa, vet ikke vi: Denne hilser deg velkommen når du nærmer deg bilen.