Lexus CT200 h F-Sport byr på frekkere detaljer, men har samme drivlinje som opphavet.
Lexus CT200 h F-Sport byr på frekkere detaljer, men har samme drivlinje som opphavet. Vis mer

Lexus CT200 h med sminke, og en F

Frekk design blir enda frekkere. Hva med ytelsene?

Tidligere i høst var vi i Long Beach for å kjøre Lexus GS450 h i F-Sport versjon. Nå ser det ut til at F-Sport kan bli et fast familiemedlem i porteføljen til Lexus, for nå skal også CT200 presenteres med F-Sport pakke.

Med stor F

For de som ikke er bevandret i hva F betyr for Lexus, så er det en henvisning til Fuji-banen, som vi også besøkte i høst, i forbindelse med Tokyo Motor Show. Banen ligger idyllisk til ved foten av Mount Fuji. Banen eies nå av Toyota-konsernet, som igjen eier Lexus. Som et symbol på hvor stolte de er av banen har de dedikert en F som emblem på skjermen på blant annet Lexus LFA.

Prøvekjørt: Lexus CT200 h

Frekk, eller ikke?

Etter prøvekjøringen av CT200 h var vi krystalklare på at bilen er et får i ulveklær. Drivlinjen er i prinsippet den samme som i Prius, men CT200 har et langt frekkere utseende. Også innvendig er Lexus’en langt heftigere. Derfor har vi rådet eventuelle kunder av CT200 til å ta et oppgjør med seg selv før de drar kredittkortet: Du må for all del akseptere at ytelsene ikke står i stil til utseendet. Klarer du å svelge den kamelen, så bør du kjøpe den. Nå kan det se ut som om du snart må svelge to.

Artikkelen fortsetter under annonsen

LFA, et mesterverk fra Lexus

Se bildene:

Lexus CT200 h F-Sport byr på frekkere detaljer, men har samme drivlinje som opphavet.


Samme drivlinje

Med F-Sport pakken blir nemlig CT200 enda frekkere å se på, men drivlinjen forblir fortsatt den samme. Nå blir det nettinggrill i fronten, ny front og bakfanger, hekkspoiler med litt størrelse på, og sideskjørt. 17” aluminiumsfelger i eget design er standard, og som tidligere nevnt, F-Sport merker på sidene.

Skinn og karbon

Interiøret har også gjennomgått en runddans, og resultatet er et perforert skinnratt hvor også F-Sport-merket er på plass. Taket er her trukket i sort stoff, og pedalene er nå i aluminium. I dørene er det detaljer av karbon, men de er heldigvis ikke så ekstreme som Nürburgring-verjsonen av LFA, hvor hele dørtrekket er av karbon. Eneste tilvalget du kan gjøre innvendig er perforert skinninteriør.

Storebror GS 450h imponerer

Tunet chassis

Chassiset er også oppgradert. F-Sport byr på sportsfjærer og dempere, samt torsjonsstag som skal stive opp torsjonsstivheten i karosseriet. Lexus CT200 h er heldigvis en av nyhetene for 2012 som du slipper å vente på. Den er allerede hos forhandlerne i de fire største byene. Prisen skal være satt til kr. 384.000 kroner. Men før du handler, husk at CT200 h er ei sparebøsse, og byr derfor ikke på ytelser som står i helt står i stil. Aksepterer du dette har vi ingen ting å utsette på bilen. God tur!