Lettere Yamaha YZF R6

Det er sjelden vi skriver en så positiv test som det vi gjorde etter at vi hadde prøvekjørt Yamaha YZF R6 i sommer. Vi er ikke de eneste som har skrytt av R6, men likevel har Yamaha valgt å bruke ressurser på å forbedre sykkelen.

Hvorfor forandre et produkt som roses opp i skyene? Vel, vi tror årsaken kommer fra Japan og heter GSX-R 600. For i oktober viste Suzuki fram sin splitter nye 600-racer på Intermot-messen i München. Sykkelen som ble avduket i München kan faktisk bli en livsfarlig konkurrent til YZF R6. For nye GSX-R 600 kan skilte med en fantastisk lav vekt, 163 kilo, 6 kilo mindre enn tørrvekten til dagens R6. I tillegg har Suzukien fått en vass motor som yter 115 hestekrefter. GSX-R 600 haler dermed innpå R6, som ikke lenger leder like overlegent med sine 120 hestekrefter.

167,5 kilo

Yamaha er en altfor stor og rutinert MC-produsent til at de tar sjansen på å komme i bakleksa. R6 er derfor scannet med røntgen-blikk. Hva kunne gjøres bedre?

Det første Yamaha gikk i gang med var å redusere vekten. Noen gram ble hentet ved å gjøre bremsene enda lettere, og enda flere gram ble hentet ved å slanke vekten på opp-ned-gaffelen. Ja, selv elektriske komponenter ble skiftet for å oppnå vektreduksjon. Resultatet er at R6 har mistet 1,5 kilo, og at sykkelen dermed er nede i en matchvekt på 167,5 kilo.

Nye baklys

Lettere Yamaha YZF R6

R6 har også fått en mer synlig oppgradering. Den brede baklykten har nemlig blitt fjernet til fordel for to runde baklys av diodetypen. Ingen dramatisk ansiktsløftning, men nok til at kjennere til sommeren raskt vil avsløre deg om du "fortsatt" kjører rundt med en ”gammel” 2000-modell.

Ifølge Yamaha har også motoren blitt oppgradert. Både stempler og veivaksel skal være byttet ut. Effekten, 120 hestekrefter ved 13.000 o/min, er imidlertid uforandret.

140.000 kroner

I fjor kostet YZF R6 drøye 138.000 kroner, og var dermed 2.000 kroner billigere enn Honda CBR 600 F, Kawasaki ZX-6R og Triumph TT 600, som alle kostet 140.000 kroner. 2001-utgaven blir 2.000 kroner dyrere og er dermed kommet opp i nøyaktig samme pris som de fleste av sine konkurrenter, 140.000 kroner

Relaterte artikler:
Omtale av nye Suzuki GSX-R 600
Test av Yamaha YZF R6
Test av Honda CBR 600 F
Test av Triumph TT 600
Test av Kawasaki ZX-6R
Omtale av nye Suzuki GSX-R 1000